بررسی روندهای ATM در سال 2022 / آیا هنوز پول نقد پادشاه هست؟

در سال جدید میلادی شاهد پیشرفت صنایع مربوط به ATM خواهیم بود. در مطلب ادامه روندهای اصلی مرتبط به صنعت ATM  را بررسی می‌کنیم:

کاهش جهانی استفاده از پول نقد ادامه خواهد داشت

علاقه‌مندان به پول نقد، همیشه به رشد ثابت 1 درصدی پول نقد جهان به عنوان مدرکی مبنی بر اینکه پول نقد همچنان پادشاه باقی می‌ماند اشاره می کنند. در طرف دیگر طرفداران پرداخت بدون پول نقد در سال 2022 استدلال می‌کنند که استفاده از پول نقد، به ویژه برای خریدهای خُرد، همچنان رو به کاهش است. البته هر دو نظر درست هستند. علیرغم فشارهای تورمی جهانی، مردم در سرتاسر جهان همچنان به احتکار ارز به عنوان پوششی در برابر ریسک‌های اقتصادی و سیاسی ادامه می دهند. این امر تقاضا برای پول نقد را افزایش می دهد – به ویژه برای ارزهای معتبر. در عین حال، روش‌های پرداخت جایگزین مانند پرداخت از طریق NFC و P2P تمایل مردم به پول نقد را کاهش داده است. همچنین کرونا، خریدهای غیرحضوری و اعتباری را افزایش داده و تأثیر منفی بر استفاده از پول نقد داشته است. علیرغم مقابله برندهای ارائه دهنده خدمات کارتی در مقابل پول نقد، در کل جهان پول نقد همچنان گزینه پرداخت قابل قبولی است. با این حال، ترجیح کلی مردم برای استفاده از پول در سال 2022 به کاهش خود ادامه خواهد داد.

مشکلات جهانی زنجیره تامین در سال 2022 ادامه خواهد داشت

اکثر کارشناسان موافق هستند که مشکلات لجستیکی بین‌المللی در سال 2022 به عنوان یک واقعیت باقی خواهد ماند. تولید کارخانه‌ها، کشتی‌رانی، راه‌آهن و حمل‌ونقل باری بعد از کرونا در سال 2021 در پی کاهش ظرفیت در سال 2020 آسیب دیده‌اند. حالا زمان تحویل طولانی‌تر و قیمت‌های بالاتر محصولات همگی بر صنعت ATM در سال 2022 تأثیر منفی می‌گذارند. از طرفی مؤسسات مالی و ارائه دهندگان مستقل ATM باید منتظر طولانی‌تر شدن زمان تحویل، افزایش قیمت و وضعیت‌های خارج از انبار باشند. در حالی که امیدواریم این شرایط در سال 2023 کاهش یابد، اما  فعلاً در سال جاری این مشکلات باقی خواهند ماند.

توسعه صنعت ATM ادامه خواهد داشت

صنعت جهانی ATM بالغ شده است. با توجه به افزایش ظرفیت جهانی، سازندگان به شدت روی توسعه محصولات و خدمات غیرسخت‌افزاری از جمله «خودپرداز به‌عنوان سرویس»، دستگاه‌های خودپرداز خوددریافت، خودپردازهای کریپتو، کیوسک‌های پرداخت سلف سرویس و … تمرکز می‌کنند.

تعداد خودپردازها افزایش پیدا می‌کند و پیچیدگی آنها کمتر می‌شود

از آنجایی که موسسات مالی به کاهش شعبه ادامه می دهند، سرمایه‌گذاری خود روی خودپردازها را افزایش می‌دهند. در این مسیر بانک‌های بزرگتر و اتحادیه‌های اعتباری به سمت اجرای فناوری ITM/VTM حرکت می‌کنند. این دستگاه‌های خودپرداز با تعامل با مشتریان و کاهش حجم کاری کارکنان شعب، نویدبخش افزایش عملکرد، کاهش هزینه داخل و  و خارج از شعبه هستند. توانایی تسریع در اتوماسیون تراکنش، افزایش رضایت مشتری و کاهش هزینه‌های کارکنان، مزیت رقابتی این دستگاه‌ها است. از سوی دیگر، بانک‌های کوچک‌تر به سمت دستگاه‌های خودپرداز اقتصادی میان رده می‌روند که خدمات چک و سپرده نقدی را همراه با پرداخت پول نقد ارائه می‌دهند.

 

منبع atmmarketplace
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.