سیستم همکاری در فروش چیست و چه سازکاری دارد؟

عوامل مختلفی برای ارتقاء میزان فروش در کسب و کارهای گوناگون وجود دارد. سازکارهای تازه‌ی بازاریابی هر روزه شیوه‌های جدیدی را در این حوزه معرفی می‌کند.

اکنون روش همکاری در فروش، یکی از استراتژی‌های اثرگذار در مسیر رشد کسب و کارها به‌شمار می‌رود. اما سیستم همکاری در فروش چیست و چه سازکاری دارد؟ در ادامه به بررسی کامل این سیستم بازاریابی نوین خواهیم پرداخت.

بازاریابی واسطه‌ای یا همکاری در فروش

در سال‌های اخیر بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی در حوزه‌های مختلف، سیستم همکاری در فروش را راه‌اندازی کرده‌اند. این سیستم که یک نوع بازاریابی واسطه‌ای به‌شمار می‌آید انواع متنوعی دارد که استارت‌آپ‌ها و کسب و ‌کارهای مختلف از آن بهره می‌برند. توجه داشته باشید که همکاری در فروش، صرفا مختص فروش محصولات فروشگاهی نیست و استارت‌آپ‌های مختلف در زمینه‌های متنوعی می‌توانند این سیستم را راه‌اندازی کنند.

برای نمونه شرکت‌های پرداخت‌یار که ارائه‌دهنده‌ی درگاه اینترنتی هستند، اخیرا سیستم همکاری در فروش را راه‌اندازی کرده‌اند. بنابراین هرگونه فروش واسطه‌ای یا فروش وابسته که کاربران عادی را در سود فروش محصولات یا خدمات شریک می‌نماید، یک فرآیند همکاری در فروش نام خواهد داشت. به زبان ساده‌تر، اگر مشتریان شما به عنوان یک فرد عادی و مصرف‌کننده، برند شما را به دیگری معرفی نمایند، بر اساس قراردادی مدون و از پیش تعیین شده در سود فروش شما سهیم خواهند شد.

سیستم همکاری در فروش چیست و چه سازکاری دارد؟

درآمد مادام‌العمر سیستم همکاری در فروش، نقطه‌ی جاذبه‌ی اصلی

عامل اصلی که سبب افزایش مشارکت افراد در سیستم‌های همکاری در فروش خواهد شد، کسب درآمد مادام‌العمر در این سیستم است. برای مثال در مورد شرکت‌های پرداخت‌یار مانند شرکت رایان پی، سازکار سیستم همکاری در فروش در واقع به این شکل است که، شرکت پرداخت‌یار، سازکاری را طراحی نموده است ‌که بر اساس آن؛ کاربران درگاه پرداخت، باید تلاش کنند دیگران را نیز برای استفاده از این سرویس نوین پرداخت تشویق نمایند.

به‌طور مثال این ‌کاربران می‌توانند کسب و کارهای اینترنتی را برای هدف قرار دادن در اولویت بگذارند. زیرا کسب و کارهای اینترنتی، بسیار بیش‌تر پتانسیل استفاده از درگاه پرداخت آنلاین را دارند. در واقع درگاه اینترنتی، از جمله نیازهای ضروری این نوع کسب و کارها به‌شمار می‌رود. آن‌گاه بعد از این‌که فرد موفق شد کاربر جدیدی را مثلا به شرکت رایان پی معرفی نماید و آن فرد معرفی شده یکی از سرویس‌های درگاه پرداخت را مورد استفاده قرار دهد، معرف، پورسانت مادام‌العمر خود را از هر تراکنش موفق آن کاربر جدید دریافت خواهد کرد.

این پورسانت در پرداخت‌یارهای مختلف متفاوت است ولی به‌طور متوسط حدود ۳۰ درصد از مبلغ کارمزد هر تراکنش می‌باشد. گفتنی است که این مبلغ پورسانت، تا روزی که شرکت پرداخت‌یار ارائه دهنده‌ی درگاه، فعالیت می‌کند و آن کاربر جدید تراکنش‌هایی از طریق سرویس درگاه پرداخت انجام می‌دهد، به حساب معرف واریز خواهد شد.

برای کسب درامد اینترنتی با همکاری فروش رایان پی، که ماهانه می‌توانید به درامد 400 هزار تومان برسید، از طریق لینک زیر ثبت نام کنید.

rayanpay.com/affiliate-marketing

روند اجرای سیستم همکاری در فروش

سیستم همکاری در فروش در هر وب‌سایت فروشگاهی و یا در هر کسب و کاری به شکل برنامه‌نویسی ایجاد می‌شود. به‌طور کلی این سیستم به چند صورت قابلیت اجرا کردن دارد.

لینک ویژه‌ی همکاری در فروش

متدوال‌ترین روش اجرای سیستم همکاری در فروش، استفاده از لینک همکاری در فروش است که اغلب فروشگاه‌های اینترنتی اکنون از آن بهره می‌برند. سازکار این روش به این صورت است که، شما به عنوان صاحبان کسب و کارها لینکی ویژه برای هر فرد که قصد شرکت در سیستم همکاری در فروش را دارد در نظر می‌گیرید. بنابراین در ازای هر بازدیدکننده‌ای که از طریق آن لینک، وارد فروشگاه شما می‌شود و خدمات یا محصولات شما را خریداری می‌کند، پورسانتی به معرف مورد نظر تعلق خواهد گرفت.

همان‌طور که مشخص شد فعالیت در این طرح، برای افراد کار خیلی پیچیده‌ای نیست، اما می‌تواند درآمدی باورنکردنی و در عین‌حال همیشگی برای آن‌ها در پی داشته باشد. جذابیت این طرح در عین حال از طریق یک فرآیند بازاریابی واسطه‌ای به رونق بیش‌تر کسب و کارها نیز منتج خواهد شد.

کد معرف همکاری در فروش

نوع دیگر اجرای طرح همکاری در فروش از طریق کد معرف است. عموما روش کد معرف را سیستم‌هایی که از طرح‌های هرمی و زیرمجموعه‌گیری تبعیت می‌کنند به‌کار می‌برند.

پس از معرفی محصولات یا خدمات یک برند به خصوص به افراد یا شرکت‌های تجاری، معرف باید کد معرف خود را که پیش‌تر دریافت کرده‌ است در اختیار مصرف‌کننده بگذارد تا در روند خرید خود، آن را به سایت فروشگاهی ارائه دهد. به این ترتیب، این افراد به صورت خودکار به عنوان مشتری معرف ثبت خواهند شد.

بنابراین از آن پس در ازای تمام تراکنش‌های انجام شده توسط آن‌ها، درصد همکاری در فروش به صورت خودکار به حساب‌ معرف واریز خواهد شد.

پورسانت‌های همکاری در فروش چگونه تسویه می‌شود؟

برای توضیح روال تسویه‌ی پورسانت‌های همکاری در فروش به عنوان نمونه این سیستم بازاریابی را در شرکت‌های خدمات پرداخت مانند پرداخت‌یارها در نظر می‌گیریم. روال تسویه‌ی پورسانت‌های همکاری در فروش در این نوع شرکت‌ها اصولا به این صورت است که در اولین روز کاری هر ماه، شرکت پرداخت‌یار ارائه داهنده‌ی درگاه پرداخت، به صورت خودکار پورسانت تراکنش‌های انجام‌ شده را به حساب معرف واریز می‌نماید.

همچنین یک گزارش مدون و دقیق از تعداد تراکنش‌های انجام شده‌ی پذیرندگان زیرمجموعه‌ی شما، که شامل تعداد و مبلغ تراکنش‌ها خواهد بود برای معرف ارسال می‌گردد. در ضمن در این گزارش ماهانه میزان کارمزدهای هر تراکنش و مبلغ پورسانت معرف نیز ثبت می‌شود. البته سازکار تسویه‌ی پورسانت‌ها در سیستم همکاری در فروش، می‌تواند در کسب و کارهای مختلف روش‌های متنوعی داشته باشد.

سیستم همکاری در فروش چیست و چه سازکاری دارد؟

کسب و کارهایی که از سیستم همکاری در فروش بهره می‌برند

یکی از نمونه‌هایی که در میان کسب و کارهای مختلف می‌تواند به کمک سیستم همکاری در فروش، از رونق خوبی بهرمند شود شرکت‌های هاستینگ هستند. بسیاری از ارائه دهندگان هاست در ایران مثل شرکت‌های میهن‌وب هاست و میزبان‌فا به واسطه‌ی سیستم همکاری در فروش معروف شده‌اند و هم‌اکنون نیز مشتریان زیادی را در این زمینه به دست آورده‌اند.

نمونه‌ای دیگر در این زمینه وب‌سایت‌های آپلود فایل یا کوتاه کننده‌های لینک هستند.

سایت‌هایی معروفی مثل Share asale و amazon نیز اکنون به واسطه‌ی معرفی توسط افراد دیگر در میان کاربران شناخته‌شده هستند.

در نهایت نیز برای یک نمونه‌ی برجسته‌ی دیگر در این زمینه، می‌توانیم به شرکت‌های اسنپ، تپسی و الوپیک اشاره کنیم. هر سه شرکت یاد شده از ابتدا جوایز و پورسانت‌های متنوعی را برای طرح‌های مختلف همکاری در فروش معرفی می‌کردند. کاربران نیز همواره از طریق کد معرف از این سیستم استقبال می‌کردند و همین امر سبب رونق کم‌نظیر این شرکت‌ها شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.