پنج ویژگی برتر سیستم‌ های بانکداری متمرکز دیجیتال در عصر جدید

این مقاله مرور مختصری بر مفاهیم سیستم بانکداری متمرکز دیجیتال دارد و پنج ویژگی برتر نرم‌افزارهای بانکداری متمرکز را بررسی می‌کند.
محمدحسین شیرزادی، مدیر بخش پشتیبانی مشتریان پرداخت مدرن داتین‌

ویژگی برتر سیستم‌ های بانکداری متمرکز

نوآوری‌های دیجیتال، بسیاری از صنایع را در دهه گذشته متحول کرده ‌است. بخش بانکداری یکی از حوزه‌هایی است که توسط تحول دیجیتال به ‌صورت کامل دچار تغییر شده است. علت این تحول بنیادین این است که بخش بانکداری به ‌منظور برآورده‌کردن نیازهای فوری مشتریان خود و به دلیل ماهیت خدماتی که ارائه می‌دهد، نیازمند تطبیق سریع خدمات خود با تحول دیجیتال بوده است. به این ترتیب، بخش بانکی اطمینان حاصل کرد که ارائه‌ «سرویس‌های دیجیتال ‌پایه» به مشتریان خود، اولویت اصلی‌اش خواهد بود. این اقدامات نوآورانه راه را برای بانکداری متمرکز دیجیتال و مجموعه‌ای از خدمات جدید و نوآورانه که در سیستم‌های مدرن بانکداری متمرکز دیجیتال گنجانده شده‌‌اند، هموار کرد.

فناوری بانکداری متمرکز چیست؟

به بیان ساده، بانکداری متمرکز دیجیتال، نوعی فناوری بانکداری است که دسترسی به تمام فعالیت‌ها و خدمات اصلی بانکداری را از طریق پلتفرم‌های دیجیتال فراهم می‌کند. پلتفرم‌های بانکداری متمرکز، تضمین می‌کنند که مشتریان در هر نقطه‌ و بدون توجه به محدودیت‌های زمان، مکان و دیگر محدودیت‌های این‌ چنینی، به خدمات بانکداری از طریق کانال‌های حضوری و غیرحضوری دسترسی داشته باشند. تفاوت اصلی بین بانکداری متمرکز سنتی و بانکداری متمرکز دیجیتال، «واسطه‌ای» است که از طریق آن خدمات بانکداری به مشتریان ارائه می‌شود. در سناریوی سنتی، یک مشتری حتی برای کارهای بانکی ساده مانند سفارش دسته‌‌چک یا واریز وجه به حساب بانکی خود می‌بایست به یک شعبه فیزیکی بانک مراجعه کند. دیجیتالی‌کردن بانک‌ها در قالب تحول مبتنی بر بانکداری متمرکز، مشتریان را قادر می‌سازد تا این امور را تنها با چند کلیک به ‌طور کامل انجام دهند. درحقیقت مشتریان می‌توانند تمامی تراکنش‌های مالی روزمره‌ خود را به‌راحتی از خانه یا محل کار خود و بدون نیاز به مراجعه به بانک انجام دهند.

با وجود چنین امکانات جذابی در سیستم‌های متمرکز بانکداری دیجیتال، هنوز شور و شوق قابل توجهی برای پیاده‌سازی این سیستم‌ها در بخش بانکداری دیده نمی‌شود. تحقیقات انجام‌شده در سطح صنعت بانکداری نشان می‌دهد که تنها 40 درصد از بانک‌ها برنامه دارند تا سیستم‌های بانکداری متمرکز موجود خود را در طول سه سال آینده تعویض یا نوسازی کنند. البته تعداد این بانک‌ها قطعا در آینده افزایش خواهد یافت؛ چراکه چشم‌انداز فعالیت در صنعت بانکی بسیار رقابتی‌تر شده و مشتریان هم تقاضاهای بیشتری برای محصولات، خدمات و تجربیات جدید و نوآورانه‌ بانکی دارند.

انواع سیستم‌های بانکداری متمرکز

سیستم‌های بانکداری متمرکز، در واقع شامل مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای رایانه‌ای بانک هستند که فعالیت‌های بک‌اند بانک را برعهده دارند تا بانک بتواند تراکنش‌های بانکی روزانه را پردازش و حساب‌ها را براساس آنها به‌روزرسانی کند. انواع سیستم‌های بانکداری متمرکز به طور معمول شامل سپرده، برداشت‌، پردازش چک، انتقال وجه به ‌روش‌های مختلف درون‌بانکی و بین‌بانکی، تسهیلات تجاری و اعتبارسنجی، مدیریت کارت‌های اعتباری تجاری و مدیریت کارت‌های بدهی هستند که همراه با مجموعه‌ای دیگری از فرایندهای مهم بانکداری در اختیار بخش‌های شعبه و ستاد بانک‌ها قرار می‌گیرند.

معماری سیستم‌های بانکداری متمرکز یک ابزار ارتباطی سهل و ساده ارائه می‌کند که با کمک آن، سیستم‌های دفترکل با ابزارهای پیشرفته گزارش‌‌گیری در هم ادغام می‌شوند تا مدیریت فعالیت‌های روزمره بانکی بسیار سریع و کارآمد شوند. نرم‌افزار بانکداری متمرکز، بهره‌وری یک بانک را به ‌شکل قابل توجهی بالا می‌برد و همچنین به افزایش درآمد کلی بانک هم کمک می‌کند.

ویژگی‌های نرم‌افزارهای بانکداری متمرکز

پلتفرم‌های بانکداری متمرکز، به ‌صورت معمول، ویژگی‌ها و کارکردهای بی‌شماری را ارائه می‌دهند. با این حال، از میان آنها، ویژگی‌های کلیدی نرم‌افزار بانکداری متمرکز که در ادامه آورده شده‌اند، آنقدر ارزشمند هستند که تحول دیجیتالی در بانک را معنادار سازند:

۱. احراز هویت مشتری

در یک سناریوی بانکداری سنتی، احراز هویت مشتری یکی از سخت‌ترین وظایف بانکداری است. اما نرم‌افزارهای بانکداری متمرکز، این فرایند را بسیار ساده می‎کنند. در اینجا از بروکراسی اداری و تأیید چندمرحله‌ای مدارک مشتری خبری نیست. تمامی فرایند با چند کلیک و به ‌صورت کاملا دیجیتالی تکمیل می‌شود.

۲. مدیریت وجوه دیجیتال

با کمک سیستم‌های بانکداری متمرکز دیجیتال، امروزه می‌توان تراکنش‌های نقدی روزمره مانند سپرده‌گذاری، برداشت و انتقال وجه را به صورت دیجیتالی و بدون هیچ‌گونه تعامل رودررو پردازش کرد. این امر باعث می‌شود تا عملیات‌ عادی بانکی، امن و کارآمد شوند‎. این موضوع را می‌توان به دیگر عملیات بانکی هم تعمیم داد؛ عملیاتی چون پرداخت‌ قبوض، پرداخت‌های مبتنی بر کارت اعتباری و تراکنش های خرید از خرده‌فروشی‌های آنلاین. این موضوع به‌ خصوص در دوران شیوع ویروس کرونا که حفظ سلامت مشتری از طریق کاهش تماس‌های رودررو، ضروری‌تر از هر زمانی شده، بسیار حیاتی است.

۳. امن‌سازی مدیریت اطلاعات

مهاجرت داده‌ها و مدیریت داده‌ها دو مورد از مهم‌ترین جنبه‌های حیاتی صنعت بانکداری هستند. پلتفرم‌های بانکداری متمرکز، به‌ صورت همزمان مدیریت داده‌ها را قابل مدیریت و یکپارچه می‌کنند. با دراختیارداشتن داده‌های تلفیقی که شامل داده‌های مشتری، داده‌های تجاری و داده‌های تراکنشی بانک هستند، بانک می تواند در گرفتن تصمیمات خود موثرتر عمل کند. مدیریت دقیق و صحیح داده‌ها می‌تواند به بانک کمک کند تا محصولات مالی مناسب‌تری را به مشتریان خود پیشنهاد دهد. داده‌های تجاری و تراکنشی همچنین می‌توانند به بانک‌ها کمک کنند تا استراتژی‌های رشد خود را ارزیابی کرده و محصولات جدیدی را به بازار ارائه کنند که به ‌نفع مشتریان بانک باشد.

۴. اپلیکیشن‌های موبایلی

اپلیکیشن موبایلی تبدیل به یک افزونه‌ ضروری سیستم‌های بانکی برای تضمین حضور بانک در فضای دیجیتالی شده است. اپلیکیشن‌های موبایلی و ابزارهای اینترنت‌بانک به مشتریان اجازه می‌دهند تا از هر جایی به حساب بانکی خود دسترسی داشته باشند. این امر به مشتریان این اطمینان را می‌دهد که می‌توانند فعالیت‌های بانکداری خود را بدون‌ وقفه انجام دهند و همچنین میزان علاقه‌مندی مشتری به بانک را بهبود می‌بخشد.

۵. یکپارچگی امنیتی پیشرفته

با مهاجرت تدریجی عملیات بانکداری به فضای آنلاین، احتمال کلاهبرداری و تراکنش‌های تقلبی افزایش می‌یابد. یکی از مزایای کلیدی نرم‌افزار بانکداری متمرکز، تضمین وجود یکپارچگی امنیتی بالا در تمام بخش‌های بانک است. ویژگی‌هایی مانند فرایندهای تأیید دو مرحله‌ای و مدیریت احراز هویت دیجیتال، به‌ صورت همزمان، ضریب امنیت بالایی را هم برای بانک‌ها و هم برای مشتریان تضمین می‌کند.

نتیجه‌گیری

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا اهمیت سیستم‌های بانکداری متمرکز را درک کنید اطلاعات مفیدی را درمورد ویژگی‌های کلیدی سیستم‌های بانک‌داری متمرکز به ‌دست بیاورید. شکی نیست که کسب‌وکار بانکداری به‌ خودی خود بسیار پیچیده است. خبر خوب این است که نرم‌افزارهای بانکداری متمرکز و برنامه‌های بانکداری پیشرفته می‌توانند به بانک‌ها در تطبیق‌پذیری با نیازهای عصر دیجیتال و ارائه‌ تجربه عالی به مشتریان خود کمک کنند؛ چراکه افزایش علاقه‌مندی مشتری به بانک و تجربه‌ بانکداری فوق‌العاده، دو رکن اصلی در تسریع رشد و افزایش سودآوری هر بانک محسوب می‌شوند. بانک‌ها برای رشد در کسب‌وکار بانکداری و همچنین داشتن مزیت‌های رقابتی خاص خود، نیازمند این هستند که تحول سیستم‌های بانکداری متمرکز را یکی از بالاترین اولویت‌های خود بدانند.

 

منبع entrepreneurhandbook
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.