افزایش سرمایه آسان پرداخت به 555 میلیارد تومان

امروز، پنجشنبه در آخرین روز تیر ماه ۱۴۰۰،  مجمع عمومی عادی سالیانه و مجمع عمومی بطور فوق‌العاده آسان پرداخت در محل شرکت برگزار شد و علاوه بر تقسیم سود ۸ تومانی به ازای هر سهم، با افزایش سرمایه شرکت از ۲۶۵ میلیارد تومان به ۵۵۵ میلیارد تومان موافقت شد.

در این مجمع که با حضور ۸۷ درصدی سهامداران  برگزار شد، نتایج عملکرد شرکت آسان پرداخت پرشین در سال مالی منتهی به ۹۹.۱۲.۳۰ مورد بررسی قرار گرفت.

محمدرضا اسکندریون، مدیرعامل آسان پرداخت با اشاره به اینکه آسان پرداخت در سال ۱۳۸۸ شروع به فعالیت کرده است، گفت:« کارکنان شرکت در انتهای سال گذشته به ۶۴۴نفر رسیدند.»

شرکت‌های فرعی آسان پرداخت

اسکندریون افزود:« این شرکت به طور کلی در حوزه پرداخت الکترونیک فعال است. چهار شرکت در زیر مجموعه آسان پرداخت به عنوان شرکت‌های تابعه مشغول به فعالیت هستند. شرکت کاغذ و رول آرتا پرشین، شرکتی فعال در حوزه تولید رول مصرفی مجموعه است. شرکت تجارت آسان ساز نگین که حاصل کار با گروه اسنپ است و در حوزه سرویس‌های اپلیکیشن فعالیت می‌کند. شرکت خدمات مسافرتی و گردشی هیلدا سیر که با توجه به فعالیت آسان پرداخت در حوزه فروش محصولات مربوط به حوزه گردشگری و بلیط هواپیما در پروازهای داخلی و خارجی و کلیه فعالیت‌های این حوزه کار می‌کند و شرکت آسان پرداز توسن که با مشارکت گروه توسن چهارمین شرکت زیر مجموعه آسان پرداخت است.»

شکل دهی به جامعه بدون پول نقد

او خاطر نشان کرد:« چشم انداز آسان پرداخت تبدیل شدن به مجموعه‌ای از مورد اعتمادترین و نوآورترین شرکت‌های صنعت پرداخت با ارائه بهترین، بروزترین و متنوع‌ترین خدمات به مشتریان در بازار است. یکی از اهداف اصلی شرکت این است که سال آینده در صنعت پرداخت رتبه اول سهم بازار را در اختیار خود داشته باشد. ماموریت آسان پرداخت نیز تبدیل شدن به یکی از بازیگران اصلی در شکل دهی به جامعه بدون پول نقد است.»

مجمع عمومی آسان پرداخت پرشین

سهامداران شرکت

سهامداران عمده مجموعه در پایان سال ۱۳۹۹ آقایان مهدی شهیدی ۲۵%، حامد منصوری ۲۴%، شرکت گسترش فن آوری های نوین ۱۸%، موسسه صندوق رفاه و تامین آتیه ۱۸% و سایر سهامداران چیزی حدود ۱۵% از سهام شرکت را در اختیار دارند.

خدمات شرکت

اسکندریون با اشاره به خدمات اصلی شرکت در حوزه پرداخت الکترونیک در چهار بخش گفت:« پایانه‌های فروشگاهی، درگاه پرداخت اینترنتی، USSD و اپلیکیشن آپ، چهار بخش مجزا از فعالیت‌های شرکت آسان پرداخت است. در قسمت پایانه‌های فروشگاهی چیزی بالغ بر ششصد هزار پایانه فعال در کل کشور نصب شده است. در این حوزه آسان پرداخت سعی کرده است از بهترین برند پایانه‌های موجود در بازار برای ارائه سرویس با کیفیت‌تر به مشتریان خود بهره ببرد.»

اپلیکیشن آپ

مدیرعامل آسان پرداخت در مورد آپ نیز افزود:« اپلیکیشن آپ چیزی بالغ بر ۴۵میلیون دانلود و ۱۴میلیون کاربر فعال دارد که به طور ماهانه از سرویس‌های آن استفاده می‌کنند. اپلیکیشن با امکانات متعدد در حال حاضر با اختلاف زیادی از سایر رقبا بزرگترین سوپر اپلیکیشن کشور است. سال گذشته محصولات و سرویس‌های زیادی به اپلیکیشن اضافه شد. سرویس پرداخت مستقیم و Direct debit، سرویس پیچک، احراز هویت غیرحضوری سجام، خدمات گردشگری، همچنین سرویس‌های متعدد حوزه خودرو از جمله خلافی خودرو، کرایه تاکسی در تهران، سرویس مترو، شارژ کارت مترو و خرید بلیط تک سفره از طریق اپلیکیشن آپ قابل ارائه است. در حوزه بورس نیز سرویس‌های متعددی به اپلیکیش آپ اضافه شده است. آپ ماهیانه یک میلیون و چهارصد دانلود جدید و روزانه بالغ بر چهل تا پنجاه هزار دانلود دارد. همچنین تراکنش‌های اپلیکیشن آپ چیزی در حدود ۹۵ میلیون تراکنش در اسفند ماه بود.»

سهم آسان پرداخت از بازار پرداخت

او همچنین ادامه داد:« آسان پرداخت ۱۲% از سهم تراکنش‌های پرداخت الکترونیک سال ۱۳۹۹ را به خود اختصاص داد و بین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت در رتبه چهارم قرار گرفت. آپ در کارتخوان‌های فروشگاهی چیزی حدود ۱۰% تراکنش‌ها و در حوزه پذیرندگان اینترنتی ۲۸% این بازار را در اختیار دارد و در تراکنش‌های موبایلی با ۲۱% در رتبه دوم این صنعت قرار می گیرد.

در تراکنش‌های قبض و شارژ چیزی نزدیک به ۲۶% تراکنش‌ها متعلق به آسان پرداخت است و این شرکت در رتبه اول این حوزه قرار گرفته است. همچنین شاخص اثربخشی کارتخوان‌های فروشگاهی نشان می‌دهد که آسان پرداخت در میان دوازده PSP با عدد 1.435 رتبه سوم را در سال گذشته داشته است.»

۷۰ میلیون تراکنش کارت به کارت ماهانه

اسکندریون با اشاره به سرویس مهم کارت به کارت آپ خاطر نشان کرد:« در حوزه کارت به کارت، آسان پرداخت تمامی بانک‌های مبدا را بجز دو بانک پشتیبانی می‌کند. برخی بانک‌ها محدودیت‌هایی ایجاد کرده بودند و سقف تراکنش آنها یک میلیون تومان بود که با مذاکره به سه میلیون تومان افزایش داده شد. امروز شرکت آسان پرداخت به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو سرویس کارت به کارت خود را روی هاب فن آوران شاپرک برده است. این اتفاق خوبی است و به طور ماهانه میانگین ۷۰ میلیون تراکنش کارت به کارت با کف کارمزد ۶۰۰ تومان از طریق آپ انجام می‌شود. بیش از ۴۲میلیارد تومان کارمزد این سرویس است که در شبکه بانکی توزیع می‌شود و تا به امروز چیزی از این مبلغ سهم آسان پرداخت نشده است.»

جایگاه شرکت در بورس

وی افزود:« در خصوص معاملات، در سال گذشته میانگین حجم معاملات انجام شده روزانه حدود شش میلیون سهم بود. ارزش شرکت در پایان سال ۹۹ به میزان ۴۸۰۰میلیارد تومان رسید و میانگین دفعات معامله روزانه ۲۲۷۰معامله در روز بود. در سال ۹۹ تعداد روزهای منفی ۱۲۵ و تعداد روزهای مثبت ۱۰۴ بود. سال گذشته پایین‌ترین قیمت سهام ۱۴۴۹ و بالاترین قیمت ۴۱۸۹بود. در سال ۱۳۹۹ میزان فروش شرکت ۶۲۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به سال‌های گذشته روند رو به رشدی داشت.

از سال ۱۳۹۵ که سهام آپ در بورس عرضه شد شرکت سه دوره افزایش سرمایه داشت و به ترتیب ۳۲% و ۱۰۰% و در سال ۱۳۹۷میزان ۳۲.۵% افزایش سرمایه اجرا شده که در مجموع سرمایه ثبتی شرکت را به ۲۶۵ میلیارد تومان رساند.»

مجمع عمومی آسان پرداخت پرشین

مدیرعامل آسان پرداخت با اشاره به اینکه در آخرین رتبه بندی نشریه نیلسون ریپورت، آسان پرداخت در رتبه ۲۳ قرار گرفت گفت:« در IMI100 در سال‌های اخیر به طور میانگین رتبه آسان پرداخت ۵۰ بوده است. همچنین در سال‌های اخیر حدود ۹۰میلیارد تومان کمک از طریق اپلیکیشن و USSD برای مجموعه‌های خیریه جمع آوری شد.»

تعامل با همه سهامداران

همچنین سامع امیری، رئیس مجمع، بر همدلی، همراهی و تعامل همه سهامداران از جمله بانک کشاورزی با آسان پرداخت و تشکیل جلسه‌ای با حضور اعضای هیئت مدیره آپ در حضور مدیرعامل بانک کشاورزی تاکید کرد.

مشارکت‌ و سرمایه‌گذاری آپ

مشارکت با گروه رز از دیگر مواردی بود که امیری به آن اشاره کرد و در این رابطه گفت: « جوینت ونچر با گروه رز (گروه اسنپ) مدت‌دار نیست و در شرکتی که با مشارکت طرفین تاسیس شده به سمت تعامل دو سویه در حرکت است. »

همچنین امیری، از مشارکت و سرمایه‌گذاری آپ در ایجاد شرکتی با هدف طراحی و تولید ماشین‌ حساب‌هایی با توان تولید QR کد و اتصال به پوزهای آسان پرداخت، طراحی و ساخت صندوق‌های فروشگاهی، طراحی و ساخت دستگاه‌های پوز و متعلقات مربوطه و همچنین خرید شرکت رایان ساتراپ تولید کننده نرم‌افزارهای متنوع فروش خبر داد.

امیری، رئیس مجمع با اشاره سرمایه گذاری در بازار بورس خاطر نشان کرد: « با یکی از کارگزاران بورسی خوشنام برای حضور پررنگ در حوزه‌ی معاملات بورسی به تفاهم رسیدیم تا تحت نظارت رگولاتور اقدام به فعالیت کنیم. »

سرویس‌های جدید آپ

امیری در مورد سرویس‌های جدید آسان پرداخت نیز افزود: « راه اندازی پرداخت مستقیم (Direct debit) با مرچنت‌های بزرگ از جمله اسنپ فود و اسنپ و تخصیص ۴۰۰۰ میلیارد تومن اعتبار از شرکت آپسان به کاربران اپلیکیشن آپ از خدمات نوین آسان پرداخت است. »

رئیس مجمع در ادامه با اشاره به قیمت بالای دستگاه‌های پوز و کارمزدی که از ۱۰ سال گذشته علیرغم افزایش تمام هزینه‌ها، تا بحال هیچگونه تغییری نکرده بر جایگزینی روش‌های بهینه‌ی پرداخت از جمله تله‌پرداز تاکید کرد.

امیری ضمن بیان مطالب فوق، با انتقادات صریح از عملکرد آقای همتی ریاست سابق بانک مرکزی گفت:« با تصویب قوانین دست و پا گیر در حوزه‌ی پرداخت و عقیم سازی پروژه‌ی نشان‌پرداخت که در آن بیش از ۷۰ میلیارد تومان توسط آپ سرمایه‌گذاری شده و با همراهی بانک ملی در شرف عملیاتی شدن و بهره‌برداری قرار گرفته بود و افتتاح طرح‌هایی که بیش از ۳ سال از اجرایی شدن آنها توسط آسان‌پرداخت گذشته، امیدوار هستیم که در مدیریت جدید، موانع کسب و کارهای حوزه‌ی پرداخت برداشته شود.»

۷۰ میلیون تراکنش کارت به کارت

او افزود: « آپ در ماه ۷۰ میلیون تراکنش کارت به کارت را پشتیبانی می‌کند و پیگیر دریافت کارمزد کارت به کارت و پیگیری اصلاح نظام کارمزد خدمات بطوری که پرداخت کارمزد از سمت نظام بانکی، به سمت کارت هولدر و پذیرندگان تغییر یابد، هستیم. زیرا با وجودی که هزینه‌ی تمام خدمات بانکی حتی کارت به کارت در سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی را تجربه کرد، ارائه خدمات توسط PSPها بدلیل کاهش فشار به شبکه‌ی بانکی، هیچ افزایشی پیدا نکرده است. »

امیری در ادامه با تاکید بر همکاری عمیق آسان پرداخت با اپراتورها گفت: « بخشی از رشد شرکت آسان پرداخت مدیون همراهی، همدلی متقابل مدیران و بدنه‌ی کارشناسی اپراتورهاست. بنابراین رفع سوء تفاهمات و مشکلات ایجاد شده با یکی از اپراتورها و برگشت روابط تجاری مبتنی بر حسن نیت فی‌مابین در دستور کار قرار دارد. »

بعد از مجمع عادی، مجمع عمومی به طور فوق العاده برگزار شد که در پایان این مجمع علاوه بر اینکه پاداش اعضای هیات مدیره صفر ریال تعیین شد، با تقسیم ۸تومان سود به ازای هر سهم و افزایش سرمایه از مبلغ ۲۶۵میلیارد تومان به ۵۵۵ میلیارد تومان از محل سود انباشته موافقت شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.