گذشت زمان عملکرد سیف را قضاوت می‌کند/ بلاکچین‌ها برای دور زدن تحریم نیستند/ مجبوریم پول‌های دیجیتال را بپذیریم

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه گذشت زمان در مورد عملکرد آقای سیف در بانک مرکزی قضاوت خواهد کرد، گفت: هر چند بلاکچین‌ها کارکردهای متعددی دارند اما نمی‌توان برای دور زدن تحریم از آن استفاده کرد.

عصر بانک؛ دیواندری در نشست خبری هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با بیان اینکه این همایش روزهای نهم و دهم بهمن‌ماه برگزار خواهد شد، گفت: یکی از مهم‌ترین محورهای این همایش موضوع بلاکچین‌ها است و بررسی و ارزیابی فرصت‌ها و تهدیدهای پول‌های دیجیتالی هم از دیگر موضوعات مطرح در این همایش خواهد بود.

 

وی افزوئد: در این همایش آینده پول‌های دیجیتالی بررسی می‌شود اینکه آیا این پول‌های دیجیتالی تهدید محسوب می‌شوند یا مکمل پول‌های رایج هستند.

 

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با بیان اینکه بلاکچین و رمزارزها به طور قطع تحولاتی در نظام بانکی و پولی کشورمان ایجاد می‌کنند، گفت:‌ از اینها به عنوان انقلاب بانکی در دنیا یاد می‌شود. در دوره‌ای عقیده‌ها بر این بود که کنترل باید به صورت متمرکز انجام شود اما در حال حاضر به سمت توزیع حرکت می‌کنیم و بلاکچین‌ها می‌توانند شفافیت و امنیت در نظام پولی ایجاد کنند چرا که غیرقابل کپی‌برداری هستند و این ارزش در اثر توزیع کنترل به وجود می‌آید و نه تمرکزگرایی.

 

دیواندری با بیان اینکه پژوهشکده پولی و بانکی همواره باید مسیر آینده نظام بانکی و بانک مرکزی کشور را رصد کند و تهدیدها و فرصت‌های آینده را بشناسد، اظهار داشت: این همایش فرصتی است برای بررسی ورود بلاکچین‌ها و رمزارزها به نظام بانکی کشورمان.

 

وی با بیان اینکه رمزارزها واقعیت در تمام دنیا است که بانک مرکزی هم باید این واقعیت‌ها را بپذیرد، اظهار داشت: باید ارزهای دیجیتال ملی را جدی بگیریم و با جدیت بیشتری در این زمینه ورود کنیم چرا که معتقدم می‌‌توانیم از فرصت‌های ایجاد شده در این زمینه استفاده کنیم.

 

وی افزود: می‌توان با مقررات گذاری آثار سوء پول‌های دیجیتالی را برطرف کنیم و باید هر چه سریعتر نسبت به فعالیت‌ پول‌های دیجیتال تصمیم شفاف گرفته شود.

 

دیواندری گفت: هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم که بازار را به سمت ارزهای ملی دیجیتالی سوق دهیم یا خیر.

 

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورها رمزارزها را به رسمیت شناختند و برای آن مقررات وضع کردند، گفت: موضع کشورمان در برابر رمزارزها این است که هنوز آن را به رسمیت نمی‌شناسیم و مجوز فعالیت ندارند اما در آینده باید به سمتی برویم که پول‌های دیجیتال را بپذیریم و برای آنها مقررات گذاری کنیم.

 

دیواندری با بیان اینکه بلاکچین امروزه مفهوم ارزش را متحول کرده است، گفت: بلاکچین می‌تواند کارکردهای متعدد داشته باشد و خوشبختانه در حال حاضر دانش بلاکچنین در حال افزایش است و نباید بررسی و ارزیابی آن را از دستور کار خارج کنیم. این همایش می‌تواند فرصتی برای بررسی فعالیت‌های پول‌های دیجیتالی و شرکت‌های استارت‌آپی در نظام بانکی باشد.

 

رئیس پژوهشکده پولی و مالی بانک مرکزی با بیان اینکه پول وسیله سنجش ارزش و یا حفظ ارزش است، گفت: رمزارزها هم این کارکرد را دارند و در حالی که نقل و انتقالات پولی در بانک‌ها بسیار پیچیده شده است و به دلیل مقررات متعدد افراد نمی‌توانند از پول خود در بانک‌ها به راحتی استفاده کنند پول‌های دیجیتال می‌تواند این مشکلات را رفع کند اما نمی‌توانیم به این موضوعات اجازه فعالیت بدهیم بدون آنکه برای آن مقرراتی در نظر گرفته باشیم.

 

دیواندری تاکید کرد: ورود پول‌های دیجیتال، رمزارزها  و بلاکچین می‌تواند عملکرد برخی از نهادها را تغییر دهد و این چالش فقط برای ایران مطرح نیست و تمام دنیا با موضوع چگونگی فعالیت‌های پول‌های دیجیتال مواجه هستند اما در حال حاضر در ایران بانک مرکزی متولی بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای ورود پول‌های دیجیتال به نظام بانکی کشورمان هستند.

 

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی درباره احتمال استفاده از بلاکچنین برای دور زدن تحریم‌ها اذعان داشت: درست است که بلاکچین‌ها خارج از دید و تیررس بانک مرکزی‌های دنیا قرار دارند اما برای دور زدن تحریم‌ها از آن استفاده نخواهیم کرد چرا که اساسا بازار محدودی در ایران دارد و نمی‌توانیم مشکلات تحریم را با بلاکچین حل کنیم.

 

دیواندری درباره تبدیل نرخ سود روزشمار به ماه‌شمار در بانک‌ها که از امروز آغاز شده است، گفت: این تصمیم باعث می‌شود ماندگاری در سپرده‌های بانکی افزایش پیدا کند و از سیال بودن پول جلوگیری می‌کنیم.

 

وی افزود: رانت‌ها و تخلفاتی در نقل و انتقالات پول وجود داشت که در راستای جلوگیری از سیال بودن پول و سوء استفاده‌هایی که از نقل و انتقالات انجام می‌شد اقدام به اجرای این تصمیم در شورای پول و اعتبار گرفتیم اما اگر این سیاست محدودیت‌هایی را برای فعالان اقتصادی ایجاد می‌کند می‌توانیم آن را بررسی و این مشکلات را برای فعالان اقتصادی برطرف سازیم.

 

دیواندری همچنین با بیان اینکه گذشت زمان عملکرد آقای سیف را نشان خواهد داد، گفت: نیازی به قضاوت عملکرد آقای سیف توسط افرادی مانند بنده نیست و گذر زمان درباره عملکرد آقای سیف قضاوت خواهد کرد.

 

دیواندری همچنین درباره حذف چهار صفر از واحد پولی کشورمان اظهار داشت: چهار سال گذشته پژوهشکده مطالعاتی درباره حذف سه صفر که در آن زمان مطرح بود انجام داد و این گزارش را به نهادهای متولی ارائه داده‌ایم و باید مراحل تصویب طی شود اما در همایش پیش رو قرار نیست آثار حذف چهار صفر را بررسی کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.