میزان پذیرش نوآوری در بانک‌ها / در شرکت آدانیک چه خبر است؟

حاجی زاده مقدم گفت: بخش فناوری اطلاعات بسیاری از بانک‌ها از بدنه بانکی جدا است و این چالشی است که مدیران ارشد بانکی دارند که بدنه سازمان را چگونه با فناوری اطلاعات هماهنگ کنند و این اتفاق در شعبه‌ها هم می‌افتد.

عصر بانک؛ شرکت آدانیک از سال 93 تاسیس شد و موسسان آن قبل از سال 93 در قالب تیمی از افرادی که در پروژه‌های مختلف بانکی حضور داشتند، محصولات مختلفی را ارائه کرده بودند. عصربانک برای آشنایی بیشتر با این شرکت و محصولات‌اش با آقای علی حاجی‌زاده مقدم، مدیرعامل و آقای محمد جعفری مدیر ارتباط با مشتریان گفت ‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید:

مقدم در ابتدا گفت: هدف آدانیک، ارائه راهکارهای نوآورانه بانکداری دیجیتال و بانکداری الکترونیک به مشتری است و بعد از لایه Core و سوییچ، خدمات ارزش افزوده را در کانال‌های الکترونیکی به بانک‌ها عرضه می‌کند. در حال حاضر محصولات آدانیک، در بانک‌ها و موسسات مالی مختلف در حال کار است که از آن جمله می‌توان به بانک آینده، بانک ملی، بانک پارسیان، بانک شهر، بانک توسعه صادرات، موسسه نور، بیمه رازی، اشاره کرد.

 

مقدم خاطر نشان کرد: دو محصول آدانیک به قبل از تاسیس این شرکت برمی‌گردد. اولین محصول آدانیک با نام هدف ( هزینه درآمد فردی ) شناخته می‌شود. این محصول یک مدیریت مالی شخصی است که در بانک آینده از آن استفاده می شود و در واقع اولین PFM بانکی در ایران محسوب می شود. همچنین دومین محصول ما در حوزه زیر ساختی به اسم کاریز بود که وظیفه‌اش مدیریت کانال‌های بانکی است.

 

وی افزود: از سال 95 حوزه فعالیت آدانیک گسترش یافت و با تقویت بخش‌های فروش و فنی، بانک‌های دیگری به مشتریان آن افزوده شدند و آدانیک به یک شرکت ارائه کننده راهکار برای بانک‌های مختلف تبدیل شده است.

 

سبد محصولات آدانیک

در ادامه، محمد جعفری، مدیر ارتباط با مشتریان شرکت آدانیک با مروری بر محصولات شرکت آدانیک توضیحاتی را در خصوص این محصولات ارائه کرد که در زیر به آن ها اشاره شده است:

 

هدف

هدف از رسته محصولاتی است که در صنعت بانکداری به مدیریت مالی شخصی یا PFM مشهور است. PFMهای متعددی هستند که مستقل از بانک‌ها عمل می‌کنند. ولی آنچه که در هدف عرضه می شود، مدیریت مالی شخصی متصل به بانک است. در این راهکار، بانک به مشتریان خود اجازه می دهد که هزینه‌ها و درآمدهایشان را که در صورت‌حساب بانکی آنها ثبت شده دسته بندی کنند و به صورت گزارش‌های بصری درآمد و هزینه را در اختیار داشته باشند و با تنظیم بودجه برای دسته‌های مختلف هزینه و درآمد، گزارش انطباق هزینه‌ها با بودجه را دریافت کند. در هدف هر مشتری می‌تواند صورت حساب‌ها را معنادار و دسته بندی کند و توضیح روی آن بگذارد. همچنین علاوه بر بانکی که این محصول را عرضه می‌کند، امکان این وجود دارد که مشتری بتواند صورتحساب‌های سایر بانک‌ها را آپلود کرده و آنها را در مدیریت مالی خود اضافه کنید.

 

کاریز

کاریز، راهکاری برای مدیریت کانال‌ها و سرویس‌های بانکی است. هر بانکی که علاقه داشته باشد که برای توسعه سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های بانکداری الکترونیکی،  API های هسته بانکی خود را در اختیار تیم‌های داخلی و خارجی خود بگذارد، می‌تواند با استفاده از محصول کاریز به شکل متمرکز و مدیریت شده این کار را انجام دهد. این محصول به صنعت بانکی محدود نمی‌شود و در صنعت بیمه هم عرضه شده است.

 

کیلید

کیلید یک موبایل بانک شرکتی است که گردش کار حساب چند امضایی را انجام می‌دهد. این محصول به مشتری اجازه می‌دهد تا در حساب چند امضایی، امضای تمام امضادارها را با استفاده از موبایل تجمیع کند. ویژگی این محصول این است که این مسئله را با استفاده از فناوری گوشی‌های هوشمند و با به کار گرفتن رمزنگاری نامتقارن و امضای دیجیتال حل کرده است. در این محصول همین که دستور پرداختی آماده امضای امضاداران حساب باشد، نوتیفیکشن به صورت خودکار برای آنها ارسال می‌شود و امضاداران در زمانی کوتاه و با استفاده از اثر انگشت آن را امضا و پرداخت می‌کنند. پیچیدگی‌های گردش کار دستور پرداخت در شرکت‌ها در کیلید دیده شده و راهبر شرکت می‌تواند دسترسی‌های کاربران داخل شرکت و نقش‌های آن‌ها را مدیریت کند. این محصول، بانکداری شرکتی را ساده‌تر و امن‌تر کرده و به آن سرعت بخشیده است. کیلید هم بر روی اپلیکیشن و هم  بصورت سامانه تحت وب ارائه شده است، ولی بیشترین تمرکز آن بر روی اپلیکیشن است. در محصول کیلید مسئله امضا و تایید انتقال وجه فقط بر روی موبایل ارائه می‌شود. در واقع به نوعی موبایل نقش توکن را هم ایفا می‎کند.

 

کلون

کلون یک سامانه احراز هویت مرکزی است. این محصول احراز هویت در سامانه‌های مختلف را متمرکز می‌کند و  قابلیت امضا و ورود با استفاده از موبایل را به کاربر می‌دهد. بنابراین مشتری از این طریق می‌تواند نه تنها برای استفاده از سامانه کیلید بلکه هر سامانه ای که به سرور کلون وصل شود، بدون پسورد وارد سامانه شود و  انتقال وجه انجام دهد. مثلا زمانی که مشتری می خواهد وارد اینترنت بانک شود به جای اینکه رمزی را حفظ کنید، با موبایل، کد ملی یا نام کاربری را وارد می‌کند و درخواست بر روی موبایل مشتری می آید و از مشتری برای ورود به سامانه تایید می‌گیرد.

 

سامانه گمانیک

این سامانه در زمینه دیتا و کشف تقلب فعالیت می‌کند. از طریق این سامانه می‌توان الگوهای نامتعارف در تراکنش‌های بانکی را کشف کرد. سامانه گمانیک درعرصه‌های مختلف مثل تراکنش‌های کارتی، حسابی، عملکرد کارکنان شعب، موارد مشکوک و عجیب را برای کاربر بانکی ثبت می‌کند و کاربر بانکی با اطلاعاتی که در این سامانه و سامانه‌های دیگر وجود دارد، تشخیص می‌دهد که یک مورد تقلب اتفاق افتاده است و فیدبک آن را به سامانه می‌دهد. این سامانه در بانک آینده کار می کند و در بانک‌های دیگر در حال ورود به مرحله پایلوت است. این محصول در حوزه بانکی ارائه شده، ولی محدود به حوزه بانکی نیست و می‌تواند برای هر حوزه‌ای (از جمله حوزه بیمه) سفارشی سازی شود.

 

سامانه بومرنگ

محصول بومرنگ به عنوان پلتفرم بانکداری باز حاصل همکاری شرکت آدانیک با شرکت ارتباط فردا است که در پروژه فینوتک انجام شد. همانطور که می‌دانید، فینوتک یکی از پلتفرم‌های فعال و شناخته شده بانکداری باز است. در فینوتک تقسیم کار و شراکتی راهبردی اتفاق افتاد، به این صورت که توسعه فنی محصول را شرکت آدانیک انجام داد که خروجی این کار، سامانه بومرنگ است و بخش توسعه تجاری و بازاریابی و تعامل با استارتاپ‌ها و بانک‌ها را شرکت ارتباط فردا پیش برد.

 

ویدیو موبایل بنکینگ

شرکت آدانیک در سال 97 و در قالب همکاری تجاری با شرکت توسن تکنو، ویدیو موبایل بنکینگ را به کیلید اضافه کرد. کارکرد این محصول به این صورت است که خدمات شعبه ای را با استفاده از مزایای کانال ویدیو و شعبه مجازی از طریق اپلیکیشن به مشتری بانک ارائه می‌دهد. پیش از این، این روش بر روی VTM ها انجام شده بود و مشتری می توانست از طریق VTM با اپراتور تماس ویدیویی داشته باشد ولی کمکی که موبایل می‌کند این است که مراجعه حضوری را کم می‌کند و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

 

ویدیو موبایل بانکینگ کانال جدید و جذابی است که تعاملات شعبه را بر روی موبایل منتقل می‌کند. در واقع تجربه کاربری ویدیو موبایل بانکینگ شبیه شعبه است. در شعبه حین یک ارتباط تراکنش انجام می‌شود و خدمات مفصل‌تری ارائه می‌شود. در رویکرد ویدیو موبایل بنکینگ هم همین اتفاق می افتد. یکی از مهمترین سرویس‌های ویدیو بنکینگ افتتاح حساب است. در همین رابطه سرویس افتتاح حساب و دسته چک در دو بانک‌ها پیاده شده است.

 

مشکلات و دغدغه های شرکت آدانیک

حاجی‌زاده مقدم با بیان اینکه نوسانات ارزی بیش از آنکه تاثیر مستقیم و کوتاه مدت بر صورت‌های مالی شرکت های نرم افزاری داشته باشد، بر انگیزش و منابع انسانی (به عنوان اصلی‌ترین دارایی آنها) اثر می‌گذارد، گفت: به عقیده من چالش اصلی شرکت‌های نرم افزاری بحث منابع انسانی است. به طور کلی کشور ما در حفظ منابع انسانی مشکل دارد و طبیعتا وقتی سطح زندگی و امید به آینده پایین می‌آیند، مهاجرت چند برابر می شود و بسیاری از نیروهای کار آزموده و نخبه خارج می‌شوند. این مسئله در حوزه نرم افزاری شدیدتر است به این دلیل که نیاز بازار کار جهانی هم بسیار زیاد است و خروج از کشور به راحتی صورت می‌گیرد.

 

وی در ادامه به عصر بانک گفت: شرایط سخت کسب و کار در کشور به طور کلی چیزی نیست که خاص نرم افزار باشد. قوانین زیاد، پیچیده و بیهوده، اجرای اشتباه آن قوانین و سخت‌گیری های که نسبت به کسب و کار در مراجع مختلف می شود چالش بزرگی برای شرکت‌های نرم افزاری ایجاد می‌کند.البته کارهای خوبی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فناور انجام شده، ولی تا وقتی قوانین پیچیده و قدیمی بازنگری و بازبینی نشود ، این تلاش‌ها صرفا لایه‌هایی است که بر روی آن بستر ناکارا اضافه می‌شود و به سختی موثر واقع می‌شود.

مدیر عامل آدانیک، عدم همکاری و تعامل با کشورهای خارجی را هم یکی از چالش های شرکت های نرم افزاری دانست و تصریح کرد: صادرات محصول نیازمند ارتباط است و باعث رشد کیفیت می‌شود و این نیاز با ارتباط با دنیا بر طرف می‌شود.

 

سطح پذیرش نوآوری در بانک‌ها

حاجی‌زاده مقدم با اشاره به اینکه پذیرش تکنولوژی‌های جدید در بانک‌ها نسبت به قبل بیشتر شده است، افزود: گاهی شرکت‌های نرم‌افزاری تکنولوژی‌ها و راهکارها جدید را به بانک‌ها پیشنهاد می‌کنند و گاهی خود بانک‌ها ایده‌هایی را به شرکت‌های نرم افزاری ارائه می‌دهند. مثلا محصول کیلید در تعامل ما با بانک آینده شکل گرفته است و بانک از ما خواسته که در حوزه موبایل و حوزه بانکداری شرکتی متمرکز باشیم. بنابراین بانک‌ها هم مانند هر سازمان دیگری خواهان پذیرش فناوری هستند و در مجموع سطح بلوغ نوآوری در بانک‌ها بالا است.

 

در ادامه مدیرارتباط با مشتریان شرکت آدانیک با انتقاد از اینکه هنوز کانتر شعب بانکی با پیشرفت تکنولوژی هماهنگ نشده است، بیان کرد: در بسیاری از موارد سامانه‌هایی که در شعب برای مشتریان عرضه شده به درستی معرفی نمی‌شود و یا شعبه راهنمای غلط به مشتری می‌دهد.

 

حاجی زاده مقدم  نیز گفت: بخش فناوری اطلاعات بسیاری از بانک‌ها از بدنه بانکی جدا است و این چالشی است که مدیران ارشد بانکی دارند که بدنه سازمان را چگونه با فناوری اطلاعات هماهنگ کنند و این اتفاق در شعبه‌ها هم می‌افتد. در حالی که آی تی یک ابزار است و اگر وظایفش را درست انجام دهد می‌تواند در داخل بانک به میزان زیادی عملکرد شعبه را بهبود ببخشد. به نظر من به مرور زمان به میزان زیادی موضوعات آی تی به موضوعات بازاریابی تبدیل شده است که علت هم این است که بیشتر خدمات بانکداری الکترونیک در حوزه مشتری نهایی قرار می‌گیرند و کارمزد خاصی هم در ازای این خدمات گرفته نمی‌شود.

 

برنامه‌های آتی آدانیک

مدیرعامل آدانیک با تشریح برنامه های آتی شرکت آدانیک به عصر بانک گفت: ما در ادامه مسیر خود توسعه محصولات قبلی را در دست اقدام داریم و حوزه علوم داده و کانال ویدیویی حوزه‌هایی است که ما روی آن به صورت جدی در حال کار هستیم.

 

حاجی زاده مقدم همچنین به محصول جدید این شرکت به نام شاکیلید اشاره کرد و گفت: چالش بسیاری از کسب و کارها و بانک‌ها، احراز هویت و شناسایی مشتری است. این موضوع در بعضی جاها الزام قانونی است و یک سری از کسب وکارها به دلیل الزام قانونی نمی‌توانند خدمات غیرحضوری ارائه کنند مثلا فروش سیم کارت. در بعضی کسب و کارها، شناسایی مشتری الزام قانونی نیست ولی ریسک کسب و کار را به شدت بالا می‌برد. مثل بسیاری از استارت آپ های حوزه پرداخت یا تاکسی های اینترنتی. از طرف دیگر احراز هویت برای بانک‌ها به طور سنتی و تاریخی جزو خدمات پایه‌ای آنها محسوب می‌شود.

 

وی ادامه داد: با وجود نیاز شناسایی مشتری و با ترکیب سرویس احراز هویتی که در راهکار کیلید داریم و بستری که بر پایه بلاکچین بین بانک‌ها ایجاد می‌شود و کانال‌های موجود در بانکداری باز می‌توانیم نیاز شناسایی مشتری را با محصول شاکلید برطرف کنیم. شاکلید، محصول در حال توسعه است و تا چند ماه آینده وارد مرحله پایلوت بین بانکی می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.