فرصت‌ها و تهدیدات متاورس برای بانک‌های دنیا

همانطور که می‌دانید NFT و متاورس فرصت‌های بزرگی برای بانک‌ها ایجاد می‌کنند، اما امروزه این پلتفرم‌ها انواع فعالیت‌های غیرقانونی را امکان‌پذیر کرده‌اند. این مشکلات از فقدان KYC مناسب تا ناتوانی در تأیید منشأ اقلام ثبت‌شده در پلتفرم‌هایNFT را شامل می‌شود که همگی فعالیت مجرمانه را ممکن می‌سازد.

 به گزارش گروه تحقیق وترجمه عصربانک؛ برای ایجاد یک محیط امن، جی پی مورگان در حال وضع قوانینی در محیط متاورس است. در این قوانین، خرید یا معامله NFT مجاز نیست مگر اینکه KYC بانکی اجرا شود. همچنین، هیچ پلتفرم NFT اجازه ثبت را نخواهد داشت، مگر اینکه توانایی تأیید منشأ اقلام ثبت‌شده را داشته باشد و بتواند از آن دارایی‌های دیجیتال محافظت کند. پلتفرم‌های منتخب NFT همچنین باید قابلیت بررسی تراکنش‌ها بر اساس قوانین ضد پولشویی را داشته باشند.

فرصت‌ها و تهدیدات متاورس برای بانک‌های دنیا

کامرون حجازی، مدیر عامل یک پلتفرم NFT است که پلتفرم خود را به دلیل فعالیت‌های مجرمانه‌ای که قادر به جلوگیری از آن نبود، تعطیل کرد. او در این باره گفت که این مشکلات در سایر پلتفرم‌های NFT نیز بیداد می‌کند. متاورس محیطی نیست که بانک‌ها در آن مشارکت کنند، مگر اینکه مشارکت خود را محدود به سایت‌هایی کنند که مسئولانه عمل می‌کنند.

مالکیت املاک مجازی یکی از حوزه‌هایی است که جی‌پی مورگان به آن توجه دارد، با استناد به این واقعیت که تنها در شش ماهه سال 2021 میانگین قیمت یک قطعه زمین مجازی دو برابر شد و از 6000 دلار آمریکا به 12000 دلار آمریکا رسید.

به همین دلیل این بانک یک بازار مجازی املاک و مستغلات را عرضه خواهد کرد که می‌تواند مانند دنیای فیزیکی خدماتی مانند اعتبار، وام مسکن و قراردادهای اجاره را ارائه دهد.

مورد دیگر بازی مجازی، پول و اعتبار درون بازی و دارایی‌های دیجیتال است. جی پی مورگان معتقد است که این مفاهیم فرصتی را برای بانک فراهم می‌کند تا نقش مهمی در متاورس ایفا کند.

ارزش‌های بازار متاورس

در حالی که جی پی مورگان ادعا می‌کند اولین بانک بزرگی است که در متاورس حضور دارد ولی اولین بار نیست که یک بانک پتانسیل ارزش متاورس را تصدیق می‌کند.

در نوامبر سال گذشته، غول سرمایه‌گذاری کریپتو یعنی Grayscale در گزارشی با عنوان «متاورس، اقتصادهای ابری مجازی در وب 3.0» بر نقش بلاکچین در فراهم کردن زیرساخت‌های متاورس تاکید کرد و نشان داد متاورس بیش از 1 میلیارد دلار درآمد سالانه ایجاد می‌کند. در حالی که، در ماه دسامبر، کتی وود، مدیرعامل Ark Invest به CNBC گفت که متاورس یک فرصت چند میلیارد دلاری است و معتقد است که بسیار فراتر از صنعت بازی و کالاهای مصرفی این دنیای جدید توسعه خواهد یافت و در هر بخش از اقتصاد نفوذ خواهد کرد.

گلدمن ساکس نیز اخیراً متاورس را به‌عنوان یک فرصت 8 میلیارد دلاری در بازار جهانی پیش‌بینی کرده است، در حالی که غول سرمایه‌گذاری رقیب، یعنی مورگان استنلی آن را فرصتی در آینده می‌داند، اما فقط برای چین؛

با چنین پیش‌بینی‌هایی احتمالاً بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بیشتری امسال وارد دنیای متاورس خواهند شد.

 

 

منبع paymentsjournal
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.