اعتبارسنجی همه جانبه؛ نقطه درد اکوسیستم اعتبار

احمد افتخاری، مدیرعامل آپسان:« اعتبارسنجی فراگیر یا همه جانبه، نقطه درد اکوسیستم اعتبار است و ما به نوعی اکوسیستم احتیاج داریم که به قضاوت افراد در رابطه اعتبار مالی‌شان بپردازد.»

موضوع BNPL و پرداخت‌های اعتباری چند سالی است که در ایران به لطف شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اعتباری رواج پیدا کرده است.

ما برای بررسی وضعیت کنونی اقتصاد ایران و دلایل اهمیت پرداخت‌های اعتباری با احمد افتخاری، مدیر عامل آپسان به گفت و گو نشستیم:

افتخاری در شروع با بیان این که امروزه به صورت سالانه حدودا ۴ همت تراکنش کارت‌های اعتباری در ایران صورت می‌پذیرد افزود:« اگر در ایران هم کارکرد کارت‌های اعتباری به سطح بین المللی برسد این عدد به شکل چشم گیری و چیزی حدود ۸۰ برابر افزایش خواهد داشت و ما نیازمند توجه بسیار فراوانی در حوزه توزیع اعتبارات خرد در کشور هستیم.»

مدیرعامل آپسان در ادامه به تشریح شراط کنونی ایران و جهان در صنعت اعتبار پرداخت و پس از مروری بر تاریخچه اعتبارسنجی در اتمسفر مالی جهان، اعتبارسنجی فراگیر یا همه جانبه را نقطه درد اکوسیستم اعتبار دانست و اظهار داشت:« ما به نوعی اکوسیستم احتیاج داریم که از رفتار افراد در پلتفرم‌های مالی متنوع از فین‌تک‌ها، تعاملات‌شان در بازارگاه‌های مختلف دیجیتال و فیزیکی، رفتارشان در شبکه‌های اجتماعی، مدرک تحصیلی، موقعیت شغلی، دارایی‌ها و درآمدهای غیر رسمی مثل فری‌لنسری و بسیاری از موارد دیگر که در دنیای واقعی برای افراد ارزش و اعتبار ایجاد می‌کند به قضاوت افراد در رابطه اعتبار مالی شان بپردازد.»

مدیرعامل آپسان در انتها با بیان اینکه  استفاده از اعتبار موجب رونق اقتصادی خواهد بود اما این شمشیر دو لبه است و تعامل مجموعه‌های فعال در این اکوسیستم، موجب تقویت و کاربرد بسیار مثبت لبه مفید آن خواهد بود ،گفت:« بازیگران خرد و کلان صنعت مالی و اعتباری ایران باید در کنار هم کمک کنند تا زیرساخت‌هایی نظیر ایجاد اکوسیستم اعتبارسنجی فراگیر، کارآمد و مستقل، بستری برای همکاری و تسهیل‌گری نهاد قانون گذار در زمینه اعتبار سنجی و  همکاری درون صنعتی برای تشریک مساعی در سایر زمینه‌های بالقوه ایجاد شود.»

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.