تمام ویژگی های اثرگذار درگاه اینترنتی بر روی کسب و کارها

آیا با ویژگی های اثرگذار درگاه اینترنتی بر روی کسب و کارها آشنایی دارید؟

ما در این مطلب ویژگی های اثرگذار درگاه اینترنتی بر روی کسب و کارها را بررسی می‌کنیم. اما شاید بهتر باشد برای ورود به بحث اثرگذاری درگاه اینترنتی بر مسیر رشد و توسعه‌ی انواع کسب و کارها، ابتدا تعریفی مختصر و مفید از آن ارائه بدهیم. درگاه اینترنتی؛ بستری را فراهم می‌کند تا سایت و کسب و کار خود را به شبکه پرداخت الکترونیک کشور متصل نمایید و در ۲۴ ساعت شبانه روز بصورت آنلاین فروش داشته باشید!

درگاه پرداخت اینترنتی دارای دو نوع مستقیم و واسط می‌باشد که هر کدام از این انواع را شرکت‌های متفاوتی تحت شرایطی متفاوت به متقاضیان ارائه می‌دهند.

درگاه مستقیم که با توجه به مراحل دریافت  طولانی و الزام ارائه‌ی برخی مجوزها، بیش‌تر مورد استفاده‌ی برندها و کسب و کارهای بزرگ قرار می‌گیرد، توسط شرکت‌های PSP به متقاضیان ارائه می‌شود و در مقابل، درگاه واسط نیز که به علت روند دریافت ساده و کوتاهی که دارد مورد استقبال کسب و کارهای کوچک‌تر است، توسط شرکت‌های پرداخت‌یار مانند رایان پی به متقاضیان ارائه می‌گردد. استفاده از درگاه پرداخت به طور کلی، این امکان را برای تمام کسب و کارهای فعال در بستر تجارت الکترونیک فراهم می‌کند تا در مسیر رشد و توسعه گام بردارند. اما کدام ویژگی‌های درگاه اینترنتی، کسب و کارها را به سمت رشد و توسعه سوق می‌دهد؟

درگاه اینترنتی چگونه سبب رشد کسب و کارها می‌شود؟

به طور کلی کسب و کارهای مختلف می‌توانند از انواع درگاه اینترنتی بهره ببرند. البته برای استفاده از هر نوع درگاه پرداخت باید به یک‌سری الزامات توجه شود. برای نمونه کسب و کارهایی که دارای وب‌سایت نیستند، امکان استفاده از درگاه مستقیم را نخواهند داشت. بنابراین باید از لینک پرداخت که از جمله سرویس‌های درگاه پرداخت واسط است استفاده نمایند.

همچنین انواع درگاه پرداخت واسط در پنل مدیریتی خود قابلیت‌های کاربردی بسیاری دارند که بستر را برای مدیریت بهینه‌ی شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف فراهم می‌آورند. با این اوصاف انواع فروشگاه‌های اینترنتی در بستر وب‌سایت‌های مختلف، و تمام کسب و کارهای دیگری که در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های گوناگون فعالیت دارند، می‌توانند از درگاه پرداخت واحد یا درگاه پرداخت چندگانه استفاده کرده و کسب و کار خود را در مسیر توسعه قرار دهند. در ادامه به معرفی برخی از ویژگی‌های کاربردی درگاه پرداخت واسط در روند رشد و توسعه‌ی کسب و کارهای گوناگون اشاره خواهیم کرد.

تجربه‌ی کاربری مطلوب: به طور کلی امنیت بالای تراکنش‌ها و همچنین سهولت انجام کار در سیستم درگاه اینترنتی، از جمله عواملی است که به تجربه‌ی کاربری مطلوب کاربران سایت‌ها در فرآیند خرید اینترنتی ختم می‌شود. این تجربه‌ی کاربری نیز در نهایت مشتریان وفاداری برای فروشگاه‌ها می‌سازد و سبب افزایش میزان فروش خواهد شد.

گسترش فعالیت در شبکه‌های اجتماعی: یکی دیگر از امکاناتی که استفاده از درگاه پرداخت، در راستای رشد و توسعه، در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد، اتصال به شبکه‌های اجتماعی و بهرمندی از پتانسیل فوق‌العاده‌ی انواع پلتفرم‌های موجود است. در واقع فروشگاه‌های مختلف فعال در اینستاگرام و تلگرام می‌توانند از لینک پرداخت استفاده کرده و به کمک ویژگی‌های کاربردی این روش نوین پرداخت، کسب و کار خود را گسترش بدهند. لینک پرداخت به عنوان جایگزین عملیات کارت به کارت، علاوه‌بر ایجاد اعتماد در مشتریان، وجهه‌ای حرفه‌ای‌تر نیز برای کسب و کارهای فعال در شبکه‌های اجتماعی خواهد ساخت.

تمام ویژگی های اثرگذار درگاه اینترنتی بر روی کسب و کارها

قابلیت‌های پنل مدیریتی: پنل مدیریتی درگاه پرداخت واسط اصولا دارای قابلیت‌های کاربردی بسیار مطلوبی است که به کسب و کارها کمک می‌کند، میزان فروش خود را افزایش دهند. برای نمونه قابلیت گزارشگیری از تراکنش‌ها که به مدیران مالی شرکت‌ها امکان نظارت مدون بر میزان فروش روزانه، هفتگی و ماهیانه را می‌دهد. بنابراین شرکت‌ها می‌توانند به کمک این قابلیت به آنالیز فروش مناسبی دست پیدا کرده و با پوشش نقاط ضعف روند فروش خود، به سمت شرایط بهتری حرکت کنند. قابلیت کاربردی دیگری که درگاه پرداخت واسط در اختیار پذیرندگان قرار می‌دهد، تسهیم خودکار وجوه واریزی است. در واقع تسهیم سبب کاهش هزینه‌های حسابداری شرکت‌ها شده و واریز وجه به حساب شرکاء و تمام ذی‌نفع‌های شرکت را به صورت خودکار و بر اساس یک قرارداد هوشمند انجام می‌دهد. این ویژگی سبب می‌شود فضای همکاری در کسب و کارها بسیار شفاف شده و افراد مختلف با کیفیت بهتری در راستای اهداف شرکت‌ها فعالیت کنند.

کیف پول دیجیتال: کیف پول دیجیتال نیز یکی دیگر از امکاناتی است که درگاه پرداخت در اختیار پذیرندگان و مشتریان آن‌ها قرار می‌دهد. در واقع کیف پول الکترونیکی یک سرویس مالی است که به کمک آن مشتری می‌تواند مبلغ مورد نظرش را از پیش، در آن ذخیره نماید تا در هنگام تکمیل فرآیند خرید، به سرعت و بدون نیاز به وارد کردن مشخصات کارت بانکی و رمز پویا، هزینه‌ی مورد نظر را از ذخیره‌ی کیف پول خود پرداخت نماید. این امکان، برای مشتریان تجربه‌ی کاربری مطلوبی را رقم می‌زند و می‌تواند سبب افزایش فروش بشود. در مقابل، این امکان برای پذیرندگان سرویس درگاه پرداخت نیز یک قابلیت مطلوب به‌شمار می‌رود، زیرا فرآیند پرداخت از کیف پول الکترونیکی، روند تسویه آنی و سریعی خواهد داشت.

اتصال به شبکه‌ی جهانی پرداخت: از دیگر ویژگی‌های درگاه پرداخت اینترنتی، که برای بسیاری از کسب و کارها از اهمیت بالایی برخوردار است، امکان پرداخت‌های بین‌المللی و اتصال به درگاه‌های خارجی است. این قابلیت می‌تواند چشم‌انداز وسیعی از معاملات برون‌مرزی را نیز برای انواع شرکت‌های داخلی ایجاد کند. به کمک درگاه پرداخت، شرکت‌ها می‌توانند به سادگی به مشتریانی در خارج از کشور نیز کالا و محصولات خود را بفروشند و از طریق این سرویس به سادگی ارز دریافت نمایند.

سیستم همکاری در فروش: به عنوان آخرین ویژگی درگاه پرداخت در راستای رشد میزان فروش کسب و کارها و توسعه‌ی فعالیت‌های تجاری شرکت‌ها، باید به سیستم همکاری در فروش اشاره کنیم. سیستم همکاری در فروش امکانی است که درگاه پرداخت در اختیار افراد مختلف از جمله مشتریان شما قرار می‌دهد، تا با معرفی درگاه پرداخت به صاحبان کسب و کارها درصدی از کارمزد تراکنش‌های انجام شده توسط آن درگاه پرداخت را به صورت مادام‌العمر دریافت کنند. پر واضح است که این فرآیند در نهایت به جذب مشتریان بیش‌تر برای کسب و کارها و افزایش فروش آن‌ها ختم خواهد شد.

انواع کسب و کارهای اینترنتی که می‌توانند از درگاه اینترنتی استفاده کنند

فروشگاه‌های اینترنتی: یکی از آن دسته کسب و کارهایی که می‌توانند از درگاه اینترنتی استفاده کنند و از مزایای آن برخوردار شوند، انواع فروشگاه‌های اینترنتی فروش محصولات و کالاهای مختلف است. فروشگاه‌های اینترنتی در این حوزه می‌توانند در وب‌سایت‌های فروشگاهی فعالیت داشته باشند و از هر دو نوع درگاه مستقیم و واسط بهره ببرند و یا می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنند و محصولات خود را در این نوع صفحات فروشگاهی به دست مشتریان‌شان برسانند؛ که در این صورت باید از سرویس لینک پرداخت درگاه واسط استفاده کنند.

فروش فایل: یکی دیگر از کسب و کارهایی که استفاده از درگاه پرداخت در آن مرسوم است، فروش انواع فایل می‌باشد. به ویژه فروش فایل‌های آموزشی در وب‌سایت‌های مخصوص که اکنون یکی از کسب و کارهای متدوال در بستر تجارت الکترونیک به‌شمار می‌رود.

کسب و کارهای دیگر: استفاده از درگاه اینترنتی، محدود به این چند کسب و کار مذکور نمی‌شود، بل‌که اغلب نرم‌افزارهای موبایلی که نیاز به پرداخت وجه در آن‌ها وجود دارد دارای درگاه پرداخت هستند؛ برای نمونه برنامه‌هایی مثل دیوار برای ثبت آگهی‌های غیر رایگان خود، درگاه پرداخت در اختیار کاربران‌شان قرار می‌دهند. همچنین وب‌سایت‌های خدماتی نیز از این امکان بهره می‌برند. اما این هم پایان ماجرا نیست؛ اشخاص و کسب و کارهایی که به صورت فیزیکی و یا اینترنتی فعالیت دارند نیز می‌توانند از درگاه پرداخت استفاده کنند. برای مثال فریلنسرها، کلینیک‌های درمانی، دفاتر فروش بیمه، باشگاه‌های ورزشی، شرکت‌های مختلف تجاری و هر نوع کسب و کار دیگری که نیاز به انجام تراکنش مالی در سازکار آن وجود دارد، می‌تواند از یک سرویس ویژه‌ی درگاه پرداخت اینترنتی به فراخور شرایط خود بهرمند شود.

میزان کارمزد و روش تسویه درگاه پرداخت

برای این‌که صاحبان کسب و کارها، یکی از انواع درگاه پرداخت را از شرکت‌های مختلف ارائه دهنده‌ی این سرویس انتخاب کرده و به فروشگاه خودشان اضافه کنند، عوامل مختلفی اثر گذار است. اما یکی از مهم‌ترین این عوامل میزان کارمزد و روش تسویه در انواع درگاه پرداخت خواهد بود. از همین رو صاحبان کسب و کارهای اینترنتی، اصولا با مقایسه این دو ویژگی در میان انواع مختلف درگاه پرداخت، انتخاب بهتری خواهند داشت.

کارمزد

برای نمونه، تراکنش‌های درگاه پرداخت مستقیم رایگان است و کارمزدی برای پذیرندگان در بر ندارد. اما در مقابل، درگاه واسط بر اساس قراردادی که پذیرندگان منعقد می‌کند، درصد مشخصی از مبلغ هر تراکنش‌ را به عنوان کارمزد کسر خواهد کرد.

البته لازم به توضیح است که مبلغ کارمزد معین شده برای درگاه‌های واسط عموما بسیار ناچیز است و چیزی در حدود یک درصد مبلغ هر تراکنش می‌باشد. در ضمن این کارمزد مذکور در تمام درگاه‌های واسط دارای سقف معینی است. برای مثال درگاه پرداخت رایان‌پی یک درصد کارمزد تا سقف ۶۰۰۰ تومان دریافت می‌کند. بنابراین مبالغ بالاتر نیز شامل همین سقف کارمزد خواهند شد.

این رقم البته بر مبنای قرارداد شرکت‌های پرداخت‌یار قابلیت کاهش یافتن نیز خواهد داشت. همچنین برخی پرداخت‌یارها مانند شرکت رایان‌پی این امکان را برای پذیرندگان سرویس پرداخت آنلاین، فراهم کرده‌اند که مرجع کسر کارمزد را خودشان تعیین نمایند؛ در حقیقت آن‌ها می‌توانند تعیین کنند که کارمزد تراکنش‌ها از حساب فروشنده کسر شود یا از حساب خریدار.

تسویه

در مورد روش‌های تسویه در دو نوع درگاه پرداخت مستقیم و واسط نیز تفاوت‌هایی وجود دارد. روش تسویه‌ی درگاه پرداخت مستقیم، عموما به صورت روزانه و در سیکل پایا انجام می ‌شود، اما از آن‌جا که درگاه واسط را پرداخت‌یارها به عنوان واسطه‌ای میان بانک و پذیرندگان ارائه می‌کنند، معمولا تسویه‌ی کل مبلغ تراکنش‌های انجام شده، با چند ساعت اختلاف و یا نهایتاً تا عصر یک روز کاری بعد صورت می‌پذیرد.

برای مثال در سازکار درگاه پرداخت رایان‌پی، مبلغ کل تراکنش‌های انجام شده در روز شنبه، پس از کسر کارمزد معین شده، تا ساعت ۱۱ روز بعدی یعنی یکشنبه به حساب بانکی پذیرنده‌ی سرویس درگاه پرداخت واریز می‌شود.

در هر دو مورد ذکر شده، این نکته را باید در نظر بگیرید که میزان کارمزد درگاه پرداخت اینترنتی در هر دو نوع آن، مزایایی نسبت به دستگاه‌های کارتخوان‌ خواهد داشت. نحوه‌ی تسویه‌ی دستگاه‌های کارتخوان نیز به این صورت است که وقتی مشتری اصطلاحاً کارت می‌‌کشد مبلغ از حساب مشتری کسر و به حساب بانک ارائه دهنده‌ی خدمات پرداخت به پذیرنده واریز می‌ شود، آن‌گاه تمام تراکنش‌‌ها در ساعت معینی به صورت یکجا به حساب مشتری واریز خواهد شد. به عبارت دیگر تمام تراکنش‌ها در زمانبندی مشخصی که از طرف بانک مرکزی ابلاغ شده است در هر 24 ساعت، فقط یک مرتبه که معمولا نیمه‌شب به بعد می‌باشد، به حساب دارندگان دستگاه کارتخوان واریز خواهد شد.

نقش بانک مرکزی و سیستم شاپرک در سازکار درگاه پرداخت

به طور کلی، سازکاری كه پول را از حسابی در یک بانک به حسابی در بانک ديگر منتقل می‌نمايد، نقش مهمی در نظام پرداخت کشور دارد. در واقع این سازکار مانند شریان‌هایی است كه پول را به مثابه خون حیات‌بخش اقتصاد کشور، در رگِ بنگاه‌های مختلف اقتصادی جاری می‌کند. در این میان بانک مركزی بر اساس مشكلات و چالش‌های پيش روی شبكه‌ی بانكی كشور و تلاش برای حركت به سوی تحول در شيوه‌های خدمت رسانی به مشتريان، با تجديد ساختار اداره‌ی شبكه‌ی تبادل اطلاعات بين بانكی یا همان سیستم شتاب، در کنار انجام عمليات‌های تهاتر و تسويه‌ی پرداخت‌های الكترونيكی كارتی، نظارت بر حسن اجرای آن‌ها را نیز بر عهده خواهد داشت تا با ايجاد یکپارچگی در شبكه‌ی بانكی کشور، سبب ايجاد هماهنگی در حركت بانک‌های كشور به سمت بانكداری مبتنی بر فناوری را فراهم آورد.

تمام ویژگی های اثرگذار درگاه اینترنتی بر روی کسب و کارها

علاوه‌بر بانک مرکزی، یک نهاد نظارتی نیز با عنوان سایت شاپرک با هدف یکپارچه کردن شرکت‌های فعال در حوزه‌ی خدمات پرداخت به وجود آمده است. شاپرک به وجود آمده است تا توسعه‌ی شبکه‌ی پرداخت کشور را رقم بزند. در واقع به کمک شاپرک و با ایجاد یک چارچوب قانونی و امن، شرکت‌های PSP و پرداخت‌یارها می‌توانند به متقاضیان این سرویس، خدمات پرداخت ارائه کنند. نقش شبکه‌ی سراسری شاپرک در سازکار انواع درگاه‌های پرداخت به این صورت است که شاپرک اکنون از تمام پرداخت‌های آنلاین پشتیبانی می‌کند و در داخل این شبکه‌ تمام تراکنش‌ها از سامانه‌ی فروش و سوییچ شرکت PSP به سوییچ شبکه‌ی شاپرک ارسال می‌شود و سپس در مرحله‌ی بعد برای بانک‌ها فرستاده می‌شود. به عبارت دیگر، در سازکار شاپرک، امکان ارتباط مستقیم بانک‌ها و شرکت‌های PSP ممکن نیست و یک نهاد نظارتی به نام شاپرک میان این دو قرار گرفته است.

معضلات شکست در فرآیند پرداخت

پرداخت‌های ناموفق و یا به عبارت دیگر شکست در پرداخت، معضلی است که گاهی برای مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی به وجود می‌آید. به‌طور کلی شکست در پرداخت می‌تواند عاملی بازدارنده در مسیر رشد و توسعه‌ی کسب و کارها باشد. اما این پرداخت‌های ناموفق چگونه رخ می‌دهند؟ در بسیاری از مواقع خطای پرداخت به علت اشتباه خود کاربر صورت می‌گیرد. برای نمونه ممکن است کاربر اطلاعات کارت بانکی خود را صحیح وارد نکند. اما گاهی اوقات نیز دلایلی دیگر سبب ایجاد تراکنش‌های ناموفق می‌شود. برای مثال ممکن است پذیرنده آماده‌ی ارائه خدمات نباشد و یا مشکل از شبکه‌ی شاپرک باشد که دچار اختلال موقت شده است. در نهایت نیز ممکن است نقصان از مشکلی باشد که برای درگاه پرداخت به وجود آمده است. اصولا پرداخت ناموفق و یا شکست پرداخت می‌تواند عاملی برای ناتمام ماندن فرآیند خرید مشتریان نیز به حساب بیاید. یکی از دلایل پر تکرار انصراف مشتریان از خریدهای غیرحضوری، همین شکست در پرداخت است. با این وصف پرداخت‌یارها به عنوان شرکت‌های ارائه دهنده‌ی درگاه پرداخت واسط، برای رفع چنین معضلی قابلیت‌ها و راهکارهایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. برای نمونه درگاه پرداخت رایان‌پی بستری را فراهم کرده که حدود ۱۰۰ تراکنش همزمان را پشتیبانی و امکان‌پذیر می‌نماید. بنابراین تا ۹۹ درصد تراکنش‌های این درگاه پرداخت و مشابه آن، با موفقیت انجام خواهد شد.

مقایسه‌ی فرآیند انتقال وجه با عملیات کارت به کارت و درگاه اینترنتی

پیش از روی کار آمدن سرویس‌های مختلف پرداخت آنلاین، اغلب تراکنش‌های مالی برای خریدهای غیرحضوری به کمک عملیات کارت به کارت انجام می‌شد. اما این روش در مقایسه با پرداخت آنلاین، کاستی‌ها و اشکالاتی داشت که در ادامه به آن می‌پردازیم. انتقال وجه توسط درگاه پرداخت اینترنتی، برای کاربران وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی در کنار امنیتی که دارد، از سهولت بسیار خوبی نیز برخوردار است. تصور کنید یک وب‌سایت فروشگاهی و یا صفحه‌ی اینستاگرامی که محصولات و خدماتی را ارائه می‌دهد، می‌بایست برای دریافت وجه از مشتری، به نحوی بعد از این‌که مشتری محصول مورد نظر را انتخاب نمود، با او ارتباط گرفته و شماره‌ی کارت بانکی فروشنده را در اختیارش گذاشت. این روند علاوه‌بر این‌که به دلیل در اختیار گذاشتن شماره‌ی کارت بانکی از امنیت کمتری برخوردار است، وجهه‌ی خوشایندی نیز برای کسب و کارها ندارد. اما در مقابل، چنانچه وب‌سایت یا فروشگاه مجازی مجهز به درگاه یا لینک پرداخت باشد، مشتری به سادگی در انتهای فرآیند خرید خود وارد صفحه‌ی پرداخت شده و وجه مورد نظر را طی تراکنشی امن و سریع انجام می‌دهد. در ضمن صاحبان کسب و کارها می‌توانند لوگو برند خودشان را بر روی درگاه یا لینک پرداخت مورد نظر ثبت کنند و از این طریق علا‌وه‌بر ایجاد اعتماد بیش‌تر در ذهن مشتریان، یک فرآیند تبلیغاتی و برندسازی را نیز پیش ببرند. از طرف دیگر سقف پرداخت ۵۰ میلیون تومانی درگاه پرداخت اینترنتی، در مقابل سقف کوتاه پرداخت عملیات کارت به کارت، یک مزیت بسیار اثر گذار است که صاحبان کسب و کارهای مختلف را ترغیب به استفاده از این روش پرداخت می‌نماید. در کنار این‌ها، پنل مدیریتی درگاه پرداخت با ارائه‌ی خدمات جانبی مانند امکان گزارشگیری مدون از ترا‌کنش‌ها، امکان تسهیم خودکار وجوه واریزی و کیف پول دیجیتالی کسب و کارها را به مسیر رشد و پیشرفت روزافزون سوق خواهد داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.