دستبند هوشمند سیمرغ تجارت، اولین ابزار پرداخت پوشیدنی ایرانی

تکنولوژی ابزار پرداخت پوشیدنی، یکی از محبوب‌ترین روندهای تکنولوژی دنیای مالی و پرداخت است. با این حال، این تکنولوژی دقیقا چیست؟ چرا توجه زیادی را به خود جلب کرده‌است؟ و چرا مشتریان به راهکارهای پرداخت پوشیدنی علاقه دارند؟ احتمالا بزرگ‌ترین مزیت تکنولوژی پرداخت پوشیدنی، سرعت و سهولت استفاده از آن است. به نظر بسیاری از مشتریان و کاربران این روش پرداخت، امروزه می‌توان بجای پول نقد، کارت اعتباری و حتی موبایل از پوشیدنی‌های پرداخت استفاده کرد.

در دنیا چندین شرکت در زمینه تکنولوژی ابزار پرداخت پوشیدنی، راهکارها و محصولاتی را معرفی کرده‌اند. ولی شرکت سیمرغ تجارت به عنوان یکی از شرکت‌های شناخته شده ارائه دهنده راهکارهای بانکی و پرداخت در ایران، اخیراً در رویداد فیناپ از دستبند هوشمند مغناطیسی خود رونمایی کرد که به نوعی اولین راهکار در این حوزه محسوب می‌شود. به همین بهانه با محمد آجدانی، مدیرعامل شرکت گفت‌وگو کردیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم:

دستبند هوشمند سیمرغ تجارت

محمد آجدانی، مدیرعامل شرکت سامانه‌های یکپارچه سیمرغ تجارت، در رابطه با چگونگی کارکرد ابزارهای پوشیدنی پرداخت گفت: «این ابزارها عموما با NFC  کار می‌کنند؛ بنابراین در دستبندهای NFC  صرفاً از  چیپ و آنتن، بدون منبع تغذیه استفاده می‌شود که مدار الکترونیکی آنها فعال نیست. یکی از مهم‌ترین چالش‌های تکنولوژی NFC مربوط به مجهز بودن ترمینال پذیرنده به زیرساخت‌های آن است. این درحالی است که در ایران آمار دستگاه‌های کارتخوان مجهز به NFC به 20 درصد نیز نمی‌رسد. در دنیا نیز این مساله نه به اندازه ایران، اما کم‌وبیش وجود دارد.»

اقدامات شرکت‌های مطرح دنیا در حوزه ابزارهای پرداخت‌ پوشیدنی

آجدانی در ادامه با بیان اینکه شرکت لوپی «LOOP PAY» برای اولین‌بار در جهان اقدام به طراحی کارت‌کیس‌های کرد که اطلاعات را ذخیره می‌کنند و مجهز به یک منبع الکتریکی نیز بودند، افزود: «این کارت‌کیس‌ها فرایند کارت کشیدن بر روی دستگاه کارتخوان را شبیه‌سازی می‌‌کرد و این امکان را برای کاربران فراهم می‌کردند تا به صورت غیرتماسی با نزدیک‌ کردن کارت کیس به دستگاه کارتخوان تراکنش انجام دهند.»

مدیرعامل سامانه‌های یکپارچه سیمرغ تجارت، با اشاره به اینکه سامسونگ حق امتیاز کارت‌کیس‌های شرکت لوپی را حدودا به مبلغ 200 میلیون دلار خریده است، تاکید کرد: «با اینکار کارت‌کیس‌ها بر روی ««SAMSUMG PAY  پیاده‌سازی شدند. سامسونگ این قابلیت را به نام MST) Magnetic Secure Transmission) نامگذاری کرد و باعث ایجاد مزیت رقابتی برای خود شد.»

او همچنین خاطر نشان کرد شرکت LG هم دقیقا از این فناوری استفاده خواهد کرد فقط اسم فناوری خود را  Wireless Magnetic Communication گذاشته است.

چرا سیمرغ تجارت به سمت طراحی و پیاده‌سازی دستبندهای هوشمند مغناطیسی رفت؟

آجدانی با تاکید بر اینکه شرکت سامانه‌های یکپارچه سیمرغ تجارت به دنبال این بود که محصول MST را پیاده‌سازی کند، گفت: «در واقع ما قصد داشتیم که فرایند کارت کشیدن را شبیه‌سازی کنیم. محقق کردن این امر بر روی موبایل امکان‌پذیر نبود زیرا ما توسعه دهنده موبایل نیستیم که بتوانیم در مدارهای داخلی این ابزار تغییراتی ایجاد کنیم. بنابراین به سراغ دستبندهای هوشمند مغناطیسی رفتیم  و قرار شد مدار کوچک الکترونیکی بسازیم که منبع تغذیه داشته باشد، سایز آن متناسب با اندازه دستبندهای هوشمند سلامت باشد و از طریق بلوتوث امکان مدیریت بر روی موبایل را داشته باشد تا شخص بتواند اطلاعات کارت بانکی (هدیه، نقدی، خرید و اعتباری) را بر روی آن ذخیره کند و با نزدیک‌کردن دستبند به پایانه‌های فروشگاهی، تراکنش را به صورت غیرتماسی انجام دهند.»

مزیت‌های دستبندهای هوشمند مغناطیسی

مدیرعامل سامانه‌های یکپارچه سیمرغ تجارت با اشاره به اینکه استفاده از دستبند‌های هوشمند مغناطیسی باعث می‌شود دیگر نیازی به کشیدن کارت نباشد، ادامه داد: «از مزیت‌های دیگر این دستبندها این است که دستگاه کارتخوان نیاز به هیچ تغییر سخت افزاری و نرم‌افزاری ندارد. در واقع با شبیه‌سازی فرایند، کارتخوان متوجه این موضوع نخواهد شد که به جای کارت از دستبند برای پرداخت استفاده شده است. همچنین می‌توان اطلاعات تعداد زیادی کارت بانکی را درون دستبند‌های هوشمند مغناطیسی ذخیره کرد تا هر زمان که نیاز بود از یکی از آنها برای انجام تراکنش استفاده کرد.»

او در رابطه با دیگر مزیت دستبندهای هوشمند مغناطیسی گفت: «می‌توان امضای دیجیتال را نیز بر روی آنها پیاده‌سازی کرد زیرا پلتفرم آنها سخت‌افزاری است و از طریق  Secure Element این امکان را فراهم می‌کند که بر روی آن اطلاعاتی را ذخیره کرد؛ برای مثال توکن مخصوصی که بتواند امضای دیجیتال شخص نیز باشد.»

تجاری‌سازی دستبدهای هوشمند مغناطیسی

آجدانی در رابطه با اینکه چرا تاکنون سیمرغ تجارت برای تجاری‌سازی این محصول اقدامی نکرده است بیان کرد: «در یازدهمین رویداد فیناپ که اسفندماه برگزار شد از دستبندهای هوشمند خود رونمایی کردیم اما تاکنون به سراغ تجاری‌سازی آن نرفته‌ایم زیرا در حال حاضر قصد داریم چند قابلیت را به این محصول اضافه کنیم (اضافه کردن اطلاعات چندکارت بانکی، مدیریت از طریق موبایل و امضای دیجیتال) همچنین قرار شده است تا ابتدا نمونه‌هایی از این دستبند هوشمند در اختیار تعدادی از کارشناسان حوزه پرداخت الکترونیک و مردم عادی قرار بگیرد تا از تجربه کاربری آنها برای ارتقا و تجاری‌سازی محصولمان بهره ببریم و بتوانیم با موفقیت به حوزه پرداخت‌های پوشیدنی وارد شویم.»

دستبندهای هوشمند مغناطیسی برای چه کسانی جذاب است؟

مدیرعامل سامانه‌های یکپارچه سیمرغ تجارت در رابطه با اینکه استفاده از دستبندهای هوشمند مغناطیسی برای چه کسانی می‌تواند جذاب باشد، گفت: «استفاده از دستبندهای هوشمند مغناطیسی راهکاری نیست که به حذف کامل کارت‌های بانکی منجر شود اما به عنوان یک محصول نوین می‌تواند برای اشخاصی که علاقمند به حوزه تکنولوژی پیشرفته (high-tech) هستند مفید باشد. در واقع استفاده از راهکاری که به آنها اجازه بدهد اطلاعات چندین کارت بانکی را به یک پلتفرم اضافه کنند و از طریق آن تراکنش انجام دهند جالب خواهد بود و به زودی به سمت استفاده از دستبندهای سیمرغ تجارت جذب خواهند شد.»

گام بزرگ سیمرغ تجارت در حوزه پرداخت‌های پوشیدنی

آجدانی در آخر با تاکید بر اینکه سیمرغ تجارت با ارائه دستبندهای هوشمند مغناطیسی گام بزرگی در حوزه ابزار پرداخت‌ پوشیدنی برداشته است،  گفت: «بعد از سامسونگ و لوپی تاکنون شرکتی به سراغ پیاده‌سازی چنین راهکاری نرفته‌است. البته ال‌جی اعلام کرده است که قصد دارد از این راهکار در گوشی‌های هوشمند خود استفاده کند و سامسونگ نیز امکان پرداخت از طریق برخی از ساعت‌های هوشمند خود را فراهم کرده است. با این حال سیمرغ تجارت اولین شرکت بانکی در ایران است که با ارائه دستبندهای هوشمند به حوزه پرداخت‌های پوشیدنی وارد شده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.