رسیدگی به شکایات خریداران اینترنتی در 6 روز

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد: بر اساس قانون جدید، کسب‌وکارهای دارای «اینماد» تنها 6 روز فرصت دارند تا به شکایت‌ مشتریان رسیدگی کنند.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در تازه‌ترین اطلاعیه خود اعلام کرد از هفته آینده  مهلت‌ زمانی تعیین شده برای شاخص تأخیر در پاسخگویی توسط کسب‌وکارهای اینترنتی را به روزرسانی می کند.

خرید اینترنتی از آن «هندوانه‌های در بسته‌ای» بود که کسی نمی‌دانست اگر پول را واریز کند و بعد کالا با مشخصات ذکر شده به دستش نرسد باید چه کند؟ مشکلی که امروزه در خرید از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام هنوز ادامه دارد. ریشه اصلی این مشکل، نداشتن مرجعی برای رسیدگی است.

اما از زمانی که خرید اینترنتی در کشور ما جا افتاد، مسئولان با ارائه نماد به سایت‌های فروش اینترنتی، سعی کردند برای خریداران پشتوانه‌ای را ایجاد کنند. اکنون تمامی سایت‌هایی که از طریق اینترنت اقدام به فروش و ارائه خدمات به افراد می‌کنند، موظف به دریافت اینماد هستند. نمادی که برای مشتریان اینترنتی این اعتماد را می‌دهد که اگر مشکلی در خرید خود داشتند، می‌توانند از این طریق شکایت خود را ثبت کرده و مشکل تا مرحله حل شدن پیگیری کنند.

در فرآیند قبلی، کسب‌وکارها از سه مهلت زمانی 96 ساعته یعنی 12 روز برای پاسخگویی به شکایات بهره ‌مند بودند اما در به روزرسانی جدید، این مهلت به 6 روز و سه فرصت زمانی 72، 48 و 24 ساعت تغییر کرده است.

بر این اساس، کسب‌وکارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی، برای پاسخگویی به هر یک از شکایات دریافتی خود، به طور کلی 6 روز مهلت خواهند داشت و از زمان ثبت شکایت، مهلت اولیه 72 ساعت جهت پاسخگویی به شکایت دریافتی وجود دارد.

در صورت عدم پاسخگویی کسب‌وکارها در طی 72 ساعت اولیه به آن شکایت، یک تأخیر برای آن کسب‌وکار ثبت شده و 48 ساعت مهلت برای دور دوم پاسخگویی به کسب و کار داده می‌شود. در صورتی که کسب‌وکار در طول این مهلت زمانی هم به شکایت دریافتی پاسخی ارائه نکند، یک تأخیر دیگر برای وی ثبت شده و در نهایت مهلت زمانی پایانی که 24 ساعت است به او داده می‌شود. در صورت عدم پاسخگویی کسب و کار پس از گذشت 24 ساعت نهایی، شکایت ثبت شده به عنوان شکایت بدون پاسخ در کارتابل و پروفایل اینماد کسب و کار ثبت خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.