فعالیت شرکت کاشف به عنوان اپراتور امنیتی

مدیرعامل کاشف با تاکید بر اینکه اپراتور امنیت برای اولین بار در کشور ایجاد شده و شرکت کاشف در این حوزه فعالیت می‌کند، تشریح کرد: بر اساس ابلاغ جدید بانک مرکزی و با نظر این نهاد، کاشف نقش رگولاتوری امنیتی را در حوزه بانکی ایفا می‌کند و بر امنیت کلیه سرویس‌های بانکی نظارت دارد.

به نقل از روابط عمومی شرکت کاشف، همزمان با رونمایی از نسخه جدید سایت این شرکت ، نشست خبری حسین قرائی، مدیر عامل کاشف با اصحاب رسانه برگزار شد.

قرایی در این نشست با مروری بر اقدامات و اهم فعالیت‌های انجام شده توسط شرکت کاشف طی یکسال اخیر، اظهار کرد: در یکسال گذشته با تلاش و همکاری مدیران و همکاران کاشف، برنامه جدیدی در راستای تحقق اهداف و انتظارات بانک مرکزی تدوین کردیم که شامل ارتقاء حکمرانی امنیت اطلاعات، مدیریت مخاطرات و تطابق‌پذیری، ارتقاء توانمندی شناسایی و پاسخگویی به تهدیدها و رخدادها، تقویت همکاری‌های عملیاتی و تحلیل اطلاعات و درنهایت تقویت اعتماد حاکمیت، ذینفعان و بازیگران حوزه بانکی است.

مدیرعامل کاشف با اشاره به اینکه اخذ مجوز اپراتور امنیت و مرکزMSSP ،مجوز دانش‌بنیان شدن شرکت کاشف، مجوز انفورماتیک و مجوز آزمایشگاه ارزیابی امنیتی کاشف از افتای ریاست جمهوری گوشه ای از اقداماتی است که طی یکسال گذشته در جهت ارتقای جایگاه کاشف در زیست بوم امنیت اطلاعات کشور صورت گرفته، افزود: چشم انداز ما در کاشف تبدیل شدن به معتمدترین مرجع و عامل پیشران در ارتقای امنیت، پایداری و تاب‌آوری در زیست بوم تولید و تبادل اطلاعات بانکی است.

مدیر عامل کاشف تصریح کرد: حوزه‌های امنیتی کاشف شامل تنظیم مقررات، ارزیابی و اعتبار سنجی و رسیدگی به تهدید‌ها می‌شود، در سال گذشته ۴۰ پروژه برای بانک مرکزی انجام داده و آکادمی امنیت را برای بانک مرکزی راه اندازی کردیم که آموزش‌هایی در این حوزه نیز خواهیم داشت.

راه‌اندازی آزمایشگاه کاشف

قرایی راه‌اندازی و عملیاتی نمودن آزمایشگاه کاشف و انجام بیش از هفتاد تست و ارزیابی در حوزه‌های وب، شبکه، برنامک‌های موبایل، برنامک‌های نماد و گواهی امضاء دیجیتال را از جمله اقدامات این شرکت در دوره مدیریت خود بر شمرده و تصریح کرد: تدوین و اجرای برنامه جامع ارتقای امنیت بانک مرکزی و شبکه بانکی از اقدامات بسیار ضروری و مهمی است که کاشف در حال انجام آن است.

پیاده‌سازی سامانه سرآمد 3

مدیرعامل شرکت کاشف طراحی، توسعه و پیاده‌سازی سامانه سرآمد 3 از دی ماه سال 1401 و رونمایی از آن در اول آبان 1402، راه‌اندازی و عملیاتی نمودن مدیریت آسیب پذیری در شبکه و سامانه های بانک مرکزی، شبکه پرداخت و شبکه صرافی ها، انتشار نسخه جدید سامانه رادار و پیگیری منظم از بانک‌ها برای ارتقاء مرکز عملیات امنیت در داخل بانک‌ها، راه اندازی فاز اول مرکز اشتراک گذاری و تحلیل اطلاعات بانکی(FS-ISAC) و همچنین ارتقای ماژول آسیب‌پذیری سامانه پیکار و هوش یار را از دیگر اقدامات این شرکت در یکسال اخیر برشمرد.

راه اندازی آکادمی امنیت بانکی کاشف

ایشان همچنین با اشاره به اهمیت ضرورت فرهنگ سازی و توسعه دانش و آگاهی در حوزه امنیت اطلاعات از انجام گام‌های نهایی به منظور راه اندازی آکادمی امنیت بانکی توسط شرکت کاشف خبر داده و افزود: در آکادمی امنیت علاوه بر ارتقای دانش و آگاهی در حوزه امنیت، تلاش خواهد شد تا تمام توانمندی‌های عملی و کاربردی در این حوزه در اختیار متخصصان و فراگیران قرار گیرد.

آسیب پذیری‌های بانکی (پاسبانک)

قرایی در ادامه ضمن مروری بر مهمترین پروژه های کاشف، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در پویش آسیب پذیری‌های بانکی (پاسبانک)، تصریح کرد: در این خدمت، آسیب‌پذیری‌های سامانه‌ها و دارایی‌های سایبری اعضای نظام بانکی و پرداخت کشور که در بستر اینترنت قابل‌رؤیت می‌باشند، شناسایی‌شده و اطلاع‌رسانی‌ها، هماهنگی‌ها و پشتیبانی‌های فنی جهت رفع هرچه سریع‌تر آن‌ها صورت می‌پذیرد که در مدت فعالیت تاکنون مجموعا 221 آسیب پذیری خاص محصولات و خدمات نظام بانکی و پرداخت را شناسایی و اعلان نموده است.

رویت آنی و دائم رخدادهای امنیتی زیرساخت بانکی و پرداخت(رادار)

وی افزود: رویت آنی و دائم رخدادهای امنیتی زیرساخت بانکی و پرداخت(رادار) از دیگر اقدامات و ماموریت های کاشف است که تاکنون در مجموع 3080 رخداد از 30 موسسه اعتباری تا تاریخ 1402/07/15 در سامانه رادار ثبت و رسیدگی شده است.

رگولاتوری امنیتی

مدیرعامل کاشف با تاکید بر اینکه اپراتور امنیت برای اولین بار در کشور ایجاد شده و شرکت کاشف در این حوزه فعالیت می‌کند، تشریح کرد: طبق ابلاغ بانک مرکزی در سال ۱۳۹۱ کاشف باید به عنوان مرکز کنترل سرویس‌های بانکی فعالیت میکرد، اما بر اساس ابلاغ جدید بانک مرکزی و با نظر این نهاد، کاشف نقش رگولاتوری امنیتی را در حوزه بانکی ایفا می‌کند و بر امنیت کلیه سرویس‌های بانکی نظارت دارد.

شناسایی بیش از ۲۰ هزار کارت بانکی فعال در حوزه قمار

در ادامه مدیرعامل کاشف با اشاره به عملکرد “مرکز وسعت” در این شرکت از شناسایی بیش از ۲۰ هزار کارت بانکی فعال در حوزه قمار خبر داد و گفت: از مهر سال گذشته تا مهر امسال ۲۰ هزار و ۱۲۳ کارت بانکی فعال در حوزه قمار توسط شرکت کاشف شناسایی شده است . همچنین تعداد تراکنش‌های دریافتی قمارخانه‌ها بیش از 9 میلیون و مبلغ دریافتی قمارخانه‌ها 1535 میلیارد ریال بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.