محصولات آدانیک چگونه با کلاهبرداری مقابله می‌کنند؟

آدانیک به عنوان یک شرکت مستقل ارائه‌دهنده راهکارهای نرم‌افزاری بانکی کشور توانسته است ترکیبی از تجربه بانکی، آخرین فناوری‌ها و استانداردهای جهانی و روش‌های چابک و ناب را در تولید محصولات بانکی به کار بگیرد.

محصولات و راهکارهای آدانیک در حوزه‌های مختلف بانکداری مدرن مانند سامانه‌های مدیریت کانال و کشف تقلب عرضه می‌شوند. ما در عصربانک برای آشنایی بیشتر با محصولات این شرکت، با علی حاجی زاده مقدم، مدیرعامل آدانیک به گفت وگو نشسته‌ایم:

سامانه مدیریت تقلب با گمانیک

علی حاجی زاده مقدم در ابتدا درباره روند یکسال گذشته آدانیک توضیح داد:« در آدانیک مجموعه‌ای از محصولات وجود دارد که هر کدام از آن‌ها روند رشد خود را داشته‌اند. برای مثال در گمانیک نسل جدید سامانه مدیریت تقلب را عملیاتی کردیم که امکان پردازش داده‌های کلان و پیاده‌سازی الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در آن وجود داشته باشد. درحال‌حاضر گمانیک به عنوان یک پلتفرم انعطاف‌پذیر و قوی برای تشخیص ناهنجاری و تقلب شناخته می‌شود که بانک آینده در حال استفاده از آن است. همچنین در حال مذاکره با شرکت‌های بیمه برای عملیاتی شدن گمانیک نیز هستیم چرا که در صنعت بیمه نیز کلاهبرداری زیادی اتفاق می‌افتد و این کلاهبرداری می‌تواند در صورت مالی بیمه مؤثر باشد.»

کاریز، زیرساختی‌ترین سرویس آدانیک

وی ادامه داد:« کاریز زیرساختی‌ترین سرویس آدانیک است که نقش سرویس دهنده به سایر محصولات را دارد.

کاریز زیرساخت مدیریت کانال است و به‌طور روزمره به آن سرویس اضافه می‌شود و در حال حاضر حجم سرویس کاریز کاملاً غنی است و درهمه زمینه‌های حاکمیتی، بانکی و بیمه‌ای مخزن سرویس آن کامل و به انواع Coreهای مختلف متصل است.

کیلید،کلون و هدف نیز سه محصول دیگر آدانیک هستند. کیلید، محصول موبایل بانک شرکتی است. کلون احراز هویت یکپارچه را انجام می‌دهد و هدف محصولی در حوزه مدیریت مالی شخصی است.

در کیلید بانک جدیدی به مجموعه مشتریان اضافه شده‌ و بانک کشاورزی اولین بانک دولتی است که کیلید را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. همچنین در کیلید بر روی مبحث چک دیجیتال شروع به کار کرده‌ایم که هنوز بحث زیرساخت آن به بلوغ نرسیده است اما چشم‌انداز خوبی برای آن پیش‌بینی می‌کنیم.»

حاجی زاده مقدم خاطرنشان کرد:« کار مهم دیگری که در کیلید انجام شده این است که سال گذشته نسخه‌ی وبی را مجددا طراحی کرده و قرار است در بانک‌های مختلف اجرا شود که از جهات مختلف از جمله عملکرد و  UX بهبود پیدا کرده‌ است و سعی شده مدل‌های کسب و کاری بهتری برای ارائه “کیلید” تست شود.»

محصولات آدانیک چگونه با کلاهبرداری مقابله می‌کنند؟

خلاءهای امنیتی سامانه‌های بانکی

وی در پاسخ به این سوال عصربانک که چه خلاءهای امنیتی در سامانه‌های بانکی وجود دارد و آدانیک برای رفع آن‌ها چه پیش‌بینی کرده ‌است، گفت:« سامانه‌های بانکی اهداف جذاب‌تری برای هکرها هستند چرا که بحث مالی در آن‌ها وجود دارد بنابراین باعث شده که به فکر راه حلی برای این مشکل باشند و برای همین هم بلوغ امنیت در سیستم بانکی  بیشتر است. اما در حوزه پرداخت، به دلیل گستردگی آن در بین مردم، مشکلات زیادی در حوزه امنیت وجود دارد. همچنین رگولیشن درستی در ارتباط با دیتا وجود ندارد، چرا که حساسیت بر روی دیتا چه در بین مردم و چه در بین نهادهای دولتی و بانک‌ها کم است.

در حوزه پرداخت چند سالی است که در بحران کلاهبرداری دست‌وپا می‌زنیم و برای رفع آن به سمت کارت‌های هوشمند و تکنولوژی‌های روز حرکت کردیم. همچنین دو عاملی کردن تراکنش‌ها کار درستی بود که تا حدودی این شرایط ایجاد شد و درنهایت نیز رمز پویا را برای امنیت بیشتر قرار دادیم.

چالشی که در سیستم بانکی وجود دارد این است که چقدر باید برای امنیت سخت‌گیری شود و در عین حال راه برای نوآوری باز بماند. در این مبحث باید بسیار مواظب بود و احتیاج به ابزارهایی است که این ابزارها  لزوماً در لایه زیرساخت نیستد و در لایه‌های بالاتر قرار می‌گیرند. ما در آدانیک از دو طریق می‌توانیم در این حوزه کمک کنیم که یکی از آن‌ها  محصول گمانیک است. ازآن‌جایی‌که دیتای بانک زیاد است باید با یک ابزار بتوان الگوهای غیرمعمول را استخراج کرد. گمانیک تا به ‌حال در لایه‌های مالی فعال بوده ‌است.

بحث دیگر این است که  نظم داخل سیستم را برقرار کنیم تا بتوانیم به بیرون دسترسی دهیم، چراکه نوآوری باید بیرون از بانک اتفاق بیفتد که برای این کار بانک نیاز به ابزاری دارد که بتواند درهای خود را باز کند اما درعین‌حال کنترل نیز داشته باشد؛ پایه‌ای‌ترین محصول ما در این رابطه کاریز است که همان محصول مدیریت کانال ما محسوب می‌شود و منظور از کانال همان خطوط ارتباط با بیرون است.»

کاریز به عنوان زیرساخت اُمنی چنل

وی در پاسخ به این سوال که آیا کاریز می‌تواند زیرساختی برای ارائه اُمنی چنل باشد، گفت:« کاریز به‌عنوان یک زیرساخت مدیریت کانال، واسط بین اتفاقات درون سیستم با مصرف کنندگانی که در بیرون هستند، قرار داده  می‌شود و برای رسیدن به هدف امنی چنل که عبارت است از ارائه تصویر یکنواخت از سرویس و سازمان نزد مشتری، اولین قدم این است که ما اطلاعاتی از فعالیت‌های مشتری در کانال‌های مختلف داشته باشیم و مدیریت کانال نقطه‌ای کلیدی آن است.  همچنین درگذشته به‌طور کلاسیک هر کانال محدودیت‌های خود را کنترل می‌کرد ولی در کاریز توانستیم طی چند روز به‌راحتی این کنترل را اعمال کنیم. »

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.