بانک‌ها، شعب را تعطیل کنند، ادغام کنند یا گسترش دهند؟

تراکنش‌های سریع، امن و ساده، همان چیزی است که مشتریان از یک بانک انتظار دارند، اما از دیدگاه شعبه، این مسائل تا حدی پیچیده و زمان‌بر هستند. از چرخه خارج کردن هم از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛ بانک‌ها در کشورهای مختلف در حال بروزرسانی شبکه‌ی شعب‌ در پاسخ به تغییر انتظارات مشتریان هستند. گاهی اوقات این تغییرات آن‌ها را ملزم به بستن شعب می‌کند. در این مسیر، بانک‌ها بسیاری از شعب‌شان را از چرخه خارج کرده‌اند‌. 

 
در حالی که خارج کردن یک شعبه از مدار معمولا ناشی از کاهش حضور مشتریان در شعبه است، این تصمیم هرگز ساده نیست. و گاهی به معنی فیلتر کردن مجموعه‌ای از پیام‌های مختلف در بازار است. 
 
برای مثال، در حالی که حضور مشتریان در شعب در حال کاهش است، مشتریان جوان‌ هنوز هم به بانک‌ها مراجعه می‌کنند. و در حالی که استفاده از پول نقد مانند گذشته رایج نیست، ATMها هنوز پرکاربرد باقی مانده‌اند.
 
در ادامه سه سناریو که معمولا منجر به خروج شعب از چرخه می‌شود را توضیح خواهیم داد. 
 
1. توسعه بانکداری آنلاین
 
اینترنت مانند بسیاری از صنایع دیگر، به میزان چشمگیری فضای تعامل بانکداری و مشتری را تغییر داده است. طبق نظرسنجی سال 2017 که توسط انجمن بانکداران آمریکایی انجام شده است،بیش از 40 درصد از آمریکایی‌ها حساب‌های بانکی‌شان را به صورت آنلاین بیش از دیگر روش‌ها مدیریت می‌کنند. به علاوه، تقریبا یک چهارم مشتریان از طریق تلفن هوشمند با حساب‌هایشان تعامل دارند. 
 
بانکها با اختصاص منابع بیش‌تر به نوعی به این کانال‌های جدید توجه بیشتری دارند. در یک گزارش خبری در سال 2017، اعلام شد، از زمانی که در ده سال پیش اولین تلفن همراه هوشمند جهان را تغییر داد، بانک‌ها از تکنولوژی موبایلی برای دسترسی مشتریان به حسابشان و ایجاد رفاه برای آنان استفاده کردند. بانک‌ها همچنین تکنولوژی‌های جدید را در طراحی و عملکرد شعب‌ نیز اعمال کردند که هنوز هم برای بسیاری از مشتریان پرکاربرد است. 
 
در برخی از جاها که مراجعه به شعب به سرعت در حال کاهش است، احتمالا بانک‌ها تصمیم می‌گیرند که خروج یک شعبه بهترین روش برای ارائه خدمات مناسب به مشتریانشان است، چون آن‌ها را قادر به تمرکز بر کانال‌های دیجیتال می‌کند. 
 
2. انقضای مدت اجاره
 
در حالی که بسیاری از بانک‌ها و واحد‌های اعتباری، شعب را اجاره می‌کنند و قراردادهای اجاره شعب منقضی می‌شود، آن‌ها باید یک تصمیم بگیرند: تمدید یا خاتمه‌ی قرارداد.
 
در این راه، فرایندها و گام‌های لازم برای لغو قرارداد اجاره اغلب برای هر بانک متفاوت هستند. برای مثال، بانکهای دارای مکان‌های اجاره‌ای احتمالا بیش‌تر امکان دارد تصمیم به فروش تجهیزاتشان بگیرند تا نگهداری آنها در انبارها؛
 
3. ادغام کردن شعب
 
ادغام کردن به معنای واقعی کلمه هر روز در حال انجام است و در میان همه‌ی صنایع انجام می‌شود.
 
اگر بانک‌ها با هم ادغام شوند، برخی از شعب را از چرخه خارج می‌کنند و معمولاً شعب بیشتری را بازگشایی می‌کنند. به عنوان مثال از سال 2008، زمانی که شرکت مالی رایورویو در نتیجه‌ی ادغام بانک ملی ماریسوایل و بانک ملی هالیفاکس، تاسیس شد، شعبه‌های فیزیکی به میزان چهار برابر افزایش یافتند. یعنی از ترکیب 7 شعبه، 33 شعبه ایجاد شد. 
 
فرهنگ بانکداری تغییر کرده، بانک‌ها باید برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و ارائه‌ی خدمات بهتر به مشتریان اتحادهای استراتژیک تشکیل دهند. آن‌ها ممکن است برخی شعب را ببندند و شعبه‌های جدیدی بازگشایی کنند و در مسیر از چرخه خارج کردن، مولفه‌‌ای کلیدی این تصمیمات است.
 
ترجمه از atmmarketplace
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.