همه دلایل استفاده از QRکدها در پرداخت

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک، QRکدها  یک روند پرداخت جدید نیستند. آنها به عنوان یک «اتفاق جنجال‌برانگیز» به مدت یک فصل در اوایل دهه 2010  توجه همگان را به خود جلب ساختند و حالا، QRکدها بهتر از قبل بازگشته‌اند و به عنوان راهکاری مفید برای پرداخت بدون تماس و از راه دور راحت، سریع و امن شناخته می‌شوند.

نخست، کمی راجع به پیشینه QRکدها صحبت می‌کنیم. QR، مخفف پاسخ سریع است و کدگذاری آن در اوایل دهه 90 در ژاپن به عنوان یک روش سریع برای سازندگان اتومبیل جهت دنبال کردن خودروها در مسیر خط مونتاژ، اختراع شد. با تغییر قرن، QRکدها به حوزه‌ای فراتر از تولید گسترش یافتند و به فضای خرده‌فروشی مانند خواربارفروشی، فروشگاه‌های بزرگ،داروخانه‌ها و حتی کارت‌های ویزیت و بیلبوردها ورود پیدا کردند. با این حال، این فناوری نتوانست در ایالات متحده، یک جایگاه محکم در بین مصرف‌کنندگان ایجاد کند، شاید به این دلیل که با وجود سرعت اینترنت پایین و برنامه‌های اسکن قدیمی، بسیاری از مردم خود را برای به کارگیری آن به زحمت نمی‌انداختند.

در سال 2017، زمانی که اپل ای او اس 11، امکان خواندن QRکدها با استفاده از برنامه دوربین استاندارد را به وجود آورد و گوگل، قابلیت اسکن QR را به موتور جستجوی کروم خود اضافه کرد. فروشندگان با به کارگیری این فناوری جهت ارائه خدمات جالب، مفید و صرفاً سرگرم‌کننده به واسطه QRکدهای موجود روی محصولات مجددا هوادار آن شدند.

اخیراً، پلتفرم‌های پرداخت مانند PayNearMe، با استفاده از QRکدهای روی قبوض کاغذی آغاز به کار کرده است. مشتریان با اسکن کد مربوطه و دسترسی سریع به حساب پرداختنی خود، به راحتی قبض خود را می‌پردازند و  دیگر به هیچ رمز عبور یا شماره حسابی نیاز نیست.

نحوه کار QR کدها در پرداخت از راه دور

فناوری QR، سرگرم‌کننده و مد روز است اما در کنار آن بسیار کاربردی نیز هست. برخی از دلایل این موضوع به شرح زیر است:

ذخیره اطلاعات: برخلاف بارکد که تنها از اطلاعات افقی استفاده می‌کند، QRکدها می‌توانند اطلاعات را هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی ذخیره نمایند. این کدگذاری دو بعدی، به آنها اجازه می‌دهد که اطلاعاتی 100 برابر بیشتر از بارکدهای قدیمی را جابه‌جا کنند. این امر برای اهدافی نظیر پرداخت از راه دور ایده‌آل می‌باشد. با تخصیص یک کد منحصر به فرد به هر مشتری و بدون نیاز به هیچ اطلاعات اضافی، QRکد آنها را به طور آنی به صفحه پرداخت هدایت می‌نماید.

سرعت: QRکدها، سریع عمل می‌کنند. این تمایز، در مقایسه با مدت زمان مورد نیاز برای تایپ کردن در مسیر URL و ورود رمز عبور و سایر اطلاعات توسط مشتری، آشکار می‌شود. با این صرفه‌جویی در زمان و زحمت کمتر، تشویق کردن مشتریان به سمت پرداخت الکترونیکی قبوض، بسیار راحت‌تر می‌گردد.

سلف‌سرویس: با وجود کووید-19، حال می‌بینیم که به کارگیری QR کدها به دلیل تقاضا برای روش‌های پرداخت از راه دور افزایش یافته است. منو را لمس نکنید! تنها یک کد را اسکن کرده و منوی مربوطه را روی گوشی خود ببینید و آن میکروب‌ها و ویروس‌ها را به حال خود رها کنید. به بانک یا اداره خود نروید! تنها با اسکن QR کد روی قبض، هزینه را به صورت آنلاین پرداخت نمایید.

این گرایش به سمت روش‌های بدون تماس و از راه دور، فرصتی را برای کسب‌وکارها فراهم کرده تا عملیات خود را به نحوی انجام دهند که در زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی گردد. برای مثال، وقتی یک مشتری از طریق تلفن یا ایمیل، پرداخت انجام می‌دهد، همه متحمل هزینه‌های اضافی می‌شوند. کسب‌وکار مربوطه به دلیل نیاز به کارمندان بیشتر، آژانس و مشتری به دلیل صرف زمان بیشتر و همگی به دلیل اصطکاک بیشتر در مبادله، شامل ریسک تاخیر در پرداخت قبوض یا عدم پرداخت آنها خواهند شد. این مشکلات در پرداخت از راه دور وجود ندارد، چراکه پرداخت به صورت مستقل و سریع اتفاق می‌افتد.

تنوع: QR کدها، فرصت‌های بیشماری برای ارتقاء برند یک شرکت و بهبود تجربه مشتری فراهم می‌سازند. از آنجا که QR کدها از نقاط پیکسلی در یک ماتریس مربعی تشکیل شده‌اند، می‌توانند به شکل تلفیق یک لوگو، رنگ، پیام یا پس‌زمینه تصویری طراحی شوند. کدها همچنین می‌توانند با نمایش پیشنهادهای خاص یا روش‌های پرداخت به مشتری، یک تجربه شخصی در پرداخت به وجود آورده و با امکان دور زدن مسیر لاگین و صفحه ورود رمز عبور و پرداخت سریع‌تر، تجربه کلی مشتری را ارتقا بخشند.

صرفه‌جویی در هزینه: ثبت QR کدها، هزینه کمی دارد. کسب‌وکارها می‌توانند با خرید نرم‌افزار، QR کدهای مختص خود را ایجاد نمایند یا به وسیله سخت‌افزار فعلی خود (برای مثال، ATM) آنها را تولید کنند. فروشندگان امروزی نیز می‌توانند در این زمینه موثر باشند. برای مثال، بسیاری از کسب‌وکارها و آژانس‌های دولتی از QRکدهای روی قبوض کاغذی استفاده می‌کنند تا پرداخت از راه دور برای مشتریان آنها آسان گردد.

سه استراتژی جهت امتحان کردن

با توجه به تمام این مزایا، کاربرد QR کدها در برنامه کسب‌وکارها و به ویژه در استراتژی‌های پرداخت، منطقی به نظر می‌رسد. این سه استراتژی به شرح زیر، قابل توجه می‌باشد:

پرداخت حضوری بدون تماس: مشتریان از اسکنر QR کد خود برای خواندن کد روی یک محصول استفاده کرده و از طریق کیف پول‌های موبایلی یا سایر سیستم‌های الکترونیکی، هزینه را پرداخت می‌نمایند. این کد به صورت خودکار در سیستم موجودی کسب‌وکار ثبت شده و بدین ترتیب می‌تواند کمبود منابع را به راحتی ردیابی کند.

تراکنش بدون کارت با ATM: با استفاده از ATMهای مجهز به این قابلیت، مشتری به کمک اسکنر بانک، QR کد روی صفحه نمایشگر را اسکن می‌نماید. این روش نه تنها به نفع افرادی است که تمایل به حمل کارت بانکی همراه با ریسک و زحمت مربوطه را ندارند بلکه زمان کمتری نیز صرف می‌کند. (هشت ثانیه در مقایسه با 47 ثانیه به ازای هر تراکنش، طبق اظهارات یک بانک که از این فناوری استفاده می‌کند.)

پرداخت قبض: پلتفرم‌های پرداخت، QRکدهای منحصر به فردی تولید می‌کنند که قابل چاپ روی صورتحساب‌های کاغذی است. بدین ترتیب، مشتریان می‌توانند قبض خود را با اسکن کد و انتخاب روش پرداخت مورد نظر، بدون نیاز به ورود به حساب خود پرداخت کنند. این روش، بدون اصطکاک و سریع می‌باشد.

آینده QRکدها

QRکدها نه تنها راحت، ساده، کم‌هزینه و بسیار متنوع هستند بلکه به صورت بین‌المللی گسترش پیدا کرده‌اند. به آمار زیر نگاهی بیاندازید:

  • امسال، به صورت تخمینی، 11 میلیون خانوار در ایالات متحده، یک QR کد را اسکن خواهند کرد.
  • در سایر مناطق جهان: تخمین زده شده است که آسیای جنوب شرقی، اروپا و هند در سال 2020، به ترتیب 15، 10/1 و 8 میلیون QR کد را اسکن خواهند نمود.
  • پرداخت از طریق موبایل در سراسر جهان، از 348 میلیارد دلار به 1/3 تریلیارد دلار تا سال 2022 توسعه خواهد یافت.

به گزارش عصربانک، امروزه کسب‌وکارها نیاز دارند که برای حفظ مشتریان، توسعه بازارهای جدید و ارائه خدمات سریع و بدون اصطکاک طبق میل مشتریان، همگام با این روندهای رو به رشد حرکت کنند. به علاوه، این موضوع همواره خوشایند است که یک بازنده را در جایگاه قهرمان ببینید، چه در مسابقه اسب‌دوانی، کمدی عاشقانه، نمایش استعدادیابی در تلویزیون باشد چه در آن سهام کم‌ارزشی که راجع به آن مقاومت نکردید. پس از سه دهه سکون در کنار زمین بازی، QR کدها سرانجام به عنوان یک بازیکن ستاره‌ ظاهر شده‌اند. حال باید اطمینان حاصل کنید که کسب‌وکار شما نیز در این بازی حضور دارد.

ترجمه از: atmmarketplace

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.