چرا عابربانک‌ها پول نقد ندارند؟

کمبود و نبود پول نقد در دستگاه‌های عابربانک‌، آن هم یک ماه پایان سال و زمانی که خریدهای مردمی افزایش یافته، مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است.

گزارش‌ها و صحبت‌های مردمی حاکی از آن است که برخی از افراد در مراجعه به چندین عابربانک، نتوانسته‌اند پول نقد بردارند. البته گروهی معتقد بودند که با توجه به افزایش پرداخت‌های اینترنتی و وجود دستگاه کارتخوان در فروشگاه‌ها نیازی به وجود پول نقد در دستگاه‌های ATM نیست.

با این حال، برخی از افراد مجبور به برداشت پول نقد هستند، چراکه برخی از فروشندگان از مردم پول نقد می‌خواهند و ناچار به پرداخت نقدی هستند. در این میان، برای مثال، مردم برای پرداخت پول به تاکسی‌ها نیاز به پول نقد دارند.

چرا عابربانک‌ها پول نقد ندارند؟

بر همین اساس، برخی از شهروندان از کمبود پول نقد عابربانک‌ها به شدت گلایه دارند و عنوان می‌کنند در مراجعه به چندین بانک، با مشکل دریافت پول نقد مواجه شده‌اند. این اتفاقی است که برخی گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که در شهرهای دیگر نیز مشاهده شده است.

البته وزیر اقتصاد نیز گزارش‌ها درباره کمبود پول نقد عابربانک‌ها را در نشست خبری اخیر خود تایید کرده و گفته، گزارش درباره عدم پرداخت پول نقد توسط عابربانک‌ها به دولت هم رسیده است.

این در حالی است که مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در مقابل انتقادها نسبت به کمبود پول نقد عابربانک‌ها، گفته بود: موضوع کمبود اسکناس در خودپردازها هم یک موضوع موقت است و قطعا به سرعت رفع می‌شود.

در این فضا، سخنگوی اقتصادی در پاسخ به این سوالی درباره این‌که چرا برخی عابربانک‌ها پول پرداخت نمی‌کنند و آیا برای عید نوروز کمبود اسکناسی وجود دارد یا خیر؟ عنوان کرده است: در حوزه نیازهای مربوط به شب عید و اسکناس نو حتما در روزهای آینده بانک مرکزی اطلاع رسانی دقیقی انجام خواهد داد.

سید احسان خاندوزی افزوده؛ در حوزه گزارش‌هایی از کمبود عرضه اسکناس توسط خودپردازها باید اشاره کنم که سهم اسکناس در تراکنش های اقتصادی کمتر از ۲ یا ۳ درصد است و اکثر تراکنش‌های کشور بدون نیاز به اسکناس در حال انجام است، زیرا فرهنگ اقتصادی مردم با فناوری نو خود را تطبیق داده است و نیاز اندکی به اسکناس وجود دارد و بیشتر نیاز مردم از طریق نظام پرداخت غیر وجه نقد صورت می‌گیرد.

وی متذکر شده؛ گزارش درباره عدم پرداخت پول نقد توسط عابربانک‌ها به دولت هم رسیده است. برنامه بانک مرکزی کمک به حل این موضوع است.

وزیر اقتصاد تصریح کرده؛ انتشار انواع اسکناس با حفظ پشتوانه‌ای آن امسال حدود پنج برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

خاندوزی خاطرنشان کرده است: از نیمه بهمن ماه امسال در بانک مرکزی در حال طرح ریزی برای رونمایی از اسکناس ایران چک جدید هستند که اطلاعات تکمیلی از سوی بانک مرکزی داده خواهد شد.

وی تاکید کرده؛ توزیع اسکناس و ایران چک در ۱۰ ماه اول امسال نسبت به سال قبل ۸. ۲ برابر افزایش یافته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.