هلدینگ فناوری نگاه قدم هشتم بانک کارآفرین است!

نظری استاد دانشگاه و مدرس دوره‌های مدیریت استراتژیک و عضو پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف است. او عضو کارگروه شبکه شرکت­‌های فناوری نانو ریاست جمهوری می‌باشد  و از سال 99 معاونت توسعه کسب‌وکار هلدینگ فناوری نگاه را برعهده گرفته است. در خصوص فلسفه تشکیل هلدینگ فناوری نگاه با او به گفت‌وگو نشستیم که خلاصه‌ای از آن مصاحبه پیش روی شما است.

نخست از ماموریت او در هلدینگ فناوری نگاه پرسیدیم. نظری پاسخ داد: «ماموریت من در نگاه کمک به شکل‌گیری یک هلدینگ به معنای واقعی کلمه است. برخی سازمان‌ها برای اینکه بتوانند در کسب‌وکارهایشان یک زنجیره ارزش ایجاد کنند به‌نحوی که منجربه هم‌افزایی شود و علاوه بر صرفه تجاری به صرفه اقتصادی نیز برسند، اقدام به تشکیل هلدینگ می‌کنند. از دستاورد تشکیل یک هلدینگ‌ می‌توان به مدیریت هزینه‌ها، راهبری آسانتر امور، مشترک شدن بخش‌های ستادی، غیرمتمرکز شدن بخش صف، پرهیز از بزرگ شدن بیهوده سازمان، پیوند خوردن با مجموعه‌های کوچک و چابک، یکپارچه شدن حوزه پشتیبانی و متنوع شدن فعالیت‌ها اشاره کرد.»

نظری در خصوص سابقه تشکیل هلدینگ‌ها در ایران گفت: «ما استعداد خاصی در کپی‌برداری‌های اشتباهی داریم که اصولا با فلسفه اصلی آن کار در تعارض است. هلدینگ‌ها در ایران بدل به گروه‌های صنعتی بسیار بزرگ با دپارتمان‌های متعدد شده‌اند که بهره‌وری پایینی دارند و تنها چیزی که در آنها به چشم نمی‌خورد چابکی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها است. در حالی که مهمترین کارکرد یک هلدینگ حمایت از شرکت‌های زیرمجموعه در راستای مستقل شدن آنها ست»

او افزود: «نگاه می‌خواهد کوچک، تخصصی و چابک باشد. این هلدینگ به بازار بانک کارآفرین به عنوان بازار رشد نگاه می‌کند، اما آینده توسعه خود را در کل بازار صنعت بانکداری و مالی دنبال می‌کند. ما در نگاه می‌خواهیم به کمک بانک کارآفرین بزرگ شویم ولی آرام آرام از وابستگی‌مان خواهیم کاست و به سایر بازارها ورود می‌کنیم. شرکت‌های زیرمجموعه در یک هلدینگ زمانی بالغ می‌شوند و به سودآوری می‌رسند که ضریب وابستگی‌شان به شرکت مادر کم شود.»

نظری در مورد حوزه‌های کسب‌وکاری هلدینگ فناوری نگاه گفت: «ما در نگاه به عنوان هلدینگی که صددرصد مالکیت آن متعلق به بانک کارآفرین است در وهله نخست در پی پاسخگویی به نیازمندی‌های اکوسیستم  گروه کارآفرین هستیم که شامل صرافی، لیزینگ، کارگزاری، بیمه و خود بانک است. به عبارت دیگر عرصه فین‌تک و پروژه‌هایی مربوط به آن اولویت نخست کسب‌وکاری ما است. دومین اولویت ما سرویس دادن به مشتریان بانک است و می‌کوشیم درخواست‌های آنها را مرتفع سازیم. نگاه بر فین‌تک متمرکز خواهد بود اما به سبب جهش‌های فناورانه در دنیا ناگزیر است به سایر حوزه‌های فناوری که با صنعت بانکداری و مالی گره خورده‌اند نیز ورود کند و ترجیحا این کار را از طریق مشارکت با شرکت‌هایی که در این حوزه‌ها به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند، انجام خواهد داد.»

او وجه تمایز هلدینگ فناوری نگاه را تمرکز بر چابکی و سرعت در انجام کارها دانست و تاکید کرد: «نگاه می‌خواهد سرعت موجود در شرکت‌های کوچک را به یک بانک اضافه کند. بانک‌ها به سبب حساسیت کارهاشان و دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌های متعددی که آنها را محدود می‌کند، ریسک‌گریز شده‌اند و این امر در حوزه کاری خودشان طبیعی است. اما در چنین شرایطی بانک‌ها از نوآوری رویگردان شده‌اند و از آن دلهره دارند. داستانی هست به نام “گام هشتم”، مربوط به بچه شیری در یک باغ وحش که طول قفسش هفت قدم است. روزی در قفس باز می‌ماند و اما بچه شیر بعد از برداشتن قدم هفتم برمی‌گردد و قدم هشتم را بر نمی‌دارد، به‌رغم آنکه در قفس باز است. هلدینگ فناوری نگاه قدم هشتم بانک کارآفرین است که از بر داشتن آن قدم هراس ندارد. نگاه به دنبال عبور از محدودیت‌های سنتی و ذهنی حوزه فین‌تک است.»

از نظری در خصوص پیش‌بینی‌اش از جایگاه این مجموعه در اکوسیستم فین‌تک‌ها در سال 1400 پرسیدیم. او پاسخ داد: «متغیرهای بیرونی و محیطی در 1400 فراوان هستند و این کار پیش‌بینی را دشوار می‌کند، اما با توجه به موضوعات جذابی که نگاه به آنها ورود کرده است و همچنین مدیران خبره‌ای که در این هلدینگ دور هم جمع شده‌اند و از آنجا که ما در نگاه به دنبال خلق از عدم نیستیم و نمی‌خواهیم چرخ را از اول کشف کنیم بلکه به طور جدی در پی مشارکت‌های راهبردی هستیم، در پایان 1400 همگان نام نگاه را در رده‌های بالای اکوسیستم هلدینگ‌های فناوری خواهند دید.»

او در پایان گفت: «بسیاری بر عصر جدید نامی گذاشته‌اند. از عصر “نانو” بگیر تا “بایو” و غیره، ولی به نظر من عصر پیش رو عصر co است. Co-operation ،Co-Branding ،co-investment ،co-Venturing ،co- marketing  و co-Working. اگر یک واحد یا سازمان با سایرین همکاری، مشارکت و تعامل داشته باشد می‌تواند موفق شود در غیر این صورت شکستش حتمی است. ما در نگاه به طور جدی در پی مشارکت و تعامل با تمام بازیگران حوزه فین تک هستیم»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.