موفقیت فاز اول یک اتفاق نادر در بانکداری دنیا / از ادغام تا مهاجرت

همانطور که در بخش اول مصاحبه با معاون فناوری اطلاعات سابق بانک حکمت گفته شد، بانک حکمت در تاریخ 10 خرداد 99 به عنوان اولین بانک نظامی در  پروژه ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه ادغام شد.

همچنین پنجشنه دو هفته گذشته، یعنی در تاریخ 19 تیرماه 99، یک روز تاریخی برای بانک سپه، نظام بانکی ایران و شرکت‌های داتین و امید سپه رقم خورد. در این روز بعد از 15 ماه کار عملیاتی، پروژه مهاجرت بانک سپه به سامانه متمرکز بانکی داتین به سرانجام رسید و فاز اول پروژه مهاجرت ظرف 24 ساعت و با استقرار کامل سامانه‌ها در کُربنکینگ جدید انجام شد.

پس از نهایی شدن فاز اول مهاجرت،  قرار است فاز دوم مهاجرت کُربنکینگ نیز اواخر شهریور ماه عملیاتی شود. در فاز دوم مهاجرت، بخش تسهیلات و ارز بانک سپه روی سامانه متمرکز امید قرار خواهد گرفت و سپس بانک‌های ادغامی به سامانه جدید مهاجرت می‌کنند. ما در بخش دوم مصاحبه عصربانک با مهرداد خسروی درباره جزئیات فاز دوم پروژه مهاجرت گفت‌وگو کردیم.

تحولات بانک حکمت سابق پس از ادغام

خسروی در ابتدا در رابطه با آخرین تحولاتی که پس از ادغام در حوزه فناوری اطلاعات بانک حکمت سابق ایجاد شده است، توضیح داد: «از اواسط سال 97 که موضوع ادغام بانک‌های نظامی مطرح شد کارگروه‌های تخصصی حوزه فناوری اطلاعات شکل گرفتند تا این پروژه بزرگ و ملی به بهترین شکل مدیریت گردد تا پس از اجرای آن در فرایند ارائه سرویس به مشتریان خللی ایجاد نشود. پراکندگی کُربنکینگ بانک‌های ادغامی و عدم استفاده بانک سپه از کُربنکینگ مشکلاتی را به وجود می‌آورد. برای رفع این مشکلات در کارگروه تخصصی آی‌تی 14 پروژه طراحی شده‌اند. برای اولین پروژه، طراحی سامانه واسط (ESB) تعریف شد تا مشتریان بتوانند خدمات پایه یکپارچه و یکسان را با مراجعه به هر یک از شعب بانک‌های ادغامی دریافت کنند. با مدیریت عالی و منسجم مدیرعامل و اعضای هیات مدیره و مدیران و کارکنان بانک سپه تمامی پروژه‌ها به نحو احسنت انجام شده‌اند تا دغدغه‌های آتی پروژه ملی ادغام به کمترین میزان کاهش یابد.»

 اتصال بانک حکمت به سامانه واسط کاربری بانک‌های ادغامی (ESB)

خسروی با اشاره به اینکه 20 اسفند سال گذشته پروژه ESB در بانک حکمت سابق عملیاتی شد، افزود: «پس از برگزاری مجمع بانک حکمت سابق (10 خردادماه) به‌طور رسمی ادغام بانک عملیاتی شد و تمام سرویس‌های این بانک از طریق زیرساخت‌های سامانه ESB در اختیار کلیه شعب بانک سپه و مهر اقتصاد قرار گرفت. یعنی مشتریان بانک حکمت سابق با مراجعه به شعب هر یک از این دو بانک می‌توانند به راحتی سرویس‌های خود را دریافت کنند. این پروژه با موفقیت انجام شد و بخشی از نگرانی و سردرگمی مشتریان در رابطه با اینکه پس از ادغام نحوه ارائه سرویس‌ها چگونه خواهد بود را رفع کرد. البته پس از برگزاری مجمع همه بانک‌های ادغامی تمامی آنها به زیرساخت‌های سامانه ESB متصل خواهند شد.»

به گفته او پیاده سازی زیرساخت‌ پروژه ESB بر عهده شرکت داتین گذاشته شد که با موفقیت انجام شد.

نحوه اتصال بانک حکمت سابق به کُربنکینگ بانک سپه

او در رابطه با اینکه نحوه اتصال بانک حکمت سابق به کُربنکینگ بانک سپه چگونه خواهد بود، توضیح داد: «تا پایان شهریور فرایند سنجش پایداری و صحت عملکرد کُربنکینگ داتین در بانک سپه انجام خواهد شد تا کُربنکینگ با تمام زیرساخت‌ها در این بانک عملیاتی شود. امیدواریم با برگزاری مجامع بانک‌های ادغام شونده فاز دوم پروژه یعنی فرایند انتقال کُربنکینگ‌ها به کُربنکینگ بانک سپه را از اول مهرماه آغاز کنیم.»

تکلیف نیروهای انسانی واحد آی‌تی بانک‌های ادغام شونده

خسروی در رابطه با تحولاتی که پس از ادغام در ساختار نیروهای انسانی واحد فناوری اطلاعات بانک‌های ادغام شونده اتفاق خواهد گفت، افزود: «بانک سپه یک بانک دولتی است و به این دلیل فرایند توسعه ساختار این بانک نیازمند طی کردن فرایندهای قانونی لازم است. هدف ما نیز به سرانجام رساندن پروژه ادغام است که با این اتفاق ساختار بزرگ‌تر خواهد شد و هر یک از کارکنان با توجه به دانش و تخصصی که دارند در جایگاهی مناسب قرار خواهند گرفت تا به درستی از تخصص آنها استفاده شود.»

 

چالش‌های مهاجرت به کُربنکینگ جدید

خسروی در رابطه با مشکلاتی که ممکن است پس از مهاجرت کُربنکینگ به وجود آید، گفت: «در حوزه فناوری اطلاعات با توجه به افراد متخصصی که در کشور داریم از لحاظ فنی مشکلی نخواهیم داشت اما ممکن است به دلیل تحریم و عدم تامین زیرساخت‌ها و تجهیزات با چالش‌هایی مواجه شویم. مساله اصلی نیز در هم تنیدگی فرایندهای بانکی و حوزه فنی است. برای مثال هر یک از بانک‌ها شرایط ویژه‌ای را برای اعطای تسهیلات به مشتریان تعریف کرده‌اند که نحوه محاسبه بازپرداخت‌ها را متفاوت می‌کند. برای به سرانجام رساندن فرایند ادغام باید ابتدا خطوط کسب‌وکاری هر بانکی تحلیل شود. در مهاجرت کُربنکینگ مباحثی همچون انتقال اطلاعات مشتریان، سپرده‌ها،  حسابداری و بانکداری الکترونیک به راحتی انجام خواهد شد و عمده مشکلات مربوط به تسهیلات می‌شود که ناشی از تفاوت فرایند و خطوط کسب‌وکاری بانک‌هاست و به این دلیل باید در کنار مجموعه فناوری اطلاعات، تیم تحلیل‌گران صنعت بانکداری نیز حضور داشته باشند تا نحوه محاسبات تسهیلات را به یکدیگر نزدیک کنند یا تصمیماتی در حوزه تسهیلات و تعهدات گرفته شود تا بتوان مشکلات را رفع کرد.»

خسروی ادامه داد: «حجم گسترده اطلاعات و نامتقارن بودن آنها یکی دیگر از چالش‌های ادغام است که فرایند استخراج، پالایش و بارگذاری اطلاعات برای رسیدن به اطلاعاتی واحد و بدون مغایرت را سخت می‌کند. در صنعت بانکداری حتی یک ریال مغایرت نیز قابل قبول نخواهد بود و باید بتوانیم پروژه مهاجرت کُربنکینگ‌ها را بدون هیچ مغایرتی به سرانجام برسانیم.»

بزرگترین پروژه‌های ادغام در سطح خاورمیانه

خسروی با اشاره به اینکه مساله ادغام شرکت‌ها و بانک‌ها در سراسر جهان وجود دارد، گفت: «به همین دلیل الگوریتم‌های و متدولوژی‌های ادغام متعددی وجود دارند ولی با توجه به گستردگی حجم پروژه ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه می‌توان گفت که با یکی از بزرگترین پروژه‌های ادغام در سطح خاورمیانه مواجه هستیم. این پروژه‌ در سطح دنیا نیز کم‌نظیر است و با وجود مشکلاتی همچون تورم، تحریم‌ها، مشکلات تامین زیرساخت‌ها و قطعات و شیوع ویروس کویید 19  با موفقیت در حال انجام است. بانک سپه علاوه بر اینکه نخسین بانک ایرانی است، با به سرانجام رساندن پروژه ادغام تبدیل به بزرگترین بانک ایرانی نیز خواهد شد و به همین دلیل تامین زیرساخت‌های آن نیازمند وجود تجهیزات به‌روز است. خوشبختانه شرکت رایانه خدمات امید علی‌رغم شرایط سخت کشور با موفقیت توانسته این تجهیزات را تامین و همچنین با مدیریت صحیح و زمانبندی مناسب با موفقیت کامل  فاز اول مهاجرت کُربنکینگ را به سرانجام برساند.»

او در پایان گفت: «می‌بایست از مدیریت صحیح ارکان بانک سپه و شرکت رایانه خدمات امید نهایت قدردانی را بعمل آورد چرا که با سنجش دقیق، برنامه ریزی، مدیریت صحیح و تلاش شبانه روزی، پروژه ادغام را مدیریت نموده و این پروژه عظیم و ملی در حال به سرانجام رسیدن می‌باشد. »

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.