بانکداری باز و بانک‌هایی که مانند کَبک سر در برف فرو برده‌اند

فقط تکنولوژی نیست که در حال تغییر جهان است. فرهنگ و چالش‌های حاصل از تفاوت‌های فرهنگی نقش بزرگی در این امر ایفا می‌کند. به همین ترتیب پیشرفت در صنعت بانکداری با مفهوم بانکداری باز سنجیده می‌شود، و بانکها به دنبال مشارکت در این مفهوم و کشف فرهنگ آن هستند.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛بانکداری باز تلاشی جهانی است که موجب ارتباط میان بانک‌ها و شرکت‌های فین‌تک، ارائه کنندگان خدمات پرداخت و خدمات مالی می‌شود. آنابل پرز، رئیس NovoPayment در مورد جزئیات این تغییرات صحبت کرده است.

 

پرز در صحبت‌هایش عنوان کرده که بانکداری باز به معنای ایجاد هماهنگی میان طرف‌های مختلف است. مانند هر تغییر جهانی، مخصوصا تغییراتی که شامل بازیگران اصلی اقتصاد است و منجر به تغییر زندگی مالی مشتریان می‌شود، بانکداری باز نیز منجر به سردرگمی و اضطراب می‌شود.

 

تعهدات بانکداری باز

تعهدات بانکداری باز به اندازه کافی روشن هستند. مشتریان کنترل بیش‌تری بر زمان، مکان و چگونگی استفاده از اطلاعات مالی و بانکی‌شان خواهند داشت. تکنولوژی‌های جدید و مشارکت بر مبنای تکنولوژی و داده، موجب نوآوری در خدمات مالی و پرداخت می‌شود.

 

بانکداری باز که ابتدا در انگلستان معرفی شد، به رابط برنامه کاربری باز یا API باز وابسته است و این امکان را فراهم می‌کند تا در ارائه خدمات به بانکها بتوان به توسعه‌دهندگان طرف سوم اعتماد کرد. APIها برای اشتراک داده‌های بانکی میان بازیگران صنعت مالی استفاده می‌شوند و در نهایت با تقویت رقابت و توسعه محصولات جدید، موجب منفعت کاربر نهایی می‌گردد.

 

این همان جایی است که چالش‌های فرهنگی وارد می‌شود. بانک‌های سنتی که برای مدت طولانی از سرمایه مشتریانشان نگهداری می‌کنند، از یک طرف برای توسعه محصولات جدید با استارت‌آپ‌ها و دیگر شرکت‌ها کار می‌کنند و از طرف دیگر به دنبال رضایت مشتریانی هستند که به استفاده از تکنولوژی‌های آنلاین و موبایلی برای مدیریت پولشان عادت کرده‌اند.

 

بانک‌ها باید نقش‌شان را در ایجاد ارزش جدید برای مشتریان ایفا کنند. این به معنی همکاری است، همکاری بیش‌تر و بیش‌تر. همکاری تحت بانکداری باز ممکن است شامل همکاری میان یک خرده فروش، بانک، و شرکت بیمه باشد. همه‌ی این‌ها ایجاد کننده‌ی نوعی ارزش متقابل برای مشتریان هستند که موجب کارایی بیش‌تر در تجارت، پرداخت‌ها و دیگر تراکنش‌ها می‌شود.

 

نقش APIها

API تسهیل کننده‌ی ارزش جدید است. با استفاده از بانکداری باز، APIها به جمع آوری و ایجاد خدمات جدید کمک می‌کنند.

 

با این حال، اگر بانک‌های سنتی به فعالیتشان به صورت سنتی ادامه دهند (یعنی کسب‌وکارهایی که برای مدت طولانی در حال فعالیت هستند و شغل‌های بسیار خاصی دارند، و برای جلب اعتماد و وفاداری مشتریان سال‌ها تلاش می‌کنند) حق دارند در مورد اشتراک داده‌های بیش‌تر، و حتی در مورد مشتریان نگران باشند. به علاوه به نظر نمی‌رسد که برخی بانک‌ها درک روشنی از آن چه در حال انجام آن هستند، داشته باشند. او برخی بانک‌ها را با کبکی تشبیه کرد که برای اجتناب از فعالیت لازم، سرش را در برف فرو می‌کند.

به نظر او، مقاومت در برابر بانکداری باز برای مثال در ایالات متحده، ناشی از تنوع فرهنگی است. فرایند تصمیم‌گیری باید سریع‌تر باشد و مواردی مانند این که چگونه بانکداری باز به تصمیم‌گیری برای ایجاد نوآوری احتیاج دارد، و آن چه شرکا به دنبال جست و جو و جایگزینی آن هستند، و آن چه تکنولوژی بر آن تمرکز می‌کند باید در نظر گرفته شود.

پرز اضافه کرد، علیرغم این‌که چند سال از  ظهور مفهوم بانکداری باز می‌گذرد، و در اروپا پیشرفت زیادی نیز داشته است، تصمیم‌گیران در بسیاری از بانک‌ها هنوز از آن بی اطلاع هستند. بانک‌ها دستور کار جهانی شدن را فراموش کرده‌اند و اکنون در حال تفکر مجدد در مورد آن هستند، چون می‌توانند نوآوری، محصولات یکپارچه و خدمات را در بازارها از طریق API ایجاد کنند.

 

پیش از تغییر

 اگرچه همه‌ی بازیگران در خدمات مالی و پرداخت‌ها مخالف بانکداری باز نیستند. ولی به نظر می‌رسد که شبکه جهانی کارت‌های پرداخت سریع‌تر در حال پذیرش آن است.

 

در واقع، اخیراً مسترکارت طرحش را در مورد تغییر به بازار عرضه کرد، برنامه‌ای که راه حل بانکداری باز نامیده می‌شود. مستر کارت طرح جدیدش را برای حمایت از بانکداری باز در چهار مورد ارائه کرد: ارتباط، امنیت و انطباق، حل اختلاف و خدمات مشاوره. اکنون ارائه این خدمت در انگلستان و لهستان تمرکز دارد. 

 

در مورد بانکداری باز آن‌چه پرز تاکنون اشاره نکرده تعریف این مفهوم در میان ذی نفعان است که می‌تواند بر چگونگی رفتار رگولاتورها در فضای پرداخت جدید و نوآوری در خدمات مالی موثر باشد. در ابعاد بزرگ‌تر، باید به تاثیر بانکداری باز بر مشتریان شامل محصولات و خدمات نوآوری و الزام به اشتراک داده‌های مرتبط اشاره کرد.

 

برای وقوع همه این موارد، بانک‌ها باید این جهان جدید که شامل ارتباطات جدید و فرهنگ ایجاد نوآوری تحت بانکداری باز است و عواقب از دست دادن آن را در نظر بگیرند. به علاوه، تنها محصولات و خدمات جدید نیست که باید در نظر گرفته شود، بلکه توانایی مشتریان برای ارتباط فوری با همه‌ی خدمات مالی و پرداختشان با اصطکاک کم‌تر باید در نظر گرفته شود.

 

ترجمه از pymnts

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.