رمزارز در خدمت جنگ

افرادی از سراسر جهان بیت‌کوین و رمزارزهای دیگر را برای تامین مالی نیروهای اوکراین در برابر روسیه می‌فرستند تا از این کشور در جنگ حمایت کنند.

اوکراین که بازار رمزارز رو به رشدی ایجاد کرده است، اکنون از تجربه خود در زمینه ارز دیجیتالی برای بهبود قابلیتهای نظامی و آنلاین خود استفاده می کند. طبق گزارش شرکت الیپتیک، بیش از ۵۷۰ هزار دلار رمزارز به سوی سازمانهای داوطلب و گروههای غیرانتفاعی در اوکراین سرازیر شده تا به ارتش این کشور برای تامین تجهیزات، دارو و پهپاد کمک کنند. بعلاوه منابع مالی از ساخت اپلیکیشن تشخیص چهره حمایت می کنند تا مزدوران یا جاسوسان روسیه شناسایی شوند. این حقیقت که رمزارز می تواند به صورت ناشناس و بدون بررسیهای دقیق ارسال شود، ارسال منابع مالی فرا مرزی را راحت تر می کند.

تام رابینسون، دانشمند ارشد الیپتیک تاکید کرد: رمزارز با موافقت بی سر و صدای دولتها، به میزان فزاینده ای برای تامین مالی گروهی جنگ مورد استفاده قرار می گیرد.

شاید مورد اوکراین نخستین نمونه از استفاده از رمزارز به این شکل است. پاسخهای رسمی داده شده است و آمریکا، انگلیس و کشورهای دیگر برای کمک به آمادگی اوکراین در برابر حمله نظامی احتمالی روسیه تجهیزات نظامی ارسال کرده اند. اما نیروهای داوطلب در سالهای اخیر به بخش مهمی از تلاشهای نظامی اوکراین تبدیل شده اند.

رابینسون در توضیح مزایای رمزارز نسبت به انواع دیگر ارز برای تامین مالی تلاشهای داوطلبانه می گوید: رمزارز برای تامین مالی بین المللی مناسب است زیرا مرزهای ملی را رعایت نمی کند و سانسور گریز است و هیچ سازمان مرکزی به عنوان مثال در واکنش به تحریمها نمی تواند مانع مبادلات شود.

فعالیت رمزارز اوکراین در سطح مالی جدی گرفته شده و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین صدور ارز دیجیتالی را برای بانک مرکزی قانونی کرده است. وی همچنین با دولت برای قانونی کردن و ساماندهی رمزارز کار کرده و مبادلات ارزهای دیجیتالی را برای شرکتها راحت کرده است.

بعضی از گروهها کمک مالی را به شکل رمزارز جمع می کنند که یکی از آنها “کام بک اِلایو” (زنده برگرد) است. این سازمان که در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد، تجهیزات نظامی، آموزش نظامی و ملزومات پزشکی فراهم می کند. این گروه در سال ۲۰۱۷ پذیرش دریافت کمک در قالب رمزارز را آغاز کرد و حدود ۲۰۰ هزار دلار در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ دریافت کرد. این گروه به رویترز اعلام کرد ما یک کیف بیت کوین ایجاد کردیم چون افراد مدام چنین تقاضایی داشتند و می خواهیم به همه فرصت دهیم از ما به راحتی حمایت کنند.

سازمان اتحاد سایبری اوکراین ۱۰۰ هزار دلار برای پشتیبانی از حملات سایبری علیه نیروهای روسی در سالهای اخیر دریافت کرده است.

با روند منابع مالی که به سوی اوکراین در جریان است، این کشور می تواند به سرعت به یک ابرقدرت رمزارز تبدیل شود. اوکراین پس از قانونی کردن ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱، مالیات پایین و اسناد راحت مرتبط با روش پرداخت جدید، افراد و کسب و کارهای جدیدی را به سمت رمزارز جذب کرد. بعلاوه به اوکراین این فرصت را داد تا خود را به عنوان قطب اروپای شرقی برای نوآوری و توسعه مطرح کند. این کشور شمار زیادی از طراحان را جلب کرده و از حمایت برنامه نویسان برای تغییر و تحول دیجیتالی این کشور برخوردار شده است.

میخائیلو فدروف، معاون وزیر تغییر و تحول دیجیتالی اقدام برای قانونی کردن و ساماندهی رمزارز را تایید و اظهار کرد: توسعه صنعت جدید اجازه خواهد داد سرمایه گذاریهای شفاف جذب شوند و تصویر کشور ما را به عنوان یک کشور های تِک (فناوری پیشرفته) تقویت خواهد کرد.

اطلاعات شرکت چین آنالایز (Chainanalysis) نشان می دهد اوکراین در شاخص جهانی استفاده از رمزارز در رتبه چهارم قرار دارد و هشت میلیارد دلار رمزارز هر سال به این کشور وارد و از آن خارج می شود. این رقم معادل حدود ۱۵۰ میلیون دلار در روز است. بسیاری از مردم اوکراین به سوی رمزارز به عنوان مکانی برای سرمایه گذاری پول خود جلب شده اند زیرا بازار سهام قوی جایگزینی وجود ندارد.

وزارت دیجیتالی اوکراین به حدی درباره جایگاه اوکراین در بازار ارز دیجیتالی بین المللی مطمئن است که برای دو برابر کردن درصد سهم فناوری در تولید ناخالص داخلی ملی از پنج به ۱۰ درصد هدف گذاری کرده است. همچنین انتظار دارد شمار افراد شاغل در بخش فناوری به ۵۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کند.

و اکنون شرکتها تلاش می کنند بخت خود را در بازار رمزارز اوکراین امتحان کنند. صرافی رمزارز بایننس آماده عرضه کارت پرداخت رمزارز جدیدی در اوکراین می شود که این شرکت را در موقعیت برتر قرار می دهد.

طی سال گذشته اوکراین  با تدابیری برای قانونی کردن و ساماندهی ارزهای دیجیتالی، به سختی تلاش کرد تا خود را به عنوان یک قطب رمزارز معرفی کند و انتظار دارد در سالهای آینده به قطب رمزارز در اروپا تبدیل شود. با این حال رمزارزها در ماههای اخیر اهمیت حیاتی برای اقتصاد اوکراین پیدا کرده است و تشدید تهدید تهاجم روسیه باعث شده است افراد و شرکتها از سراسر جهان منابع مالی به گروههای داوطلب و گروههای وابسته به دولت برای کمک به آماده شدن آنها در برابر جنگ ارسال کنند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این نخستین نمونه از استفاده از رمزارز برای پشتیبانی در یک جنگ و تبدیل شدن آن به بخش جدایی ناپذیر از اقتصاد ملی است.

منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.