آیا می‌توان در ایران کریپتو ریال راه‌اندازی کرد؟

 اعضای کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران در هفدهمین نشست این کمیسیون، به بررسی و تحلیل راه‌اندازی رمزارز بانک مرکزی چین که به تازگی به نام کریپتو یوآن خبر آن جهانی شده، پرداختند.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، اهمیت این اتفاق در دنیای فناوری و طرح آن در این کمیسیون از آن جهت بود که به باور صاحبان کسب‌و‌کارهای نو و مدیران استارت‌آپی، در اتفاقی نادر یک دولت در جهان گام در مسیر راه‌اندازی رمز ارز گذاشته و در اکوسیستمی که کریپتوکارنسی‌ها می‌روند تا تحول شگرفی در دنیای مالی جهان رقم زنند، کریپتو یوآن می‌تواند تجربه‌ای نو و بزرگ باشد.
از سوی دیگر، ورود دولت چین به ایجاد رمزارز رسمی و دولتی در این کشور، از این جهت نزد تحول‌گران اقتصاد دیجیتال در ایران قابل اهمیت است که به واسطه مناسبات تجاری میان دو کشور و اینکه چین شریک نخست تجاری ایران طی سالیان اخیر بوده ‌است، کریپتو یوآن ممکن است نقش ویژه‌ای در تبادلات مالی میان تجار ایران و چین بازی کند.
با این حال، برخی دیگر از صاحبان کسب‌و‌کارهای نو بر این باورند که تجربه دولت چین در راه‌اندازی رمزارز را می‌توان به فال نیک گرفت و دولت را در ایران مجاب کرد که این نظام مالی جدید می‌تواند گره بسیاری از موانع و مشکلات پیش‌روی اقتصاد تحریم‌خورده ایران را باز کند.

الزامات و مقدمات راه‌اندازی کریپتو ریال

این درحالی است که به اعتقاد تحول‌گران اقتصاد دیجیتال در ایران، ایجاد رمزارز بومی در ایران با هدف ورود به تبادلات مالی که به گفته برخی، می‌توان از آن به کریپتو ریال یاد کرد، الزامات و مقدماتی نیاز دارد که بخش مهمی از آن در دست دولت است؛ از جمله آنکه بانک مرکزی در ایران، تراکنش‌های رمز ارز را بپذیرد و سازمان امور مالیاتی نیز آن را در محاسبات مالی بگنجاند.
در همین رابطه، سهیل نیکزاد عضو هیات مدیره انجمن بلاکچین و از فعالان حوزه رمز ارز در ایران، خودمختار و غیرمتمرکز بودن شبکه انتشار رمزارزها را یکی از ویژگی‌های بارز این فناوری دانسته و در توضیحاتی که برای اعضای کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران ارائه داد، یادآور شد که ارزشمند بودن شبکه پرداخت رمزارزها منجر به آن شده ‌است که کاربردهای دیگر این پول مجازی جز خرید، امروز جذابیت بالاتری پیدا کند.

اندازه بازار رمزارزها در جهان

او اندازه بازار رمزارزها در جهان را رقمی معادل نیم تریلیون دلار اعلام کرد و به گفته وی، نیمی از حجم این بازار نیز در اختیار بیت‌کوین است. به گفته نیکزاد، حجم تراکنش‌های بیت‌کوین روزانه معادل 40 میلیارد دلار است در حالی که دیگر ارز دیجیتال شناخته شده این بازار نوین مالی، یعنی تتر، حجم بازاری نزدیک به 16 میلیارد دلار را در دست دارد حال آنکه تراکنش روزانه این رمز ارز 160 میلیارد دلار برآورد می‌شود.
این فعال حوزه رمزارز با این توضیحات، به این استدلال رسید که دولت چین از حجم بازاری که ارزهای دیجیتال در جهان برای خود ایجاد کرده‌است، استقبال کرده و بانک مرکزی این کشور برای ایجاد کریپتو یوآن خیز برداشته است. او با بیان اینکه هنوز مشخص نیست که کریپتو یوآن قرار است روی چه بلاکچینی منتشر شود، افزود: آنچه که در حال حاضر روشن است، اینکه رمز ارز یوآن قرار است در دو لایه منتشر شود؛ لایه نخست آنکه بانک مرکزی چین این رمز ارز را منتشر کند و مشتریان آن نیز بانک‌های تجاری باشند. لایه دوم نیز این است که بانک‌های تجاری منتشرکننده آن برای مردم و خریداران باشند.

کاربرد ارزهای دیجیتال در مناسبات مالی تجار و بازرگانان ایرانی

عضو هیات مدیره انجمن بلاکچین ایران سپس با این توضیح که دولت چین برنامه‌ای مدون برای استفاده از رمزارزها تا سال 2035 منتشر کرده‌است، به این نکته اشاره کرد که مناسبات تجاری ایران و چین می‌تواند فرصت مناسبی برای آزمون استفاده از رمزارزها در تبادلات مالی میان دو کشور باشد.
با این حال، او تصریح کرد که کاربرد ارزهای دیجیتال در مناسبات مالی تجار و بازرگانان ایرانی، منوط به پذیرش این فناوری از سوی بانک مرکزی و دیگر نهادهای مرتبط با تجارت خارجی است.

رفع محدودیت‌های حاکم بر مناسبات مالی ایران با دیگر کشورها

بحث و گفت‌و‌گو پیرامون شکل‌گیری کریپتو یوآن و جایگاه و اهمیت آن در تحولات اقتصادی جهان در حالی در نشست هفدهم کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران ادامه یافت که اعضای این کمیسیون با تایید بر نقش پررنگ ارزهای دیجیتال در رفع محدودیت‌های فعلی حاکم بر مناسبات مالی ایران با دیگر کشورها، تصمیم گرفتند در نشست دیگری، با مشارکت کمیسیون صادرات اتاق ایران، موضوع استفاده از رمزارزها در تبادلات مالی صادرکنندگان و واردکنندگان را مورد بحث و بررسی قرار داده و طی تبادل دانش و تجربیات خود، راهکارهایی برای آن به دست آورند.

راه‌اندازی مرکز نوآوری و تحول دیجیتال

در این جلسه همچنین، فرزین فردیس، نایب رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران از آمادگی این اتاق برای راه‌اندازی و شروع به کار مرکز نوآوری و تحول دیجیتال در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
به گفته فردیس، پیشنهاد ایجاد مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران یکی از مصوبات سال گذشته کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران بود که مورد موافقت هیات رئیسه اتاق تهران نیز قرار گرفت.
وی با بیان اینکه مقدمات شروع به کار این مرکز در اتاق تهران آماده و مدیر اجرایی آن نیز تعیین شده‌است، کمک و پشتیبانی از بنگاه‌های بخش‌خصوصی عضو اتاق تهران در راستای ایجاد تحول دیجیتال در کسب‌و‌کارها، فرهنگ‌سازی نفوذ فناوری در صنایع و همچنین برگزاری رویدادهای فناورانه از جمله اهداف این مرکز نوآوری است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.