اهداف آپسان در آینده بازار لندتک و نقش نمایندگان در این حوزه

همایش نمایندگاه آپسان با موضوع اهداف آپسان در آینده بازار لندتک و نقش نمایندگان در این حوزه در هتل المپیک برگزار شد.

یکشنبه، 18 دی ماه، اولین همایش نمایندگان آپسان با حضور مدیران شرکت و نمایندگان در هتل المپیک برگزار شد. این رویداد با موضوع اهداف آپسان در آینده بازار لندتک و نقش نمایندگان در این حوزه و با  ارائه گزارشی از احمد افتخاری، مدیرعامل آپسان برگزار شد.

افتخاری در ابتدای این همایش گفت:« ایده ایجاد آپسان در سال 98 و بصورت اتفاقی در جلسه‌ای با موضوع آپ شکل گرفت. در ابتدا کسی فکر نمی‌کرد که آپسان در این حجم بتواند فعالیت کند. در فضای اعتباری و لندتکی ایران، همواره بحث کارت‌های اعتباری و اعتبار خرد مطرح بوده و همیشه حلقه مفقوده‌ای مانند مستر و ویزا در ایران وجود داشته است.

آپسان در این مسیر با فراز و نشیب‌های زیادی روبه رو بوده‌  تا محصول کیف پول حال حاضر خود را ارائه دهد. این کیف پول در واقع واسطی است، بین تسهیلات خرد بانک‌ها و آن چیزی که مردم به آن نیاز دارند. در دنیا شرکت‌های زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند که هم درآمدشان زیاد بوده و هم جایگاه‌شان تثبیت شده است و به این ترتیب توانستند در بین مردم رخنه کنند و مردم هم به سمت استفاده از کیف پول اعتباری یا کارت‌های اعتباری رفته‌اند و به همین دلیل عملا کارت نقد در حال منسوخ شدن است.»

دلایل تولد آپسان

او ادامه داد:« به وجود آمدن آپسان دلایل مختلفی داشت. همان طورکه وجه نقد می تواند اقتصاد را تغییردهد، اعتبار نیز می‌تواند تقاضا به وجود بیاورد و صنعت اعتبار می‌تواند تاثیر عظیمی بر روی اقتصاد کشور بگذارد.

مسیر درست این است که اعتبار در این زنجیره تامین، چرخش داشته باشد به این معنا که متقاضیان خرید خود را با اعتبار انجام دهند. بنابراین از اهداف ما این است که در سال 1402 زنجیره تامین‌ها را تکمیل کنیم.»

کیف پول فعلی آپسان

افتخاری درباره کیف پول آپسان خاطر نشان کرد:«کیف پول فعلی آپسان، کیف پول الکترونیکی است که با وجود آن، بحث پوز و وابستگی به کارت و…  از میان خواهد رفت. مساله کرونا هم  در این زمینه به ما کمک کرد به این صورت که مردم متوجه شدند می‌توانند با موبایل شان اسکن کنند و خریدشان را انجام دهند. بنابراین این تکنولوژی به ما کمک کرد تا بتوانیم کیف پولی که به عنوان ابزار اعتباری است را در میان مردم جا بیندازیم.»

اهداف آپسان

مدیرعامل آپسان با توجه به نیاز مردم به منابع مالی و سختی‌های دریافت اعتبار، گفت:« هدف آپسان این است که مرکز اعتبار و رتبه اعتباری برای ایرانیان به وجود بیاورد،  به این معنی که افراد رتبه اعتباری داشته باشند و از این رتبه اعتباری بتوانند همه جا استفاده کنند، همان طور که در دنیا وقتی فردی که کارت بلک مستر و ویزا دارد وارد فروشگاه می‌شود همه می فهمند که این فرد چقدر اعتبار دارد. پس یکی از اهداف ما این است که به افراد اعتبار واقعی دهیم.

در حال حاضر ما نزدیک به یک میلیون کاربر فعال داریم و از اهداف ما این است که بتوانیم اعتبار لازم را در اختیار این افراد قرار دهیم. اما اول نیاز بود که این صنعت به پختگی لازم برسد.

همچنین در این طرح رتبه اعتباری که افراد دریافت می‌کنند مبتنی بر تمام اکوسیسیتم‌های زندگی‌شان از جمله شغل، درآمد و دارایی‌شان است. به عنوان مثال یکی از طرح‌های ما طرح گارانتی است که از طریق آن افراد می توانند  در ازای وجه نقد، سکه و دلار، اعتبار دریافت کنند و تقریبا تا آخر سال این طرح به مرحله اجرا خواهد رسید. »

چشم‌ انداز آپسان

مدیرعامل آپسان درباره چشم‌انداز آپسان توضیح داد:«ماموریت آپسان این است که به یک  مرکز اعتبار قابل اتکا برای مردم تبدیل شود، چشم انداز بزرگ تر ما  هم این است که 10 درصد GDP را درطول 3 سال به دست بیاوریم که در حال حاضر نتوانستیم به  این هدف دست پیدا کنیم ولی در برنامه سال 1402 این هدف وجود دارد.

یکی دیگر از اهداف ما توسعه روابط بانکی است. پیش‌بینی می‌شود که تا 4 الی 5 سال آینده تراکنش‌هایمان از بسیاری از درگاه‌های پرداخت هم بیشتر شود به دلیل این که افراد تراکنش پر مصرف روز مره خود را با اعتبار انجام می دهند که نشان دهنده این است که مردم با این ابزار آشنا شده‌اند. از همین جهت هم روابط خوبی با نهاد تامین کننده پول (بانک) داریم ما در حال حاضر در تهران با تمامی بانک‌ها در ارتباط هستیم و بانک‌ها به عنوان نهاد تامین کننده پول درکنار ما هستند .

همچنین در حوزه‌های بالا دستی هم سعی شده مساله اعتبار شکل قانونی به خود بگیرد،  به همین دلیل یک سری شبکه‌های ارتباطی داخلی مانند ایجاد بلک لیست هم با لندتک‌های  دیگر به وجود آمده و بین گروه‌های BNPL افرادی که بد حساب هستند به اشتراک گذاشته می‌شوند که اگر فرد بد حسابی از این اکوسیستم‌ها استفاده کرد نتواند از لندتک دیگری وام دریافت کند.  نکته جالب این است که 25 درصد افرادی که در ابتدا اعتبار دریافت کردند افرادی هستند که در تمام اکوسیستم‌های دیگر نیز  اعتبار دریافت کرده‌اند.  متقابلا افراد بد حساب با مشکل مواجه می‌شوند به عنوان نمونه وقتی فردی در اسنپ بد حساب  شناخته شود ما متوجه می شویم و به آن شخص اعتبار نمی دهیم. »

حجم بازار BNPL در دنیا

افتخاری افزود:«اگر بخواهیم  حجم BNPL در دنیا را بررسی کنیم می‌بینیم در سال 2022 حجم آن 214 میلیارد دلار است، این بازار یک بازار کوچک نیست و نزدیک به 8500 میلیارد تومان یا هشت و نیم همت است که در 2026 به 576 میلیارد دلار خواهد رسید.

BNPL  حتی در حال جایگزینی با سایر ابزارهای پرداخت هم است. به این معنا که حتی افرادی که از مستر و ویزا استفاده می کردند در حال جایگزینی ابزارهای BNPL  با کارت هستند.

حجم این بازار در ایران نیز باید 32 همت باشد، در حالی که  این حجم نزدیک به 4 همت است.»

نقش فرهنگ سازی و آموزش

مدیرعامل آپسان با اشاره به نقش مهم آموزش اقزود:«در حالی که پیشتر تعداد پذیرنده‌ها برای ما مهم بود در حال حاضر نیاز به فرهنگ سازی و آموزش در این زمینه اهمیت بالایی پیدا کرده است. زیرا بیشتر کارهای تبلیغاتی در تهران انجام شده  و به میزانی که این ابزار در تهران به مردم معرفی شده در شهرستان‌ها ناشناخته مانده است.

جامعه هدف بیزینس آپسان بیرون از تهران است، این در حالی است که جامعه ما بیرون از اکوسیستم تهران نقش کم تری دارد، زیرا  جامعه کارمندی که بدون استفاده از ریسک بتواند از خدمات استفاده و تسویه کند  بیشتر در شهرستان‌ها وجود دارد در حالی که با وجود شغل‌های آزاد زیاد در تهران، این جامعه یک جامعه پر ریسک محسوب می‌شود.

بنابراین تمرکز بر فرهنگ سازی و آموزش  اعتبار کمک می کند که ما بتوانیم بخشی از این بازار را در ایران به وجود بیاوریم.»

نقش امور نمایندگی در صنعت  اعتباردهی

افتخاری گفت:« پیش بینی شده که درسال 2030 خرید آنلاین افزایش و خرید با کارتخوان‌ها کاهش پیدا کنند. جدا از این که می‌دانیم BNPL  فوایدی مانند نرخ سود کم تر، پرداخت سریع و راحت و اعتبارسنجی غیرپیچیده ای دارد و فرد با یک کلیک می توانند اعتبار کسب کند. اما متاسفانه هنوز بسیاری از افراد طرز استفاده از این سیستم اعتبار دهی را نمی‌دانند.

امور نمایندگی دراین صنعت اهمیت بسزایی دارد، در سال آینده برنامه‌های بسیار زیادی برای امور نمایندگان داریم تا بتوانیم امور نمایندگی را به درستی شکل دهیم در حالی که تیم فروش ما پیشتر با نمایندگان ارتباطی نداشت ولی در حال حاضر تیم امور نمایندگان ما با نمایندگان در ارتباط هستند و سعی کردیم چالش‌های ارتباطی را برطرف کنیم.

بنابراین قصد داریم تا پایان سال 1402 نمایندگی تمام استان‌ها را فعال کنیم و جدا از آن  7 تا 8 استان را به عنوان نماینده برتر انتخاب خواهیم کرد.»

برنامه اصلی آپسان در سال 1402

همچنین برنامه اصلی ما در سال 1402 این است  که بزرگ ترین شبکه نمایندگان را در حوزه لندتک راه اندازی کنیم، چرا که در سال‌های آینده استفاده از دستگاه‌های پوز بسیار کم خواهد شد، زیرا با توجه به هزینه‌های کارمزدی بانک‌ها و فشاری که بر PSPها وجود دارد این شبکه خواه ناخواه در دنیا به سمت کاهش خواهد رفت و اگر ما بتوانیم در حوزه لندتک شبکه نمایندگی راه اندازی کنیم این شبکه می‌تواند به دیگر لندتک‌های موجود سرویس  مناسبی ارائه دهد. همینطور قصد داریم جدای از پوزهای آپ، کار کردن با QR را آغاز کنیم.»

اهداف کمی سال 1402

مدیرعامل آپسان گفت:«جذاب‌ترین موضوعی که وجود دارد و باید به آن دست پیدا کنیم؛ اهداف کمی سال 1402 است.

ما تا پایان سال جاری به حدود یک  میلیون و سیصد هزار کاربر می رسیم که این عدد جزء اهداف 1401 ما بوده است و برای سال 1402 نزدیک به دو و نیم  میلیون جذب کاربر را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

نکته دیگر این است که این شبکه زمانی می‌تواند به چرخش در بیاید که درآمد داشته باشیم، به این معنا که ردپای اهداف درآمدی آرام و آرام در آپسان شکل  بگیرد و عملا این درآمد فقط با تراکنش و استفاده اعتبار بر روی پذیرنده‌ها  اتفاق می افتد و هیچ جای دیگری در شبکه ما قرار نیست درآمد تولید شود.

همچنین محصول جدیدی به نام تادانو را در سال گذشته راه‌اندازی کرده‌ایم که در اصل می‌توان گفت یک کیف پول اعتباری و سرویس داخلی به آپ و توسن است که برای خرید محصول اقساطی دوازده ماهه است.  نزدیک به 5 میلیارد برای سال آینده فروش ماهیانه برای این محصول در نظر گرفته ‌ایم  که بیزینس مدل آن بر اساس لیزینگ است. در 6 ماه امسال نزدیک به 3 تا 4 میلیارد فروش در آن انجام شده است. چرا که در زمان تورم مردم استقبال بیشتری از کالای اقساطی به عمل می‌آورند.

همچنین باید در سال آینده زنجیره‌های محلی را افزایش دهیم و قرار است که به 50 پذیرنده زنجیره‌ای، 500 پذیرنده آنلاین و 100 هزار پذیرنده خرد برسیم که همه این‌ها اهداف سنگینی است.»

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.