دلیل نوسان بالای رمزارزها چیست؟

با نگاهی دقیق‌تر به وضعیت بیت‌کوین‌هایی که در اختیار افراد مختلف قرار دارد، می‌توان گفت که در روزهای اخیر یک روند بی‌سابقه در میان حساب‌های ناشناس در حال رخ دادن است. روندی که حاکی از رفتار مشترک میان وال‌های بیت‌کوین است.

عصر بانک؛ وال‌ها در بازار به افراد یا حساب‌هایی گفته می‌شود که تعداد زیادی از این رمز ارز در اختیار دارند و با خرید و فروش یا نگهداری دارایی خود موج قدرتمندی در این بازار ایجاد می‌کنند. این موج جهت حرکت بازار را شکل می‌دهد.

دلیل نوسان بالای رمزارز

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط محققان شرکت کوین متریکز، سرمایه‌گذارانی که مالک 1000 تا یک میلیون بیت‌کوین هستند و به وال‌ها معروف‌ شده‌اند، 1/ 42 درصد از تمام ذخیره بیت‌کوین‌های دنیا را کنترل می‌کنند. این رقم در اوج حباب 2 سال قبل (2017) برابر با 9/ 37درصد بود.

 

باوجود ورود تدریجی سرمایه‌گذاران کوچک در زمان حباب سال 2017 یا بعد از آن به بازار، این رشد تمرکز در مالکیت بیت‌کوین نشان‌دهنده افزایش قدرت نفوذ وال‌ها در نوسان‌های قیمتی اخیر است. بنابر داده‌های ارائه‌شده توسط شرکت تحقیقاتی فلیپ ساید کریپتو، تنها چیزی در حدود 5/ 3درصد از این آدرس‌ها در طول هر هفته معامله می‌کنند.

 

جان گریفین استاد بازرگانی دانشگاه آستین تگزاس که اخیرا تحقیقات خود درزمینه دستکاری در بازار ارزهای دیجیتالی را منتشر کرده است، می‌گوید: مشکلی که با نگهداری ارزهای دیجیتال توسط تعداد محدودی از افراد به‌وجود می‌آید این است که هنگامی‌که آنها تصمیم به فروش بگیرند می‌توانند به‌راحتی قیمت را کاهش دهند. کاری که بازار را دچار نوسان‌های شدید خواهد کرد. طبق داده‌های شرکت فلیپ‌ساید، به‌طورکلی 1000 آدرس اول بیت‌کوین (از لحاظ حجم دارایی) کنترل 8/ 34درصد از کل بیت کوین‌های موجود را در اختیار دارند. این رقم نسبت به پایان سال 2017 با 4/ 34 درصد، رشد چندانی نداشته است؛ اما طبق گزارش توکن آنالیست تا ماه سپتامبر بیش از 27 میلیون کیف پول مالک کمتر از 10 بیت‌کوین بوده‌اند.

 

بسیاری از ذخیره‌سازی‌های اخیر توسط کسانی صورت گرفته که به بیت‌کوین اعتقادی ندارند. به گفته او 10 تا 100 هزار ‌حساب اول بیت‌کوین (ازنظر حجم دارایی‌ها) به‌احتمال‌زیاد متعلق به شرکت‌های خانوادگی و افراد بسیار ثروتمند جامعه است، کسانی که به‌ احتمال‌ زیاد در صورت عملکرد نه‌چندان مناسب بازار، ذخیره‌های خود را به فروش خواهند رساند. این‌گونه آدرس‌ها صاحب 15 درصد از ذخیره بیت کوین جهان هستند، رقمی که نسبت به 18 ماه قبل، حدود 10 درصد رشد داشته است. چنانچه به‌ زودی در کاربردهای واقعی بیت‌کوین بهبود چشمگیری مشاهده نشود آنها به‌سرعت از بازار خارج خواهند شد و به دنبال فناوری موفق دیگری خواهند رفت. آنها هیچ تعهد مالی یا آرمان‌گرایانه‌ای به ارزهای دیجیتالی و فناوری‌ بلاک‌چین ندارند. این نوسان‌های شدید قیمتی مانع از پذیرش گسترده بیت‌کوین در دنیای تجارت خواهد شد. البته بیت‌کوین هنوز هم صاحب یکی از بهترین نرخ‌های بازگشت سرمایه در میان دارایی‌ها است. قیمت بیت‌کوین به‌‌رغم نوسان‌های شدید در سال 2019 میلادی بالغ بر 70 درصد رشد کرد و در حال حاضر حدود 7هزار دلار ارزش دارد. البته برخی از کارشناسان معتقدند که بعضی از حساب‌های وال‌ها درواقع متعلق به صرافی‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است که کوین‌های دیگران را مدیریت می‌کنند. برای مثال می‌توان به یکی از واحدهای سرمایه‌گذاری فیدلیتی اشاره کرد که امسال یک صندوق مشترک برای مدیریت ارزهای دیجیتالی راه‌اندازی کرد؛ اما به هر صورت به دلیل ناشناس بودن آدرس‌های بیت‌کوین، تأثیر دقیق این آمار را نمی‌توان به‌دقت ارزیابی کرد. برای مثال شرکت فلیپ ساید معتقد است که صرافی‌ها فقط حدود 5 درصد از ذخیره بیت‌کوین را در اختیار دارند در حالی که شرکت کوین متریکز این رقم را در وب‌سایت خود 20 درصد ثبت کرده است.

 

بیت‌کوین یک ارز پر نوسان باقی خواهد ماند. چند کیف پول بسیار بزرگ مالک درصد زیادی از این ارز هستند. بازار صرافی‌ها هنوز قانونمند نیست و نظارتی بر آن‌ اعمال نمی‌شود. این شرایط برای کسی که بخواهد بازار را به میل خودش دستکاری کند بسیار مناسب است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.