مشاغل از شهریور به استفاده از کارتخوان ملزم ‌شدند

پیش از این صاحبان مشاغل باید از ابتدای امسال ملزم به استفاده از کارتخوان می‌شدند اما از آنجا که در پی شیوع ویروس کرونا بسیاری از تکالیف مالیاتی به تعویق افتاد، این موضوع شامل حال این تکلیف مالیاتی هم شد و طبق اعلام رئیس سازمان مالیاتی الزام مشاغل به استفاده از کارتخوان به ماه‌جاری منتقل شد.

 سازمان امور مالیاتی از شهریور سال گذشته معادل 15 گروه از فعالان اقتصادی که حدود 50 شغل می‌شوند را دسته‌بندی کرد تا برای شفاف‌ شدن درآمد، جلوگیری از فرار مالیاتی و کمک به فرآیند حسابرسی مالیاتی مکلف به ثبت‌نام در سامانه پایانه فروشگاهی و استفاده از کارتخوان باشند که اولین گروه از آن‌ها، پزشکان و فعالان حوزه درمان (که مجوز فعالیت آن‌ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی صادر می‌شود) بودند.

تا پایان پارسال تنها 50 درصد از پزشکان اقدام به ثبت‌نام در پایانه فروشگاهی کردند و هنوز نیمی از پزشکان از این قانون تبعیت نکرده‌اند. پس از الزام پزشکان، نوبت به وکلا برای ثبت‌نام در پایانه فروشگاهی و استفاده از کارتخوان رسید که از اول مهر پارسال ثبت نام آن‌ها شروع شد و تا آخر دی ماه نیز ادامه داشت و معاون سازمان امور مالیاتی از امکان مجدد وکلا همراه با جریمه برای ثبت‌نام بعد از مهلت قانونی که تا پایان دی‌ماه بود، در این سامانه خبر داد که تاکنون این سازمان آماری از ثبت‌نام وکلا در پایانه فروشگاهی اعلام نکرده است.

پیش از این، مهلت قانونی ثبت نام مشمولان 15 گروه شغلی برای نصب سامانه فروشگاهی پایان دی پارسال بود که با اتمام آن، این مهلت تا ابتدای امسال تمدید شد. سرانجام، از آنجا که شیوع کرونا موجب تعویق تکالیف مالیاتی شد، الزام مشاغل به استفاده از کارتخوان هم به تعویق افتاد. بنابراین، طبق اعلام رئیس سازمان مالیاتی صاحبان مشاغل در این ماه ملزم به استفاده از کارتخوان می‌شوند.

مشمولان نصب کارتخوان چه کسانی هستند؟

15 گروه شغلی که باید این ماه برای اتصال به سامانه فروشگاهی اقدام کنند، بدین شرح هستند:

1. وکلا
2. مشاوران حقوقی و مشاوران خانواده
3. دفاتر اسناد رسمی
4. مشاورین املاک
5. تالار پذیرایی، رستوران ها، چلوکبابی‌ها، کبابی‌ها، اغذیه فروشی‌ها و فست فودی‌ها، سفره خانه‌های سنتی و کافی شاپ‌ها، کترینگ‌ها و تهیه غذاها، قهوه خانه‌ها، سالن‌های غذاخوری و باغ تالارها، باغ سراها، طباخی‌ها، آش و حلیم پزی ها، جگرکی‌ها، کته کبابی‌ها، بریانی فروشی‌ها و مشاغل مشابه
6. مرکز اقامتی از قبیل هتل ها، هتل آپارتمان‌ها، مهمان پذیرها، مهمان سراها، مهمان خانه‌ها، مسافرخانه‌ها، باغ ویلاها، اقامتگاه‌های بین راهی و متل‌ها
7. نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های وسایط نقلیه موتوری(به استثنای ماشین آلات راهسازی، ساختمانی و کشاورزی)
8. آرایشگاه‌های مردانه و زنانه
9. آجیل و خشکبار فروشی‌ها (به استثنای مشمولین ماده (81) قانون مالیات‌های مستقیم و واردکنندگان)
10. قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها، آب میوه فروشی ها، بستنی و فالوده فروشی‌ها
11. میوه و تره بار فروش‌های مستقر در میادین میوه و تره بار، بار فروشی‌های میوه و تره بار، میوه‌فروشی‌ها
12. مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی
13. لوازم تحریر و نوشت افزارفروشی‌ها (به استثنای تولید کنندگان و وارد کنندگان)
14. بازی‌های رایانه‌ای(گیم‌نت‌ها) و کافی‌نت‌ها
15. دفاتر خدمات ارتباطی (دفتر خدمات مشترکین تلفن همراه و ثابت و خدمات پستی)، دفاتر خدمات الکترونیکی (از جمله دفاتر پلیس+10، دفاتر خدمات الکترونیک شهر، دفاتر خدمات پیشخوان دولت و خدمات الکترونیک قضایی)

/ ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.