سود بورس از 100 درصد رد شد

 شاخص کل بورس تهران در دومین روز معاملاتی هفته نیز صعود کرد و این بار با رشد بیش از 23 هزار واحدی در ارتفاع یک میلیون و 43 هزار واحد ایستاد. با احتساب رشد دیروز شاخص کل، رشد این نماگر از ابتدای سال 99 تاکنون از 103 درصد فراتر رفت. به این ترتیب به‌طور متوسط روزی2/ 2 درصد سود(نرخ بهره مرکب‌روزانه) از آن معامله‌گران بازار سهام شده است.

در این میان غلبه تقاضا بر عرضه سهام، صف خرید چند هزار میلیاردی را برای نیمی از سهام معامله‌شده در این بازار رقم زد و ارزش معاملات خرد سهام را به بیش از 10هزار میلیارد تومان رساند. در عین حال تداوم ورود پول‌های تازه سبب شد تا خالص تغییر مالکیت بازار برای سی و پنجمین روز متوالی به سمت بازیگران حقیقی بازار باشد.

بورس‌بازان تشنه خرید سهام

روز گذشته از 311 نماد معامله شده در بورس تهران، 202 نماد با رشد قیمت به معاملات روزانه خود پایان دادند و در مقابل شاهد معاملات منفی در نماد معاملاتی 108 بنگاه بورسی بودیم. در این میان همچنان عطش خرید در بازار خودنمایی می‌کرد. به‌طوری که حدود 70 درصد نمادهای مثبت روز گذشته با مازاد تقاضا همراه شده و شاهد تشکیل صف خرید بیش از 5660 میلیارد تومانی بودند که بیش از 960 میلیارد تومان از این صف‌های خرید به نماد تازه‌وارد «شستا» اختصاص داشت. در مقابل نیز 54 نماد بورسی گرفتار صف فروشی به ارزش 580 میلیارد تومان شدند. تقابل عرضه و تقاضا در معاملات روز گذشته بورس تهران سبب شد تا ارزش معاملات خرد سهام از 10 هزار میلیارد تومان فراتر رود.

 

بازگشایی‌های پرحاشیه بورس تهران

معامله‌گران طی معاملات روز گذشته در انتظار دو بازگشایی مهم بودند. از این رو در میانه بازار دیروز پیام ناظر خبر از بازگشت سایپا به گردونه معاملات بورس تهران داد. به این ترتیب مقرر شد تا «خساپا» پس از دو ماه توقف و برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده جهت تصویب افزایش سرمایه 450 درصدی بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شود.

در مرحله پیش‌گشایش این نماد خودرویی صف عجیب حدود 11 میلیارد سهمی در قیمت 1246 ریال تشکیل شد که علاوه بر انتظار بیش از یک‌هزار و 350 میلیارد تومان نقدینگی برای خرید سهام سایپا، رشد قیمت 100درصدی نسبت به قیمت پیش از توقف را نشان می‌داد. به هر حال این بازگشایی مانند تجربیات هفته گذشته بورس‌بازان مورد تایید ناظر قرار نگرفت و به روز دیگری موکول شد.

مشابه این شرایط در معاملات روز شنبه برای نماد تازه‌وارد «شستا» تکرار شده بود. در این روز سهامداران شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با پیام ناظر منتظر بازگشایی بدون محدودیت نوسان سهام خود بودند که روز چهارشنبه با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف متوقف شده بود. در این روز سفارش‌های خرید و فروش در محدوده 100 درصدی نسبت به روز چهارشنبه نشست و همان‌طور که انتظار می‌رفت ناظر بازار مانع از بازگشایی نماد مذکور در این قیمت شد.

دیروز در حراج مجدد نماد معاملاتی شستا مقرر شد تا مجددا پس از طی پیش‌گشایش 15 دقیقه‌‌ای این نماد تازه‌وارد بدون محدودیت دامنه نوسان به گردونه معاملات بورس تهران بازگردد اما چشم معامله‌گران به مرحله پیش‌گشایش حداقل روی سایت اصلی اطلاع‌رسانی بورس تهران خشک شد که البته می‌تواند ناشی از مشکلات هسته معاملاتی باشد. به هر حال بعد از گذر 15 دقیقه، رشد قیمت 5 درصدی در مقابل نماد این بنگاه بورسی نشست.

محمود گودرزی، معاون بازار شرکت بورس تهران در این خصوص به «دنیای‌اقتصاد» گفت: «شستا» پس از عدم کشف قیمت طی معاملات روز شنبه، دیروز از ساعت 12:35 تا 12:45 در مرحله سفارش‌گیری قرار گرفت اما قیمت‌ها مورد تایید ناظر بازار قرار نگرفت. از این‌رو طبق قانون بعد از عدم کشف قیمت در دومین مرتبه، سهم در همان دامنه نوسان همیشگی مورد دادوستد قرار گرفت.

به گفته وی، پس از افشای اطلاعات با اهمیت بازگشایی سهام بدون محدودیت نوسان انجام می‌‌پذیرد. اما زمانی که سهم به دلایل مختلف از جمله هیجانی شدن قیمت‌گذاری‌ها و دلایل دیگری توسط ناظر تایید نمی‌شود، معاملات آن ممنوع – متوقف شده و ادامه کار به روز معاملاتی بعد موکول می‌شود. در صورتی‌که در روز معاملاتی دوم نیز معاملات مورد تایید قرار نگیرد، سهم با دامنه‌ عادی 5درصد بازگشایی می‌شود.

به این ترتیب سریال بازگشایی‌های پرحاشیه بورس تهران ادامه دارد و باید دید بازگشایی مرتبه دوم نماد معاملاتی شرکت سایپا طی معاملات روز جاری چه روندی را طی می‌کند. «خودرو» دیگر نماد بورسی است که اواخر اسفندماه به‌دلیل برگزاری مجمع افزایش سرمایه متوقف شده و این روزها بورس‌بازان در انتظار بازگشایی آن هستند و احتمال می‌رود این عدم تایید مقام ناظر در معاملات این خودروساز نیز تکرار شود.

موج توقف‌ پرسودهای بازار

همان‌طور که اشاره شد شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال 99 تاکنون 32 روز کاری را سپری کرده است و در همین مدت کوتاه موفق به ثبت رشد افزون بر 100 درصدی شده است. در این شرایط قیمت سهام نیز افسارگسیخته درحال رشد است. دیروز نیز تنها در بورس تهران شاهد وقفه معاملات 12 سهم به‌دلیل رشد بیش از 20 درصد در 5 روز معاملاتی با وقفه 60 دقیقه‌ای مواجه شدند. هشت بنگاه بورسی نیز در این روز پس از رشد 50 درصدی قیمت سهام خود در 15 روز معاملاتی به‌منظور برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی توسط ناشر متوقف شدند. شرایطی که احتمالا در روزهای آتی نیز ادامه خواهد یافت.

خالص خرید مثبت حقیقی به 35 روز رسید

در روزی که شاخص سهام رشد 3/ 2 درصدی را تجربه کرد، بازیگران حقیقی برای سی و پنجمین روز متوالی در نقش خریدار ظاهر شدند. در این مسیر روز یکشنبه حدود یک میلیارد و 163 میلیون سهم به ارزش 969 میلیارد تومان به پرتفوی حقیقی‌ها افزوده شد. در میان 38 صنعت فعال بورسی نیز دیروز بیشترین خالص خرید بازیگران حقیقی در سهام زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی رقم خورد. به این ترتیب دیروز 225 میلیارد و 836 میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد افزوده شد. پس از آن نیز گروه سرمایه‌گذاری‌ها شاهد خالص تغییر مالکیت 164 میلیارد و 230 میلیون تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. فلزی‌ها نیز دیروز مورد توجه معامله‌گران خرد بازار قرار گرفتند و خالص خرید 140 میلیارد و 400 میلیون تومانی را رقم زدند.

در میان شرکت‌های بورسی نیز نماد معاملاتی شرکت مبین انرژی خلیج‌فارس در اولویت خرید معامله‌گران خرد قرار گرفت. از این رو دیروز 40‌میلیون و 150 هزار سهم «مبین» به ارزش 104 میلیارد و 925 میلیون تومان در سمت حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. در «پترول» نیز حقیقی‌ها خالص خریدی به میزان 73 میلیارد و 440 میلیون تومان را رقم زدند. سهام پالایش نفت بندرعباس نیز دیروز مورد توجه بازیگران خرد بازار قرار گرفت. در این نماد معاملاتی روز گذشته حدود 34 میلیون و 400 سهم به ارزش 70 میلیارد و 200 میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد افزوده شد.

در آن‌سوی بازار اما این نمادهای زیرمجموعه گروه رایانه بورس تهران بودند که مورد توجه معامله‌گران عمده قرار گرفتند. این گروه دیروز شاهد جابه‌جایی افزون بر 24 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی بود. همچنین دیروز درگروه بانک‌ها و موسسات اعتباری که چند روزی مورد توجه حقیقی‌ها قرار داشتند شاهد ثبت خالص فروش 24 میلیارد تومانی توسط این دسته از معامله‌گران بودیم. در میان شرکت‌ها نیز سهام شرکت صنایع پتروشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.