واحد‌های صندوق‌های واسطه‌گری مالی (ETF) چقدر می‌ارزد؟

واگذاری بزرگ سهام دولتی و طرح خروج از بنگاه‌داری درحالی با پذیره‌نویسی نخستین صندوق قابل‌معامله آغاز شد که قرار است واحدهای صندوق مزبور از روز چهارشنبه 4تیرماه قابلیت معامله در بازار را پیدا کنند.
در این میان یکی از سوال‌های مهم این است که هر واحد صندوق مزبور از چه ارزشی برخوردار است؟ یا به عبارت دقیق‌تر افرادی که یونیت‌های صندوق مزبور را خریداری کرده‌اند، تا امروز چه میزان سود کرده‌اند؟
تصمیم دولت برای واگذاری باقی‌مانده سهام خود در شرکت‌های فعال بازار سرمایه در حالی از سال گذشته مطرح بوده که جدیت پیگیری‌ها در سال جدید، منجر به اجرای این امر شد به‌طوری‌که مقرر شد واگذاری‌ها در قالب سه نوع صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) تحت عنوان صندوق‌های مالی شامل گروه بانکی و بیمه‌ای، صندوق‌های پالایشی شامل گروه پالایشی و صندوق‌های خودرویی و فلزی شامل گروه خودرو و فلزات، صورت گیرد.
به این ترتیب نخستین دوره از این صندوق‌ها تحت عنوان صندوق مالی پذیره‌نویسی شد و فروش واحدهای آن در اول خردادماه به اتمام رسید. به عبارت دقیق‌تر سرمایه‌گذاران توانستند از 14اردیبهشت‌ماه سال جاری تا پایان روز اول خردادماه به خرید واحدهای مزبور با تخفیف 30درصدی و تا سقف 2میلیون تومان اقدام کنند. حال طبق اظهارات معاون بیمه و بانک وزیر امور اقتصادی و دارایی قرار است واحدهای صندوق مزبور از روز چهارشنبه 4تیرماه قابل معامله شوند.

ارزش صندوق‌های واسطه‌گری مالی چقدر است؟

در این راستا بررسی‌های نشان می‌دهد بازده نخستین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی (ETF) موسوم به «دارا یکم» تا پایان معاملات روز گذشته با رشد 4/ 113درصدی همراه شده است. بر این اساس تا روز شنبه 31 خرداد امسال خالص ارزش دارایی (NAV) صندوق دارایکم به 4میلیون و 267هزار تومان رسیده است. بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد در حالی سرمایه‌گذاران اقدام به خرید هر واحد صندوق سرمایه‌گذاری دارا یکم به قیمت 2 میلیون تومان کرده‌ بودند که در حال حاضر هر واحد مزبور با رشد 113درصدی قیمت به ارزش 4میلیون و 267 هزار تومان افزایش یافته است.
البته همواره فعالان بازار سرمایه بر ارزندگی این صندوق تاکید داشته و معتقدند ارزش صندوق‌های واسطه‌گری مالی می‌تواند همچنان صعودی باشد. نگاهی به سهام گنجانده شده در سبد صندوق دارایکم نشان می‌دهد بانک تجارت با 4202 سهم، بیشترین حجم را در این صندوق دارد. در ادامه نیز 3374سهم بانک صادرات در پرتفوی این صندوق قرار دارد و بانک ملت نیز 964سهم در این صندوق دارد. دو شرکت بیمه البرز و بیمه اتکایی امین نیز هر کدام به ترتیب 75 و 49 سهم در صندوق مزبور دارند.
بر این اساس از آغاز پذیره‌نویسی واحدهای مزبور یعنی 14اردیبشهت‌ تا پایان خرداد، هر سهم «وتجارت» موجود در پرتفوی این صندوق رشد 137درصدی قیمت، «وبصادر» رشد 123درصدی و «وبملت» رشد 125درصدی قیمت را تجربه‌کرده‌اند. همچنین هر سهم «البرز» نیز در این بازه زمانی با رشد قیمت 105درصدی و هر سهم «اتکام» نیز با صعود قیمتی 3/ 45درصدی همراه شدند. (البته باید یادآور شد که قیمت‌های مزبور در روز 14اردیبهشت با تخفیف 30درصدی هر سهم در قیمت تابلوی بورس محاسبه شده است.)همان‌طور که عنوان شد معاون بیمه و بانک وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه واحدهای اولین صندوق واسطه‌گری مالی یکم از روز چهارشنبه 4 تیر قابل خرید و فروش می‌شود، گفت: در حالی مقرر شده بود واحدهای مزبور از ابتدای تیرماه بازگشایی شوند که عباس معمارنژاد توضیح داد: واحدهای اولین صندوق قابل معامله بورسی دولت موسوم به صندوق واسطه‌گری مالی یکم از روز چهارشنبه 4 تیر 99 در بورس قابل خرید وفروش می‌شود؛ البته از امروز اول تیرماه نماد آن به نام دارایکم در بورس باز می‌شود و افراد می‌توانند ارزش آن را در پرتفوی (ترکیب سهام) خود ببینند.
معاون بیمه و بانک وزیر امور اقتصادی و دارایی، اخذ کد بورسی را از مهم‌ترین موارد برای افرادی دانست که تمایل به خرید و فروش واحدهای مزبور دارند و گفت: هرفردی که می‌خواهد واحدهای صندوق دارایکم را بخرد یا بفروشد، باید در ابتدا نسبت به اخذ کد بورسی اقدام و در سامانه سجام ثبت‌نام کند.
همچنین قرار است دو صندوق قابل‌معامله دیگر یعنی ETFهای خودرویی، فولادی و پالایشی بعد از اتمام صندوق «دارایکم» راهی بازار شوند و واحدهای آنها برای پذیره‌نویسی عمومی آماده شود که در این راستا نیز معاون بیمه و بانک وزیر امور اقتصادی و دارایی توضیح داد: طبق تصمیمات اخذ شده، واگذاری ETF‌های بعدی نیز قرار است از تیرماه آغاز شود. به عبارت دقیق‌تر پذیره‌نویسی این صندوق‌ها در ماه نخست تابستان انجام می‌شود.
/ دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.