عملیاتی شدن بیش از 1000 Cash Recycler توسن تکنو

توس‌تکنو در 4 سال اخیر با راه‌اندازی بیش از هزار ماشین ATMR گامی بلند در ارائه این سرویس به نظام بانکی برداشته است و بیش از 90% سهم بازار این ماشین بانکی متعلق به این شرکت است.

عصر بانک؛توسن‌تکنو از شرکت‌های پیشروی ارائه‌دهنده راهکارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بانکی، در دو سال اخیر با راه‌اندازی سایت تولید ماشین‌های بانکی و پرداخت، نقش مهمی در توسعه خدمات نوین بانکداری و تحول بانکداری دیجیتال در ایران برداشته برداشته است.

 

دیروز دوشنبه 4 مرداد، به بهانه عملیاتی شدن هزارمین ماشین بانکی دارای قابلیت دریافت و پرداخت وجه نقد در ایران یا همان ATMR، نشست خبری در محل شرکت و با حضور مدیران توسن‌تکنو و اصحاب رسانه برگزار شد، که گزارش کامل آن را در ادامه می‌خوانید:

 

دکتر محمد مظاهری، مدیرعامل شرکت توسن‌تکنو در ابتدای این نشست، ضمن خیر مقدم به خبرنگاران با اشاره به اینکه پول نقد آخرین سنگر بانکداری سنتی محسوب می شود گفت: نظام بانکی به عنوان نظام نوآور در بیش از یک دهه گذشته، نسبت به سایر صنایع، تحولات زیادی را در حوزه خدمات با کمک تکنولوژی شکل داده است، بطوریکه امروز در نقطه ای هستیم که برای واریز وجه نقد، دیگر لازم نیست مشتریان به شعبه مراجعه کنند.

 

وی افزود: چشم اندازی ما در توسن‌تکنو، بهبود تجربه خوشایند مردم از خدمات دیجیتال با استفاده کاربردی از فناوری است. این دستاورد نیز حاصل 4 سال فعالیت و زحمات همکاران توسن‌تکنو است تا این خدمت را به صورت پایه‌ای در شبکه بانکی به کمک بانک‌ها راه اندازی کردیم.

 

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها در حال حاضر مشغول تدوین برنامه راهبردی تحولات دیجیتالی خود هستند، گفت: یکی از کارهایی که باید در تحول بانکداری دیجیتال انجام شود، “خود بانکداری” یا توسعه خدمات “سلف سرویس” است. به این معنی که شرایطی را مهیا کنیم تا مشتریان بانک‌ها خدمات بانکی را خودشان انجام دهند.

 

مدیرعامل توسن‌تکنو با اشاره به اینکه، قبلاً یکی از چالش‌های بانکی این بود که مشتریان باید برای واریز وجه نقد به شعبه بانک مراجعه می‌کردند، افزود: توسن‌تکنو چند سال روی مقوله تحول شعب کار کرد تا شکل‌های جدید شعبه مانند شعب سلف سرویس، شعب دیجیتال و شعب اکسپرس ساخته شود، مهاجرت خدمات تحویلداری از شعب ایجاد شود و بانک‌ها بتوانند شکل جدیدی از بانکداری را در شعب خود عملیاتی کنند.

 

مظاهری به خودکارسازی وجوه نقد اشاره کرد و گفت: ما تقریبا 65 هزار ماشین بانکی فعال در کشور داریم. حجم مبلغ نقدی که این دستگاه‌ها در سال به مردم پرداخت می‌کنند نزدیک به 200 هزار میلیارد تومان است و این مبلغ از طریق شعب به بانک‌ها برمی‌گردد و وارد خزانه می‌شود و طی عملیاتی دوباره در خودپردازها  پول گذاری می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه نزدیک 3.5 میلیون عملیات پول گذاری درخودپرداز در سال انجام می‌شود، افزود: این روند پول گذاری برای بانک‌ها هزینه‌بر است و باید برای آن یک جایگزین پیدا شود.

 

مظاهری ادامه داد: طی تحقیقی که در تابستان سال گذشته انجام شد، مشخص شد بانک‌هایی در ایران تا 34 درصد ظرفیت شعبه‌شان درگیر دریافت وجه نقد است.

 

وی خاطر نشان کرد: ما به کمک شبکه بانکی در 4 سال گذشته، بیش از 1000 ماشین خودکار دریافت و پرداخت وجه راه‌اندازی کردیم، بنابراین با این تعداد دستگاه، توسن‌تکنو بیش از 90% سهم بازار ATMR در ایران را داراست و این تعداد دستگاه، نزدیک 2 درصد وجه نقد کشور را به صورت سلف سرویس و اتوماتیک دریافت می کنند. امروز در نقطه ای هستیم که این سرویس به صورت پایدار می‌تواند خارج از شعب به صورت خودگردان ارائه شود و آزادی عمل بیشتری را به مشتریان بانکی ارائه دهد.

 

مظاهری با اشاره به اینکه شبکه بانکی اگر مسیر سلف سرویس را طی نکند، نمی تواند به سمت بانکداری دیجیتال حرکت کند، افزود: شبکه بانکی باید تا سال 1400 در مسیر توسعه بانکداری دیجیتال، به هدف 8 درصدی از خودکارسازی چرخه وجه نقد برسد.

 

در ادامه این نشست جمشید آزاده، قائم مقام فروش و امورمشتریان توسن‌تکنو گفت: شرکت توسن‌تکنو در سال 94 با هدف کاهش هزینه‌های شعب برای دریافت پول نقد از مشتری، در یکی از بانک‌های خصوصی، سرویس Cash automation را راه اندازی کرد. در حال حاضر در سطح کشور برای 8 بانک 1215 دستگاه ATMR را راه اندازی کردیم و با توجه به استقبالی که از این راهکار شده است، با 4 بانک بزرگ کشور اعم از دولتی و خصوصی برای پیاده سازی ATMR وارد مذاکره شدیم.

 

وی افزود: پیش‌بینی موسسه RBR این است که تا سال 2021 ، بیش از 70 درصد دستگاه‌ها، دستگاه‌های ATMR خواهند بود.

 

در ادامه حمید همتی، قائم مقام مدیرعامل افزود: سند چشم انداز شرکت دو استراتژی  کلان را در چند سال گذشته در نگاه بلند مدت پیش روی خود قرار داده است. استراتژی اول استراتژی ارتقاء زنجیره تامین و عمق دادن به تامین محصولات سخت افزاری در شرکت است. و در این راستا ما در تولید محصول خودگردان یا ATMR ،  پنجاه و هشت درصد توان تولید داخلی داریم.

 

وی ادامه داد: این زنجیره از نقطه شروع که شامل تامین قطعات و تولید می‌شود، صد در صد توسط همکاران توسن‌تکنو توسعه داده شده و راهکار ATMR، امروز یک راهکار جامع است که 8 بانکی که به آنها اشاره شد با همین روش آن را‌ پیاده سازی و عملیاتی کرده‌اند. همچنین برنامه آتی توسن‌تکنو برای این محصول، تولید سالانه 1500 دستگاه ATMR است.

 

همتی در ادامه گفت: مجموعه محصولات و ماشین‌های بانکی به پرستاری و سرویس نیاز دارند و باید شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند استراتژی و راهکار مناسبی برای به روز نگهداشتن این دستگاه‌ها در دستور کارشان داشته باشند.

 

وی اظهار داشت: بنابراین استراتژی دوم ما بحث توسعه سرویس پشتیبانی مجموعه ماشین‌های بانکی است که در در راستای این استراتژی ظرف چند سال گذشته و براساس پیش‌بینی‌هایی که داشتیم دفاتر نمایندگی‌مان را در شهرستان‌ها توسعه دادیم و در حال حاضر نزدیک به 40 دفتر نمایندگی داریم.

 

در انتهای این نشست، طاهر نوروزی، مدیر نوآوری و توسعه بازار کشور با اشاره به نقش داده در بانکداری دیحیتال گفت: وقتی داده در کنار شبکه، قدرت پردازش و  AI قرار می گیرد، امکانات جدیدی در اختیار شرکت‌هایی مثل توسن‌تکنو قرار می‌گیرد.

 

وی افزود: ما پروژه‌های شرکت را در سه سطح پیش می‌بریم. یک سطح از پروژه‌ها در داخل شرکت در حال انجام است، مانند پروژه استفاده کارت ملی بجای کارت بانکی؛ در سطح بالاتری در تلاش برای همکاری با شرکت‌های دیگرهستیم‌ تا سرویس‌های یکپارچه‌ای را در شبکه بانکی ارائه دهیم و اتوماسیون وجوه نقدی به شبکه شتاب وصل شود و در سطح سوم هم به دنبال پایداری این‌ سرویس‌ها از طریق خطوط درآمدی جدید با تعریف کارمزد برای شبکه بانکی هستیم.

 

نوروزی در انتها اظهار کرد: در راهکار Cash automation چون مشتریان اصلی، کسب و کارهایی هستند که قرار است مبالغی را که جمع آوری کرده‌اند را به صورت اتوماتیک به چرخه وجوه نقد بیاورند، تعریف کارمزد می تواند به پایدار کردن این چرخه کمک کند و همه می‌توانند از منافع این پروژه بهره‌مند شوند.
#در_مسیر_بانکداری_دیجیتال

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.