تفاوت تجارت دیجیتال با تجارت الکترونیک

مدیرعامل شرکت توسن‌تکنو با اشاره به حوزه تجارت دیجیتال گفت: امروزه فروشگاه‌ها می توانند اقتصاد دیجیتال را در آغوش بگیرند. من معتقدم دهه جاری دهه اقتصاد دیجیتال، چه به صورت آنلاین و چه در داخل فروشگاه خواهد بود.

محمد مظاهری در همایش فرصت‌های ایران در عصردیجیتال در خصوص فرصت‌های اقتصاد دیجیتال در فروشگاه‌های یکپارچه با خدمات مالی جاساز شده گفت: هنگامیکه از فروشگاه صحبت می‌کنیم منظور کدام فروشگاه است، آنلاین یا فروشگاه فیزیکی و سنتی؟ در حقیقت زیست دوگانه فروشگاه به چه صورتی است؟

وی افزود: طبق آمار شاپرک، 45 میلیارد تراکنش در سال پردازش می‌شود، بیش از 90 درصد این تراکنش داخل مغازه و به اصطلاح کف خیابان است، به عبارتی سهم خرده فروشی آنلاین در کشور طبق گزارش اخیر دیجی کالا،  4 درصد است که از این رقم دو درصد سهم شبکه های اجتماعی و دو درصد سهم فروشگاه‌های اینترنتی است.

مظاهری بیان کرد: تفاوت مهمی بین تجارت الکترونیک و تجارت دیجیتال وجود دارد. تجارت الکترونیک فقط به فروشگاه آنلاین مرتبط می‌شود اما تجارت دیجیتال هم آنلاین و هم فیزیکال است. در واقع مفهوم دیجیتال دنیای فیزیکال را حذف نکرده بلکه آیتم‌های دیجیتال به آن اضافه شده است. به عبارتی در نگاه تجارت دیجیتال مفهومی با عنوان فروشگاه‌های یکپارچه شکل گرفته است. یعنی اگر شما می خواهید از فروشگاه آنلاین خرید کنید خریدتان نباید تفاوتی با خرید از مغازه داشته باشد در این فروشگاه‌ها، پلتفرم، سامانه فروش، پروفایل مشتری یا سامانه مشتریان، انبارداری باید یکپارچه باشد. یعنی اگر به مشتری اعتباری تعلق می‌گیرد باید بتواند آن را هم آنلاین هم داخل مغازه خرج کند در صورتیکه در حال حاضر مشتری به دلیل وجود سیستم‌های سنتی یا کارت خوان، فقط می‌تواند آنلاین خرج کند.

در حقیقت همانطور که اشاره شد نگاه پلتفرمی در فروشگاه‌های دیجیتال به ایجاد بهره‌وری و نوآوری کمک خواهد کرد.

تجارت دیجیتال با تجارت الکترونیک

مدیرعامل شرکت توسن‌تکنو به موضوع فاکتور نیز اشاره کرد و گفت: یک نکته ظریف اینکه ما از 45 میلیارد تراکنش شاپرک، غالبا اطلاعات فاکتور را نداریم. فاکتور، آیتم اطلاعاتی بسیار مهمی است که مشخص می‌کند چه کسی چه اقلام کالایی را خریداری کرده است. فاکتور اگر بنا باشد داخل صندوق فروشگاه یا داخل لب تاپ باشد ارزش دیجیتالی نخواهد داشت اما اگر روی پلتفرم بیاید با هوش مصنوعی می‌توان از آن استفاده کرد؛ یا در حوزه سلیقه مشتری، رفتار مشتری یا بازاریابی یا مارکتینگ شخص محور در فروشگاه‌ها از آن استفاده کرد.

بنابراین فناوری دیجیتال را باید داخل مغازه ببریم که به شدت در بهینه سازی و کاهش هزینه کالا و خدمات تاثیر داشته و در واقع فروشگاههای یکپارچه تا 60 درصد می توانند رشد کند.

وی در ادامه به حوزه سرویس‌های مالی اشاره کرد و گفت: اخیرا کار جدیدی در خصوص سرویس‌های پرداخت انجام شده و سرویس پرداخت کارت به کارت داخل مغازه برده شد. این سرویس با استقبال مغازه داران مواجه شد اما رگولاتوری نپذیرفت زیرا موضوع مالیات مطرح بود.

در مجموع می توان گفت صنعت پرداخت در نقطه ای است که اگر بخواهد فقط به پرداخت فکر کند دچار مشکل خواهد شد زیرا شکل پرداخت در حال تغییر است؛ تجارت دیجیتال یک مفهوم چند بعدی است که قلب آن پرداخت است. به اعتقاد من سه گانه: سخت افزار، نرم افزار و داده می تواند رشد کند و همکاری خوب بین صنعت پرداخت، فین‌تکها و صاحبان پلتفرم‌ها ایجاد شود. با این کار فروشگاه‌ها می توانند اقتصاد دیجیتال را به کمک تجارت دیجیتال در آغوش بگیرند. من معتقدم در دهه جاری، اقتصاد دیجیتال را چه به صورت آنلاین و چه در داخل فروشگاه  خواهیم داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.