رازهای روابط موفق و پایدار هم‌بنیانگذاران

در یک استارت‌آپ علاوه بر چالش‌های تجاری بسیار زیاد، چالش‌های فردی زیادی هم وجود دارد که در کنار هم بر عوامل آن شرکت نوپا فشارهای زیادی به بار خواهد آورد.

ترجمه و تألیف: آزاده ارشدی، کارشناس روابط عمومی و برندینگ فناپ

یکی از بزرگ‌ترین دلایل مرگ استارت‌آپ‌ها عدم سازگاری هم‌بنیانگذاران با یکدیگر، مشاجره و جدا شدن آنها از هم است. در واقع جدال بین هم‌بنیانگذاران عادی است و در حدود ۲۰ درصد استارت‌آپ‌ها با ترک یک بنیانگذار مواجه می‌شوند که برخی اوقات به فروپاشی آن استارت‌آپ منجر می‌شود. به همین علت روابط بین هم‌بنیانگذاران یکی از مهم‌ترین عناصر موفقیت استارت‌آپ‌ها به شمار می‌آید.

در یک استارت‌آپ علاوه بر چالش‌های تجاری بسیار زیاد، چالش‌های فردی زیادی هم وجود دارد که در کنار هم بر عوامل آن شرکت نوپا فشارهای زیادی به بار خواهد آورد. در این نوشتار چند راز برای ایجاد یک رابطه موفق گفته می‌شود که جهانی هستند. این رازها فقط مربوط به روابط بین بنیانگذاران نیستند، بلکه برای هر رابطه شخصی‌ای نیز قابل اجرا هستند. آنچه باید انجام دهید تا رابطه سالم و مفیدی با تیم بنیانگذار خود داشته باشید، بدین شرح است.

راز ایجاد یک رابطه موفق

اوقات باکیفیت خود را با هم‌بنیانگذاران سپری کنید، بدین معنی که برای مثال یک روز در هفته با هم‌بنیانگذاران شام بخورید و معاشرت کنید. شکل‌گیری زودهنگام عادت‌ها مهم هستند و با رشد کسب‌وکار، این عادت‌ها برای همیشه با شما خواهند ماند، پس بهتر است همان ابتدا با گفت‌وگو، موارد را برای هم شرح دهید و راهکاری پیدا کنید.

قسمت 1. دوستی و سرگرم کردن

به طور کلی با یکدیگر درباره کار و تجارت صحبت کنید یا حتی مسائل خصوصی خود، درباره هر چه به ذهن‌تان خطور می‌کند، فقط دور هم بنشینید و گفت‌وگو کنید.

قسمت 2. تجارت، نگرانی‌ها و چالش‌ها

در مورد اینکه آیا نگران افراد خاصی در تجارت خود هستید، مسیری که پیش رو دارید یا هر چالش دیگری که با آن روبه‌رو هستید، صحبت کنید. صادقانه و شفاف درباره نگرانی‌های خود گفت‌وگو کنید، مهم نیست که چقدر این موارد بی‌اهمیت به نظر برسند، صحبت کنید.

قسمت 3. روابط فردی

چیزی به عنوان مسئله کوچک وجود ندارد. هیچ چیز خیلی کوچک نیست که نتوان آن را مطرح کرد و درباره آن صحبت کرد.

هر چیز کوچکی با گذشت زمان به حدی می‌رسد که دیگر نمی‌توان اوضاع را درست کرد. به همین دلیل این بخش بسیار اهمیت دارد. در حقیقت مهم نیست آن مسئله جزئی چقدر احمقانه به نظر می‌رسد، باید بلافاصله به آن رسیدگی کرد.

گفت‌وگو کنید

هر آنچه شما را آزار می‌دهد، درباره‌اش صحبت کنید، چون همین موارد کوچک یک یا دو سال بعد بزرگ خواهند شد. صحبت کنید تا به راه‌حلی برسید. اگر می‌خواهید این رابطه کاری را حفظ کنید و سالم نگه دارید، ملزم به حل مسائل بسیار جزئی هستید تا روزی بزرگ نشوند.

عادات خود را زود شکل دهید

اگر محیطی را ایجاد نکرده باشید که بتوانید درباره موضوعاتی که با آن روبه‌رو هستید، نه تنها درباره شرکت، بلکه با یکدیگر صحبت کنید، این تجارت به‌تدریج از بین می‌رود. در آغاز ممکن است احساس شود گفتن این موارد غیرضروری است، اما به هر حال این کار را انجام دهید تا عادت ایجاد شود. به خاطر داشته باشید با رشد کسب‌وکار و ساختار شرکت در بخش‌های مختلف، شما دیگر مثل گذشته با هم کار نمی‌کنید و اساساً ممکن است وقتی برای صرف اوقات و معاشرت با هم نداشته باشید. بنابراین، اختصاص فضایی برای گذراندن وقت با یکدیگر در همان ابتدا اهمیت بیشتری دارد.

اعتمادسازی

بین دو بنیانگذار، نمی‌تواند تفاوتی نباشد. آنچه مشترک است همان ارزش‌ها، اهداف و شوخ‌طبعی است. داشتن یک تیم بنیانگذار متنوع بسیار خوب است، ضمن اینکه می‌تواند یک منبع احتمالی اصطکاک باشد، مگر اینکه یاد بگیرید یکدیگر را همان‌طور که هستید، بپذیرید. این به معنای موارد و عادات خوب، بد، و چیزهای کوچکی است که گاهی دیوانه‌کننده به نظر می‌رسند. همه را باید بپذیرید.

در نهایت آنچه خواهید آموخت این است که در کنار هم بسیار بهتر از جدا بودن از هم هستید و این چیزی است که نه تنها در روابط شخصی جواب می‌دهد، بلکه موجب موفقیت در کار هم خواهد شد.

اگر بنیانگذار هستید، اطمینان حاصل کنید که اوقات باکیفیتی را با هم‌بنیانگذاران خود می‌گذرانید. روز و مکانی را انتخاب کنید و در کنار یکدیگر جمع شوید و صادقانه گفت‌وگو و معاشرت کنید. با گذشت زمان، در یک رابطه اعتمادپذیر، شفاف، و صادقانه با هم‌بنیانگذار خود خواهید بود که به امیدواری به تجارت شفاف و موفق منجر می‌شود.

منبع Close Blog
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.