مزایای استفاده از درگاه پرداخت ارزی برای کسب و کارها

مشتری ایرانی نمی‌تواند از طریق کارت بانکی خود، از فروشگاه خارجی خرید کند. در مقابل، از طریق کارت خارجی نیز امکان خرید از فروشگاه ایرانی وجود ندارد؛ پس چگونه برخی از کسب و کارهای اینترنتی، مشتریان بین‌المللی دارند؟

مشتری ایرانی نمی‌تواند از طریق کارت بانکی خود، از فروشگاه خارجی خرید کند. در مقابل، از طریق کارت خارجی نیز امکان خرید از فروشگاه ایرانی وجود ندارد و درگاه پرداخت ارزی راهکار این مشکل است. ما در این مطلب مزایای استفاده از درگاه پرداخت ارزی برای کسب و کارها را بررسی می‌کنیم.

امروزه در بازار رقابتی تجارت الکترونیک، فروشگاه‌های مجازی و به طور کلی کسب و کارهای اینترنتی، در تلاش‌اند تا از طریق اتصال به ابزارهای الکترونیکی مختلف، اولاً تجربه‌ی کاربری مطلوب‌تری را برای مشتریان خود فراهم آورند و ثانیاً بتوانند از پتانسیل موجود در بازارهای گسترده‌تری بهره ببرند. یکی از ابزارهایی که می‌تواند بازار وسیع‌تر و چشم‌انداز بهتری را فرا روی کسب و کارهای مختلف قرار دهد، درگاه اینترنتی است.

درگاه پرداخت آنلاین ارزی چیست؟

درگاه پرداخت بین‌المللی یا درگاه پرداخت آنلاین ارزی، در واقع نوعی درگاه اینترنتی است که می‌تواند پذیرنده‌ی تمام کارت‌های بانکی و اعتباری بین‌المللی باشد. در واقع فروشگاهی که مجهز به درگاه پرداخت ارزی است، می‌تواند از هر نقطه‌ی جهان، مشتری بپذیرد.

به طور کلی شبکه‌های بانکی بین‌المللی مانند ویزا کارت و مستر کارت در تمام دنیا برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر بخواهیم این شبکه‌های بانکی بین‌المللی را با شبکه‌ی بانکی داخلی قیاس کنیم، باید به شبکه‌ی شتاب اشاره کنیم. متاسفانه اکنون بانک‌های ایرانی به دلیل اعمال تحریم‌ها، عضو شبکه‌های بانکی جهانی نیستند، بنابراین امکان استفاده‌ی بین‌المللی از کارت‌های بانکی ایرانی در حال حاضر وجود نخواهد داشت.

در واقع مشتری ایرانی نمی‌تواند از طریق کارت بانکی خود، از فروشگاه خارجی خرید کند. در مقابل، از طریق کارت خارجی نیز امکان خرید از فروشگاه ایرانی وجود ندارد؛ پس چگونه برخی از کسب و کارهای اینترنتی، مشتریان بین‌المللی دارند؟

این‌جا است که پای درگاه‌های پرداخت اینترنتی بین‌المللی وسط می‌آید و کمک‌حال کسب و کارهایی می‌شود که می‌خواهند خدمات و محصولات خود را در بازار جهانی ارائه کنند.

حساب ارزی چیست؟

داشتن حساب ارزی از جمله الزامات دریافت درگاه بین‌المللی است. حساب ارزی یا حساب ارز خارجی، حساب مالی افراد است در یکی از بانک‌ها که وجوه داخل آن در حساب‌های غیرارزی افراد آورده نمی‌شود.

چنانچه شما متقاضی افتتاح یک حساب ارزی در هر یک از بانک‌های عامل هستید باید به شعبه‌های ارزی بانک‌ها مراجعه کنید. شما می‌توانید حساب بلندمدت ارزی یک‌ساله یا حساب کوتاه‌مدت ارزی ۳، ۶ و ۹ ماهه افتتاح کنید. توجه کنید که سود حساب ارزی نیز اغلب ماهانه پرداخت می‌شود. برای دریافت این سود ماهانه، باید حساب سپرده کوتاه‌مدت یا قرض‌الحسنه ارزی نیز افتتاح کنید تا سود سپرده به آن حساب واریز گردد.

مدارک لازم برای افتتاح حساب ارزی

اشخاص حقیقی

  • مدارک هویتی، شامل اصل شناسنامه همراه با اصل کارت ملی جدید
  • ارائه‌ی فرم تکمیل شده‌ی قرارداد افتتاح حساب و قبول شرایط حساب سپرده ارزی
  • تأمین حداقل موجودی ارزی برای افتتاح حساب
  • نداشتن سوءسابقه از جمله چک برگشتی و بدهی بانکی، در سیستم بانکی کشور

اشخاص حقوقی

  • مدارک هویتی صاحبان امضای مجاز شرکت طبق اساس‌نامه و آخرین آگهی منتشر شده در روزنامه‌ی رسمی
  • مدارک هویتی شرکت یا موسسه‌ی شامل شرکت‌نامه، اساسنامه، روزنامه‌ی رسمی، آگهی تأسیس اولیه، صورت‌جلسه مجمع عمومی مبنی بر آخرین تغییرات
  • تعهدنامه مبنی بر تسلیم آخرین مدارک و اطلاعات مربوط به شرکت و اعلام کتبی هرنوع تغییری به محض وقوع در اساس‌نامه
  • مدارک هویتی و نامه رسمی نماینده‌ی شرکت برای افتتاح حساب
  • ارائه‌ی فرم تکمیل شده‌ی قرارداد افتتاح حساب و قبول شرایط حساب سپرده ارزی
  • تأمین حداقل موجودی ارزی برای افتتاح حساب

مزایای استفاده از درگاه پرداخت ارزی برای کسب و کارها

الف) پشتیبانی از کارت‌های بانکی جهانی

پرداخت با کارت‌های شرکت‌هایی مانند Visa ،Master  و American Express روش‌های رایج پرداخت الکترونیک در خریدهای اینترنتی است و توسط درگاه اینترنتی ارزی امکان‌پذیر می‌شود و کاربر می‌تواند به سادگی از این طریق خرید خود را انجام بدهد.

ب) قابلیت تبدیل موجودی و پشتیبانی از ارزهای دیجیتال

یکی دیگر از قابلیت‌ها و امکانات درگاه‌های پرداخت ارائه دهنده‌ی درگاه پرداخت ارزی، امکان تبدیل مبلغ کیف پول به قیمت روز دلار و حتی ریال است. از طرف دیگر درگاه ارائه دهنده‌ی خدمات ارزی، با توجه به رونق استفاده از ارزهای دیجیتال در خریدهای بین‌المللی متنوع، این امکان را فراهم می‌آورند تا مشتری بتواند هزینه‌ی مبلغ پرداختی خود را به وسیله‌ی بیت‌کوین و یا سایر ارزهای دیجیتال پرداخت کند و معادل ارزی دلاری آن در لحظه به کیف پول پذیرنده وارد شود.

پ) پشتیبانی از تمام پلتفرم‌های موجود

اصولا استفاده از درگاه بین‌المللی سازکار ساده‌ای دارد؛ شرکت‌های ارائه دهنده‌ی درگاه ارزی تمام ماژول‌ها و API های مورد نیاز به منظور استفاده از سرویس پرداخت ارزی را به پذیرندگان و مشتریان خود ارائه می‌کنند. این سرویس‌ها به پذیرندگان اجازه می‌دهند در مدت‌زمان بسیار کوتاهی، فروشگاه خود را در هر پلتفرمی از جمله وب‌سایت، اپلیکیشن و … به درگاه ارزی مجهز نماید.

چند نکته‌ی مهم درباره‌ی درگاه پرداخت بین‌المللی

چه‌قدر زمان‌بر است؟

فعال‌سازی درگاه پرداخت خارجی، که قابلیت پذیرش تمام کارت‌های اعتباری بین‌المللی مانند ویزا کارت، مستر کارت و … را داشته باشد، پس از تکمیل فرم درخواست، ارائه‌ی مدارک لازم و پرداخت هزینه‌‌ی فعال‌سازی اکانت، حدوداً یک تا دو هفته زمان خواهد برد.

چه‌قدر هزینه‌بر است؟

دریافت خدمات پرداخت بین‌المللی برای فروشگاه‌ها و کسب و کارهای مختلف، در مرحله‌ی افتتاح حساب در وب‌سایت مربوطه رایگان است و مشمول هزینه‌ای نمی‌شود. اما فعال‌سازی خدمات و اکانت درگاه پرداخت ارزی، حدود ۱۰۰ دلار هزینه دارد.

پرداخت درون‌برنامه‌ای دارد؟

اصولا ارائه دهندگان درگاه ارزی با ارائه‌ی API ساده و مستقیم به پذیرنده امکان استفاده از آن را برای تمام نرم‌افزارها و وب‌سایت‌ها با زبان‌های گوناگون فراهم می‌آورد. به صورتی که پذیرنده بتواند در هر برنامه و وب سایتی برای ارائه‌ی خدمات خود استفاده نماید. اما پیش از فعال‌سازی آن در برنامه یا وب‌سایت باید نشانی برنامه را در پنل وب‌سایت وارد کند تا از سوی شرکت ارائه دهنده‌ی خدمات پرداخت مورد تایید قرار بگیرد.

درگاه پرداخت ارزی مخصوص چه کسانی است؟

استفاده از درگاه پرداخت محدودیتی برای پذیرندگان مختلف ندارد. در صورت طی مراحل قانونی و ارائه‌ی مدارک مورد نیاز تمام صاحبان کسب و کارهای اینترنتی، این امکان را دارند که از خدمات درگاه اینترنتی ارزی استفاده ‌کنند. اما با توجه به این‌که ارسال مرسوله‌ی پستی از کشور به تمامی کشورها امکان پذیر نیست، بهتر است درگاه پرداخت ارزی فقط برای ارائه‌ی محصولات دیجیتالی، عکاسی، گرافیکی و خدمات برنامه‌نویسی و نرم‌افزاری استفاده شود. با این وصف تمام برنامه‌نویس‌ها، وب‌مستران، گرافیست‌ها، عکاس‌ها و سایر افرادی که می‌توانند خدمات و سرویس‌های غیر فیزیکی را به بازارهای جهانی ارائه کنند، این امکان را دارند که از خدمات درگاه پرداخت بین‌المللی استفاده نمایند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.