هشدار انجمن بلاکچین به کاربران سایت‌های تبادل رمزارز

انجمن بلاک‌چین ایران با انتشار بیانیه‌ای با عنوان «هشدار انجمن بلاک‌چین به کاربران تبادل رمزارز» به مواردی پرداخته  که کاربران برای انتخاب وب‌‌سایت‌های تبادل رمزارز و انجام خرید و فروش رمزارز بهتر است رعایت کنند تا دچار کلاهبرداری و سرقت دارایی خود نشوند.

در این بیانیه ۶ هشدار به کاربران صرافی‌های رمزارز داده شده است:

۱ – بررسی دامنه وبسایت را در نظر داشته باشید

اگر قصد خرید یا فروش از سامانه‌هایی که توسط دوستان و آشنایان به شما معرفی شده اند و معتبر هستند را دارید و یا لینک این وبسایت‌ها برای شما ارسال شده است حتما قبل از باز کردن لینک‌ها یک بار سرچ را در مرورگر خود انجام دهید و از صحت دامنه اصلی و مقایسه با لینک ارسال شده اطمینان حاصل نمایید.

۲- هویت سامانه رمزارز مورد نظر را بررسی نمایید

همانطور که شما در وبسایت‌ها اقدام به احراز هویت می‌نمایید بهتر است که هویت سامانه‌هایی که قصد خرید یا فروش از آنها را دارید نیز بررسی نمایید.

آدرس – تلفن – نحوه پشتیبانی و خدمات – راه های دسترسی و مشاوره – مراحل ثبت خرید و فروش – زمان تسویه ریالی و رمزارزی – سابقه فعالیت و وبلاگ از نکاتی هستند که باید قبل از هر تراکنشی در سامانه ها در نظر بگیرید و آزمایش کنید.

۳- به تبلیغات خرید و فروش و وعده‌های تبلیغاتی دقت نمایید

ممکن است در هرجایی تبلیغات صرافی‌های غیر متعارف را ببینید. بر فرض مثال اگر در تبلیغات وبسایت یا سامانه تبادلاتی وعده قیمت پایین تر در خرید یا بالاتر در فروش داده می شود حتما قیمت را با چند وبسایت و سامانه دیگر مقایسه نمایید. چنانچه بازه تفاوت قیمت با سایر وبسایت ها زیاد و غیرمعمول باشد حتما به این سامانه شک نمایید و این موضوع می تواند ترفندی برای جذب شما و تمایل به واریز سرمایه ریالی و رمزارزی داخل وبسایت جهت فریب و کلاهبرداری باشد. در نظر داشته باشید که سامانه های تبادلاتی با یکدیگر در رقابت قیمت می‌باشند اما این رقابت تفاوت زیادی در قیمت‌ها ندارد و خیلی بازه کوچکی را شامل می‌شود وعده‌های تفاوت قیمت ۱۰۰۰ تومانی در تتر و امثال این تنها موجب فریب کاری است.

۴- فریب در اختیار قراردادن مدارک شخصی خود با وعده اخذ سود را نخورید

گروهک‌های کلاهبرداری اقدام به اخذ مدارک و هویت افراد اعم از کارت ملی شناسنامه، تعهدنامه و غیره به منظور قراردادن این مدارک در وبسایت‌های رمزارز می نمایند و از این طریق با استفاده از ایجاد تراکنش در حساب بانکی شما معامله رمزارز انجام می دهند. تبعات حقوقی این تراکنش ها با شخص احراز هویت شده در وبسایت می باشد زیرا این تراکنش‌ها از طریق فیشینگ و مواردی نظیر آن رقم می‌خورد و در زمان مشخصی شما بعنوان شخص احراز شده و کسی که مدارکش را در اختیار قرارداده اید، با حجم بالایی از شکایات مواجه خواهید شد. این مورد در شرکت های کاریابی و یا نظافتی حتی در برنامه دیوار گزارش شده است.

۵- در خرید و فروش از صفحه های تبادل و رمزارز در شبکه های اجتماعی و یا سایت هایی نظیر “دیوار” و “شیپور” دقت نمایید

عموما افراد فریب کار و کلاهبردار از این طریق اقدام به سوء استفاده از کاربران در فضای رمزارز و تبادل می نمایند و یا با ارسال لینک‌های مخرب برای کاربران اقدام به خالی کردن حساب بانکی ایشان می‌نمایند.

6- صرافی ها و یا پلتفرم‌های معاملاتی خصوصا خارجی محل نگهداری دارایی رمزنگاری شما نیست

بهترین و امن ترین محل ، کیف پول شخصی شما (نرم افزاری و یا سخت افزاری) می باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.