داده به عنوان سرویس (DaaS) چیست؟

مدل های کسب و کار BaaS و DaaS به ذینفعان مختلف اجازه می دهد تا از نقاط قوت خود استفاده کنند و در عین حال هزینه ها را با برون سپاری حوزه هایی که فاقد تخصص هستند به حداقل برسانند.

در مطلب قبلی، درباره BaaS یا همان بانکداری به عنوان سرویس صحبت کردیم. در این مطلب با DaaS یا داده به عنوان سرویس بیشتر آشنا می‌شویم:

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک؛ ارائه دهندگان DaaS داده‌ها را از منابع مختلف ضبط، پالایش، سازماندهی و پردازش می کنند.  این خدمات داده‌ای ارزش افزوده را به اشکال مختلف به مشتریان ارائه می‌دهند. این داده‌ها عمدتاً از طریق APIها یا پلتفرم‌های نرم افزاری به عنوان سرویس (SaaS) قابل ارائه هستند. مشتریان B2B از داده‌ها برای اهداف تجاری  یا بهبود محصولات و خدمات برای مشتریان نهایی خود استفاده می‌کنند. در مدل‌های کسب‌وکاری B2C نیز مشتریان نهایی از داده‌ها، جهت نظارت بر اعتبار در جریان نقل و انتقال پول یا سایر مشوق‌ها استفاده می‌کنند. داده‌ها به اشکال مختلف از جمله داده‌های خام، داده های انبوه، داده‌های تجزیه و تحلیل آماری، داده‌های بصری یا تجزیه و تحلیل پیشرفته ارائه می‌شوند.

داده به عنوان سرویس DaaS چیست

 ذینفعان متعددی در اکوسیستم DaaS وجود دارند که در مراحل مختلف خدمات دخیل هستند. گردآورندگان داده‌ها، داده‌ها را از منابع مختلف به دست می‌آورند. ارائه‌دهندگان داده‌ها قبل از ارائه خدمات داده‌ای با ارزش افزوده مانند رصد تراکنش‌های مشتریان، داده‌ها را پردازش یا تجزیه و تحلیل می‌کنند. در برخی موارد، مشتریان می‌توانند داده‌ها را از طریق Data Marketplaces به دست آورند. این مارکت پلیس‌ها پلتفرم‌هایی هستند که در آن کاربران انواع مختلفی از مجموعه داده‌ها و جریان‌های داده را از چندین ارائه‌دهنده داده خرید و فروش می‌کنند.

داده به عنوان سرویس DaaS چیست

چشم انداز DaaS

انتظار می رود رشد بازار DaaS به طور مستقیم با رشد صنایع مصرف کننده نهایی مرتبط باشد. رشد بازار خدمات مالی DaaS با افزایش گنجایش مالی مرتبط است. علاوه بر این، از آنجایی که DaaS مبتنی بر یک مدل استقرار ابری است، رشد آن نیز با پذیرش رایانش ابری مرتبط است. بر اساس گزارش فوربس،  تقاضا برای رایانش ابری تا سال 2020 به 160 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد و  به نرخ رشد 19 درصدی دست یافت.

نمونه‌هایی از ارائه دهندگان DaaS

چندین ارائه دهنده DaaS از صنعت خدمات مالی پشتیبانی می کنند. به عنوان مثال می توان به Equifax، Mastercard، UnionBank و DBS اشاره کرد.

Equifax، یک آژانس گزارش‌دهی اعتباری  چندملیتی آمریکایی است که داده‌های اعتباری و جمعیتی را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند و خدمات نظارت بر اعتبار و پیشگیری از تقلب را مستقیماً به مشتریان می‌فروشد. Mastercard یک پلتفرم تحلیلی قدرتمند را ارائه می‌دهد که سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا تصمیمات تجاری بهتر و سریع تری را بر اساس داده‌های تراکنش آنلاین، ناشناس و جمع آوری شده و تجزیه و تحلیل اختصاصی اتخاذ کنند.

 

داده به عنوان سرویس

 

در میان مؤسسات مالی درگیر در صنعت UnionBank یک بازار API ارائه می‌کند که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا با استفاده از داده‌های UnionBank و سایر بازیگران فین‌تک، محصولات و خدمات جدیدی ایجاد کنند. بانک  DBS، داده را برای مشتریان خود تجاری می‌کند.

کامل کردن تجربه مشتری هدف نهایی شرکت‌ها است. خدمات مالی و داده‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کند تا تجربه مشتری را بهبود بخشند و فرصت هایی را برای سهامداران مختلف در BaaS و DaaS فراهم کنند. مدل های کسب و کار BaaS و DaaS به ذینفعان مختلف اجازه می دهد تا از نقاط قوت خود استفاده کنند و در عین حال هزینه ها را با برون سپاری حوزه هایی که فاقد تخصص هستند به حداقل برسانند. بنابراین، بازیکنان باید مزیت رقابتی منحصر به فرد خود را در اکوسیستم شناسایی کنند تا بتوانند در این بازی جدید مالی برنده شوند. در کشورهای مختلف، مؤسسات مالی نقش بزرگی در اجرای فناوری جدید بانکداری دارند. آنها به سرعت با تغییرات سازگار می‌شوند زیرا این صنعت بسیار رقابتی است. بنابراین، آنها به طور بالقوه نقش خود را از دارندگان مجوز به ارائه دهندگان BaaS و DaaS گسترش می دهند. با این وجود، فین‌تک‌ها احتمالاً با ارائه محصولات و خدمات با هزینه کمتر و کیفیت بیشتر، جایگاه خود را به دست خواهند آورد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.