شایع‌ترین کلاهبرداری در حوزه رمزارزها

جرایم بر پایه رمزارزها شامل کلاهبرداری، سرقت، تقلب، پول‌شویی و فعالیت‌های غیرقانونی دیگر بوده که مهمترین شگردهای کلاهبرداری در این حوزه، طرح‌های پانزی برای کلاهبرداری صرافی‌های آنلاین ارز دیجیتال است.

شاید شما هم روزانه انواع کامنت‌ها و تبلیغات برای سرمایه‌گذاری و خرید انواع ارز دیجیتال یا شیوه‌های سرمایه‌گذاری در وب سایت‌ها و… را مشاهده کرده باشید. یک نمونه از این کلاهبرداری در این حوزه به نام کلاهبرداری پانزی شناخته می‌شود. در این شیوه از کلاهبرداری، کلاه‌برداران پول سرمایه‌گذاران را با دادن وعده بازگشت سود و سرمایه به سرقت می‌برند که در چنین طرحی اصولا سود سرمایه‌گذاران اولیه با سرمایه سرمایه‌گذاران بعدی پرداخت شده و به نوعی به این شکل اعتماد افراد را به سمت خود جلب می‌کنند.

در حقیقت در این روش، کلاهبردار با دادن وعده‌هایی مثل سودهای نجومی و تضمینی، سرمایه مردم را از دست آنها خارج می‌کنند. فرد کلاهبردار با تهیه و ساخت وب‌سایت یا موسسه و یا شرکتی که هرگز هویت قانونی ندارد، با تبلیغات فراوان از قبیل دادن سودهای چند برابر سرمایه و تضمینی و… مردم را متقاعد می‌کند تا دارایی‌های خودشان را در اختیار او قرار دهند.

نحوه جلب اعتماد در این شیوه از کلاهبرداری به این صورت است که اسکمرها با پرداخت سود در تاریخ‌های مقرر در چند ماه اول، به هدف خود می‌رسند و از این طریق سرمایه‌گذاران را ترغیب می‌کنند تا پول و سرمایه بیشتری را وارد پروژه کنند. این روند تا آنجایی ادامه پیدا می‌کند که در نهایت اسکمرها که همان طراحان اولیه پروژه هستند، نمی‌توانند به آن دسته از افراد جدیدی که به تازگی وارد پروژه شده‌اند، سودی پرداخت کنند و دقیقا در همین نقطه است که این زنجیره کلاهبرداری به خط پایان نزدیک شده و پرونده پروژه بسته می‌شود و این فرصت برای اسکمرها فراهم می‌شود تا با هر میزان سودی که تا این لحظه به دست آورده‌اند به یک باره ناپدید شوند.

وعده سودهای نجومی و غیر قابل باور، عدم نقد شدن سرمایه مردم به بهانه سود دهی بیشتر، ناشناس بودن هویت فرد موسس، عدم شفافیت نوع فعالیت، در دسترس نبودن شرکت و یا افراد شرکت و نداشتن مجوزهای قانونی برخی از ویژگی‌ها و مشخصات اصلی کلاهبرداری پانزی است. علی اصغر زارعی – مدرس دانشگاه و کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه به ایسنا گفت: این گونه شرکت‌ها هرگز آدرس و شماره تلفن مشخصی ندارند و یا آدرس نادرستی را به سرمایه گذاران می‌دهند؛ همچنین این شرکت‌ها هرگز اطلاعات دقیقی از نوع کار و فعالیت‌شان که بتواند تامین کننده سودهای نجومی باشد را بیان نمی‌کنند. در صورت درخواست هرگونه توضیح نیز با توضیحاتی بسیار پیچیده و غیر قابل فهم، افراد را گمراه کرده و یا فریب می‌دهند.

طبقه گفته وی آن‌ها با شگردهایی مانند ایجاد حس همدردی با افراد در افراد اعتماد ایجاد کرده و سرمایه مردم را به سمت خود جذب می‌کنند. مردم بیشتر کشورهایی که هدف کلاهبرداران پانزی قرار می‌گیرند، بیشتر کشورهای آسیایی و جهان سومی و فقیر دنیا هستند؛ به این جهت که می‌دانند مردم این کشورها یا اکثرا فقیر هستند و یا آگاهی‌های کافی را در این زمینه ندارند.

از طرفی افرادی که جذب این حلقه‌های کلاهبرداری شدند، با ترغیب سایر مردم، درصدد کشاندن سرمایه افراد بیشتری به دست این کلاهبرداران هستند. تیم های کلاهبرداری معمولاً شامل چندین فرد می باشند که هر کدام از آنها نقش خاصی در فرآیند کلاهبرداری دارند. برخی از اعضای تیم شامل متخصصان تکنولوژی، برنامه نویسان، متخصصان بازاریابی و فروش و سایر افراد با تجربه در زمینه های مختلف هستند.

به طور کلی، کلاهبرداران و تیم های مرتبط با آنها به دنبال کسب سود سریع هستند و برای این منظور از روش های غیرقانونی و فریبنده استفاده می کنند، بنابراین برای پیشگیری از این نوع جرایم باید به دقت به هرگونه فعالیت مشکوک توجه کرد و در صورت لزوم به مراجع قضایی گزارش داد.

وحید مجید -رئیس پلیس فتای تهران بزرگ- چندی پیش درباره این ترفند کلاهبرداری هشدار داد و گفته بود معمولا همه چیز از یک سوال ساده آغاز می‌شود آیا در مورد استخراج ارز چیزی می دانید؟ فارغ از پاسخ کاربر به وی وعده داده می‌شود که با استخراج ارز می تواند به راحتی و در مدت کوتاه سودی سرشار کسب کند، حتی ابزاری برای سنجش سود احتمالی در اختیار وی می گذارند و بسیاری افراد نا آگاه وقتی می بینند در مدت کوتاه ممکن است سودی این چنین عالی کسب کنند، فریفته شده و به هوای استخراج ارز یا سرمایه گذاری در پروژه تامین دستگاه استخراج ارز و یا دریافت ربات تلگرامی دریافت ارز اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند اما این روش نیز در واقع یک طرح پانزی است که نهایتا منجر به بر باد رفتن سرمایه افراد بسیار و فرار کلاهبرداران می‌شود.

بنابراین توصیه شده که شهروندان هرگز فریفته عناوین جذاب تبلیغاتی نشوند، حتی ذکر نام این وب سایت‌ها در سایت‌های معتبر دلیل بر وجاهت آن‌ها نیست، اگر قصد فعالیت در این حوزه را دارند، ابتدا تمام جوانب امر را سنجیده و به خصوص از وجود و صحت فارم (مزرعه) استخراج اطمینان کامل حاصل کرده و با آگاهی کامل پا در عرصه  سرمایه گذاری ارز های دیجیتال بگذارند تا در دام کلاهبرداری صرافی‌های آنلاین ارز دیجیتال نیفتند.

صرافی‌های ارز دیجیتال کلاهبردار معمولا راه‌های گوناگونی برای سودجویی و کسب درآمد در پیش می‌گیرند، اما شایع‌ترین شیوه کلاهبرداری صرافی‌های آنلاین ارز دیجیتال سوءاستفاده از نام سایت‌ها و کیف پول‌ معتبر و اقدام به جعل کیف پول و درگاه واریز ارز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.