گسترش پرداخت غیرتماسی از طریق QRکد در گرو‌ کیف پول الکترونیک

بانک مرکزی باید برای گسترش شیوه پرداخت خُرد از طریق کیوآرکد در ابتدا عزم به تدوین مستندات مغفول مانده در حوزه کیف پول الکترونیک داشته باشد تا افراد در هنگام خرید با استفاده از کدهای کیوآر مبلغ موردنظر را به‌صورت آفلاین از طریق کیف پول پرداخت کنند.

بحران 2020 یا همان بحران کرونا؛ اقتصاد بسیاری از کشورها ازجمله ایران را تحت شعاع قرار داده است. در این میان‌ برخی صنایع به‌عنوان تسهیلگر در دوران بحران ظاهرشده‌اند. صنعت پرداخت در کشورهای مختلف با استفاده از پتانسیل ابزاری خود توانسته‌اند به افزایش فاصله اجتماعی و حذف تماس به‌عنوان اصلی‌ترین فاکتور کنترل بحران کمک کند؛ آمار رشد پرداخت‌های اینترنتی، موبایلی و غیر تماسی در کشورهای مختلف نیز نشانگر نفوذ صحیح این صنعت در میان کاربران و‌ کمک به کنترل بحران در دوران شیوع بیماری است.

طرح ملی پرداخت با کد کیوآر

از سال گذشته، شرکت‌های پرداخت از شیوه پرداخت موبایلی جدید و مبتنی برکیوآر خود رونمایی کرده و با امید به شرایط کنونی سعی در فراگیر کردن آن با ابزارهای تبلیغاتی مختلف داشته‌اند. این شیوه از پرداخت به دلیل عدم نیاز به کارت،کارتخوان و پول نقد،  در پرداخت‌های خُرد روزمره می‌تواند مفید واقع شود. در همین راستا هم رئیس اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی  در مصاحبه خود در اسفندماه 98 خبر از پیاده‌سازی طرح ملی پرداخت با کد کیوآر جهت مقابله با ویروس کرونا داد.

در طرح پذیرندگی جامع بارکدهای پرداخت، با اسکن کردن بارکد قرارگرفته هرکدام از شرکت‌های پرداخت الکترونیک در پایانه‌های فروشگاهی از طریق نرم‌افزارهای موبایلی این شرکت‌ها، عملیات پرداخت بدون حضور کارت‌بانکی و صرفاً با واردکردن مبلغ و رمز کیف پول در اپلیکیشن موبایلی قابل انجام است.

با وجود این تلاش‌های تبلیغاتی شرکت‌های پرداخت و همچنین گفته‌های محمد بیگی؛ گزارش اسفندماه شاپرک حاکی از کاهش تراکنش‌ها در کلیه ابزارهای پذیرش کارتی، اینترنتی و موبایلی به نسبت سال‌های گذشته و‌ بی‌ثمر بودن تلاش‌ها بوده است.

چرا گسترش پرداخت غیرتماسی و QRکد در بحران کنونی کم طرفدار است؟

در تبدیل فرایند پرداخت کارتی سنتی با رمز اول به پرداخت غیر کارتی با اسکن کد کیوآر، عدم اطلاع مردم، همچنین عدم پشتیبانی شرکت‌های پرداخت مختلف از QR کد شرکت دیگر و عدم وجود قوانین رگولاتوری مقبولیت چندانی را برای این‌ پرداخت سودمند موبایلی تاکنون به ارمغان نیاورده است

البته این شیوه پرداخت موبایلی به دلیل حذف پوزهای غالباً وارداتی حذف کارت و کاغذ رسید؛ هزینه را برای صنعت پرداخت کاهش خواهد داد و ازاین‌جهت گسترش آن علاوه به کمک به کنترل اوضاع کنونی هزینه‌ای را از دوش کشور بر خواهد داشت.

گسترش پرداخت غیرتماسی و QRکد در گرو‌ کیف پول الکترونیک

با توجه به موارد گفته‌شده بانک مرکزی باید برای گسترش این شیوه پرداخت در ابتدا عزم به تدوین مستندات مغفول مانده در حوزه کیف پول الکترونیک داشته باشد تا افراد در هنگام خرید با استفاده از کدهای کیوآر مبلغ موردنظر را از طریق کیف پول به‌صورت آفلاین پرداخت کنند. البته هرچند کیف پول الکترونیکی برای پرداخت‌های خُرد بیشتر کارایی دارد ولی سقف مبلغ قابل ذخیره در کیف پول (یک میلیون تومان) و مبلغ قابل پرداخت در هر تراکنش ( 200 هزار تومان) نیز فاکتوری است که باید با توجه به شرایط اقتصادی و‌ تورم کشور مشخص گردد چرا که به نظر تا تدوین قوانین و ظهور کیف پول الکترونیک آفلاین مجالی برای رشد این شیوه پرداخت موبایلی وجود نداشته باشد.

در حقیقت باید شناختی صحیح از اولویت‌ها، نیازمندی‌ها و الزامات ظهور ابزار جدید در صنعت شکل گیرد. گرچه تجربه نشان داده در کشور ابتدا ابزار ظهور کرده و سپس به دنبال رفع نواقص الزامات و‌ نیازمندی‌ها برای پیاده‌سازی می‌رویم.

/ تنسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.