توثیق الکترونیک هوشمند اپلیکیشن ایوا چیست؟

توثیق الکترونیک هوشمند، قابلیت جدیدی است که شرکت پرداخت الکترونیک سداد در اپلیکیشن ایوا راه‌اندازی نموده است.

سرویس توثیق الکترونیکی یا همان «ستاره» پنجم مرداد ۱۴۰۱ طی مراسمی در سازمان بورس و اوراق بهادار به‌صورت رسمی رونمایی شد. این سرویس امکانات گسترده‌ای در راستای تسهیل و تسریع وثیقه‌گذاری سهام و سایر اموال در اختیار مردم قرار می‌دهد.

سامانه ستاره که مخفف سامانه الکترونیکی توثیق سهام» است با همکاری شرکت پرداخت الکترونیک سداد و سازمان بورس طراحی و پیاده‌سازی شده است. این سامانه از طریق بستر «نشان‌بانک» در اپلیکیشن ایوا، در فاز اول این امکان را فراهم می‌آورد که سهام یا اموال منقول دارای تأییدیه بورس را مثل سهام عدالت به‌صورت هوشمند، توثیق و از آن به‌عنوان ضمانت‌نامه برای محاکم قضایی استفاده کنند.

یکی از مزایای سامانه ستاره این است که کل فرایند به‌صورت هوشمند است و کاربران از طریق اپلیکیشن ایوا در بخش نشان‌بانک می‌توانند به‌صورت غیرحضوری تمام مراحل لازم برای امضای الکترونیکی، انتخاب سهامی که قصد توثیق آن را دارند، تعیین مقدار موردنظر برای توثیق و همچنین اعطای حق توثیق به بورس و… را به‌صورت هوشمند انجام دهند.

ما در عصربانک برای آشنایی بیشتر با توثیق الکترونیک هوشمند با مجتبی زاهدیان، مدیرمحصول ایوا به گفت‌وگو نشستیم.

توثیق الکترونیک هوشمند اپلیکیشن ایوا چیست؟

زاهدیان، مدیرمحصول ایوا درباره توثیق الکترونیک هوشمند و قابلیت‌های آن گفت:« توثیق الکترونیک هوشمند، قابلیت جدیدی است که شرکت پرداخت الکترونیک سداد در اپلیکیشن ایوا راه‌اندازی نموده است. کاربر پس از ورود و احراز هویت در این اپلیکیشن، می‌تواند دارایی سهام عدالت خود را مشاهده کند. اپلیکیشن ایوا با اتصال به داده‌های بازار سهام، قیمت لحظه‌ای سهام عدالت مشتری را محاسبه کرده و سقف تسهیلات دریافتی با توثیق کل سهام او را نمایش می‌دهد. مبلغ تسهیلات دریافتی مشتری، بر اساس رتبه اعتباری مشتری و ارزش لحظه‌ای سهام توثیق شده کاربر محاسبه می‌شود.»

وی افزود:« تاکنون نزدیک به 300 هزار نفر از این خدمت که با همکاری بانک ملی ایران، شرکت داده ورزی سداد و شرکت سمات ارائه شده است، استفاده کرده‌اند.»

تنوع دارایی‌های قابل شناسایی برای توثیق

وی درمورد اینکه در حال حاضر چه دارایی قابلیت وثیقه کردن را دارند توضیح داد:« امکان وثیقه کردن سهام عدالت برای کاربران وجود دارد. در نقشه طراحی شده برای اپلیکیشن، در نظر داریم تنوع دارایی‌های قابل شناسایی سهام بازار بورس که امکان توثیق دارند را افزایش دهیم.»

توثیق در نشان اعتباری اپلیکیشن ایوا

مدیرمحصول ایوا در پاسخ به این سوال که با کدام یک از سرویس‌های شرکت پرداخت الکترونیک سداد می‌توان از توثیق الکترونیک استفاده کرد گفت:«تسهیلات مبتنی بر توثیق هوشمند، با عنوان نشان اعتباری در اپلیکیشن ایوا ارائه می‌شود. پس از توثیق سهام عدالت، کارت اعتباری به صورت مجازی برای کاربر صادر می‌شود. از مزیت‌های این تسهیلات این است که اقساط بدهی کاربر به میزان خرید او محاسبه می‌شود و در صورتی که کاربر اعتبار دریافتی را خرج نکند، اقساط برای او در نظر گرفته نمی‌شود. همچنین این تسهیلات در قالب کارت اعتباری بازگشتی اعطا می‌شود، یعنی بخشی از مبلغ اقساط پرداختی مشتری، در ابتدای ماه بعد به اعتبار بازگردانده می‌شود و امکان خرج آن وجود دارد.»

فرآیند دریافت تسهیلات با توثیق سهام

او افزود:« فرآیند دریافت تسهیلات با توثیق سهام بسیار ساده است. پس از احراز هویت و صدور گواهی امضای الکترونیکی، با چند کلیک سهام عدالت خود را انتخاب می‌کنند و پس از موافقت با شرایط و قوانین، قرارداد مربوطه را به صورت الکترونیکی امضا می‌کنند. از آنجا که دریافت تسهیلات نیازمند امضای الکترونیکی قرارداد است، این قابلیت فقط در نسخه‌های اندروید وجود دارد.»

برنامه‌های آتی

زاهدیان خاطرنشان کرد:« طبق نقشه راه طراحی شده، در نظر داریم انواع دارایی‌های قابل توثیق را افزایش دهیم. از سوی دیگر، امکان ارائه سرویس به صورت SDK به شرکت‌های همکار وجود دارد. در حال حاضر این خدمت  در سایر اپلیکیشن‌های اکوسیستم بانک ملی ایران نیز ارائه شده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.