از گذشته تا آینده خودپردازها با برت کینگ!

ATMهایی که به شکل امروزه در بانک‌ها می‌بینیم از سال 1972 وارد بانک‌ها شد.ATM اولین دستگاهی بود که توسط آن، سرویس‌های بانکی بدون حضور در شعبه بصورت 7 در 24 در دسترس مشتریان قرار می‌گرفت. از جمله خدمات اصلی ATM می‌توان به سرویس پرداخت و دریافت اسکناس اشاره کرد. با توسعه ATMها در شعب بانکی و الکترونیکی شدن عملیات ارائه پول نقد، علاوه بر حذف عملیات کاغذی دریافت و پرداخت پول نقد، در وقت و هزینه بانکی نیز صرفه‌جویی شد.

عصر بانک؛در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، با حضور برت کینگ صاحب‌نظر شناخته‌شده صنعت بانکی و بزرگانی همچون سعید عسگری انارکی بنیان‌گذارATM در ایران، ولی‌اله فاطمی بنیان‌گذار گروه توسن، جمعی از مدیران ارشد توسن‌تکنو و کارشناسان و صاحب‌نظران بانکی، از «مانی‌تک» شبکه امن و مستقل ماشین‌های بانکی رونمایی شد. در ادامه بخش‌هایی از صحبت‌های برت کینگ در این مراسم را با هم مرور می‌کنیم.

 

در این مراسم برت کینگ در ابتدای سخنان خود درباره تاریخچه دستگاه ATM گفت: اولین دستگاه ATM توسط بانک بارکلیز در سال 1967 به‌کار گرفته شد.

 

این دستگاه، ماشین بسیار ساده‌‌ و فقط قادر به ارائه پول نقد بود و برای انجام عملیات، مشتری باید از قبل با بانک تماس می‌گرفت. بانک رمزی در اختیار مشتری قرار می‌داد و رمز باید داخل دستگاه قرار داده می‌شد تا پاکتی از پول را به مشتری تحویل دهد. ما در آن زمان نمی‌دانستیم که این نوآوری در سال 1967 نقطه شروعی برای توسعه تکنولوژی ‌های مرتبط به بانکداری خواهد بود. بعد از ATM، تلفن‌بانک، بعد از آن اینترنت‌بانک و چندی پس از آن موبایل بانک امروزی به وجود آمد. با توجه به سرویس‌های قابل ارائه در ATM‌های امروزی و یکی از بزرگترین مشکلات قبل از ایجاد ATM در روزهای تعطیل برای ارائه پول نقد، بانکداری سلف‌سرویس به وجود آمده است که مشتری را قادر به انجام امور بانکی‌شان در هر زمانی می‌کند.

 

وی در رابطه با سیر تحول این دستگاه‌ها افزود: علت کاهش استفاده ازATM در طی سال‌های اخیر، پرداخت‌های موبایلی بوده است. در این راستا بانک‌های چین به این فکر افتاده‌اند که چگونه می‌توانند با استفاده از روش‌های دیگر، ATM‌ها را همچنان در دسترس مشتریان قرار دهند. بنابراین اتفاقی که در چین افتاده است استفاده از اپراتورهای مستقل ATM است که شبکه‌های ATM را برای بانک‌ها اداره می‌کنند. این ایده با شرکت سون الون آغاز شد که اولین شرکتی بود که از دستگاه ATM کوچک توسط اپراتورهای مستقل داخل فروشگاه‌های خود استفاده کرد و باعث شد مشتریان، خرید از این فروشگاه را به دلیل سهولت ترجیح دهند.

برت کینگ خاطرنشان کرد: ATM‌های نسل آینده فراتر از ماشینی خواهند بود که فقط پول نقد دریافت و پرداخت کند، بلکه آن‌ها این امکان را به مشتریان می‌دهند تا با متخصصان امور بانکی صحبت کنند، از آن‌ها اطلاعات دریافت کنند و حتی در حین خرید می‌توانند از دستگاه تخفیف نیز بگیرند.

او در ادامه اظهار داشت: نکته قابل توجه‌ای که درباره ATM‌ها باید مورد توجه قرار گیرد ادغام آن با کانال موبایلی است و این چیزی است که واقعا باید اتفاق بیافتد. در این صورت شما دیگر نیازی به استفاده از کارت‌های پلاستیکی نخواهید داشت و فقط باید به سمت دستگاهATM بروید. در ادامه می‌توانید از طریق موبایلتان به عنوان یک خط اتصال، عملیات بانکی‌تان را انجام دهید.

این صاحب نظر درباره آینده ATM گفت: من فکر می‌کنم که شرکا و اپراتورهای مستقل در طراحی مدل‌های تجاری ATM نباید فقط به توزیع پول اکتفا کنند؛ بلکه خدمات دیگر نیز باید برای طراحی دستگاه ATM در نظر گرفته شود. خدماتی نظیر در دسترس بودن و قابلیت ادغام با موبایل.

پس از سخنرانی برت کینگ، ارسلان حاجی‌نیلی مدیر برنامه‌ریزی و توسعه سازمانی توسن‌تکنو گفت: با فراگیرشدن ATM، کم‌کم بانک‌ها و مؤسسات مالی به‌منظور استفاده حداکثری از ویژگی‌های ATM نسبت به توسعه شبکه ATM خود اقدام کردند، ولی با افزایش رقابت موضوع پیچیده‌تر شد و مراجعه به دستگاه با مشکلاتی روبرو شد و ایجاد شبکه گسترده‌ای از ATMهایی که سرمایه خیلی زیادی را از بانک‌ها می‌گرفتند، باعث ایجاد چالش‌هایی در شبکه‌ مدیریت بانک‌ها شد. از طرفی دیگر هزینه‌های عملیاتی، سرمایه انسانی و منابع زیاد دیگری از بانک‌ها برای مدیریت این شبکه صرف می‌شد. همزمان با توسعه دنیای دیجیتال این شبکه‌ها تبدیل به لنگرهایی شدند که توسعه‌، سرمایه، انرژی و وقت بانک‌ها را محدود می‌کرد. بنابراین برون‌سپاری شبکه مدیریت این دستگاه‌ها آغاز شد و به خاطر عملکرد و راندمانی که شرکت‌ها و شرکای طرف سوم توانستند به این شبکه اضافه کنند، ظرف مدت 6 سال تقریبا تعداد ATM‌ها در انگلستان به دو برابر رسید. همچنین در سال 2016 تقریبا دو سوم  ATM‌های دنیا توسط شرکای طرف سوم مدیریت شده و بانک‌ها به طور مستقیم در این حوزه دخالتی نداشتند.

وی درباره‌ی تاریخچه‌ ورود ATM به ایران نیز گفت: دوران اوج شکوفایی ATM در ایران به دهه 1370 برمی‌گردد و از همان زمان ATM به سرعت در ایران رشد کرد. اما در حال حاضر این رشد به دلایل گوناگون محدود شده است. از این رو ما می‌خواهیم کسب‌و‌کار جدیدی را به نام «مانی‌تک» به شما معرفی کنیم.

 

بازیگران اصلی این کسب‌وکار در «مانی‌تک» اساسا بانک‌های عامل و ماشین‌های بانکی هستند. «مانی‌تک» علاوه بر این‌که مدیریت تراکنش‌ها را بر عهده می‌گیرد، عامل ایجاد ارزش افزوده برای بانک‌های عامل و دارندگان ماشین‌های بانکی خواهد بود.

 

وی در انتها CORE VALUE های اصلی این شبکه امن و مستقل ماشین‌های بانکی را بدین شکل بیان کرد:

 

• حذف هزینه‌های عملیاتی و پشتیبانی و سرویس و نگهداری
• حذف عملیات پول‌گذاری و CIT
• حذف عملیات مربوط به تسویه و مغایرت
• ایجاد بستر امن در رابطه با سخت‌افزارها و نرم‌افزارها
• صرفه‌جویی در هزینه‌های سرمایه‌گذاری برای توسعه شبکه
• برندینگ بانک
• مدیریت تشخیص کلاهبرداری‌ها و تحلیل داده‌ها
• بهبود کیفیت سرویس و ارائه‌ سرویس بهتر به مشتریان
• ایجاد بستر برای بانک‌ها برای تمرکز استراتژیک روی حوزه بانکی و مالی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.