درگاه امضاء؛ مهمترین دستاورد جدید «شاکیلید»
شاهراه اعتماد کلید (شاکیلید )ارائه دهنده خدمات امضای دیجیتال و احراز هویت غیرحضوری است. تغییر نگرش ارائه راهکارهای سرویسمحور به جای تفکر محصول محور موجب شد تا در سال 1399 این مجموعه بهعنوان مجموعه مستقل از «آدانیک» به فعالیت بپردازد.
پس از موفقیت اولین راهکار «شاکیلید» در احراز هویت غیرحضوری کاربران سجام، «امضامی» بهعنوان جایگزین تعاملات حضوری ارائه شد تا علاوه بر تسهیل روند دریافت گواهی امضای قانونی، امکان امضای مستندات و قراردادها روی گوشی هوشمند و ارسال فایلهای موردنظر برای امضاکنندگان را از طریق پنل تحتوب و API امضامی فراهم کند.
ما در عصربانک بهمنظور آشنایی بیشتر با این راهکار و برنامههای آتی «شاکیلید»، گفتگویی با میثم فقیهی؛ مدیرعامل «شاکیلید» ترتیب دادیم.
«امضامی» تحول موفق دیجیتال در شبکه بانکی است
میثم فقیهی ابتدا به معرفی «شاکیلید» پرداخت و گفت: «شاکیلید» فعالیت خود را با سامانه سجام در زمینه احراز هویت غیرحضوری آغاز کرد و در سال 1398 اولین امضای همراه با حضور وزیر صمت وقت رونمایی شد و از سال 1399 تا به امروز ارائهدهنده سرویسهای هویت دیجیتال است.
وی افزود: سپس سرویسهای احراز هویت توسعه پیدا کرد و «شاکیلید» توانست بیش از نیمی از سامانه سجام را سرویسدهی کند و راهکارهای مجموعه در بانکهای مختلف پیادهسازی شد و مورداستفاده قرار گرفت.
مدیرعامل «شاکیلید» خاطرنشان کرد: «شاکیلید» چندین سال در سامانه ثنا بهعنوان کارگزار فعالیت داشت و با توجه به تجربه موفق در زمینه امضای دیجیتال در شبکه بانکی، امضای همراه بهنام «امضامی» روی گوشی تلفن توسعه پیدا کرد و در اختیار عموم جامعه، کسبوکارها و سازمانها قرار گرفت.
درگاه امضاء مهمترین دستاورد جدید «شاکیلید» است
فقیهی به پیشرفت «امضامی» اشاره کرد و گفت: طی سالها «امضامی» به پیشرفتهای قابلتوجهی دست یافت و علاوه بر امضای همراه روی گوشیهای اندروید وIOS، راهکار اپلیکیشن تحتوب امضاء با نام «درگاه امضاء» رونمایی شد که از جهات کاربری، ساختار مشابه درگاه پرداخت دارد.
وی توضیح داد: همانگونه که در درگاه پرداخت میتوان پس از پرداخت در صفحه شاپرک به قسمت قبل بازگشت و فرایند را ادامه داد، در حوزه امضاء دیجیتال نیز هنگام درخواست امضاء، صفحه وب نمایش داده میشود و پس از انجام فرایند امضاء، امکان بازگشت به مسیر کاربری اول لحاظ شده است.
مدیرعامل «شاکیلید» اظهار داشت: درگاه امضاء مهمترین دستاورد جدید «شاکیلید» است زیرا اساسا برای پاسخ به نیاز اپلیکیشنها و یکپارچهسازی با سامانهها وهمچنین تامین نیاز سامانههای با تعداد کاربران بالا طراحی شده تا بتوانند بهراحتی و بدون ضرورت تهیه زیرساخت، سرویس امضاء را در اپلیکیشن یا وبسایت سامانه با نام، لوگو، رنگ و دامنه خود دریافت کنند و سرویس امن، استاندارد و مطمئن را به مشتریان ارائه دهند.
وی افزود: در «امضامی» همخوانی و یکپارچگی اندروید، IOS و وب مدنظر قرار گرفته که فرصتی برای کسبوکارها و سازمانها فراهم میکند تا پس از اخذ گواهی امضاء کاربران در هر پلتفرم، اسناد را ارسال کنند و امضاشده تحویل بگیرند.
فقیهی خاطرنشان کرد: قابلیتهایی نظیر چند امضاءبودن، پشتیبانی از تصویر امضاء، جانمایی امضاء و تعیین انقضای سند از جمله ویژگیهایی است که در حالحاضر برای امضا وجود دارد و در کسبوکارها مورداستفاده قرار میگیرد.
وی ادامه داد: بهنظر میرسد ویژگی حائزاهمیت که در امضا ارائه شده، ارائه این خدمات در پنل تحتوب وبه صورت API به کسبوکارها است که به سهولت برای کل فرایند کاربرد دارد.
مدیرعامل «شاکیلید» گفت: «سفته دیجیتال» محصول دیگر این حوزه است که پیادهسازی آن انجام شده و با دو ساختار متفاوت بهزودی در اختیار عموم مردم و کسبوکارها قرار میگیرد.
راهکار جدید «شاکیلید» نقش مؤثری برای مؤدیان مالیاتی دارد
فقیهی در مورد یکی از طرحهای موفق «شاکیلید» گفت: سامانه دیگری نیز برای صدور گواهی امضاء دیجیتال مختص شرکتها و افراد حقیقی که قصد دارند در سامانه مؤدیان امضاء داشتهباشند، پیادهسازی شدهاست.
وی توضیح داد:هر مؤدی باید در سامانه مؤدیان کلید عمومی را بارگذاری کند تا بتواند کلید خصوصی را ایجاد کند اما در هر حالحاضر مردم از کلیدهای خصوصی رایگان و فاقد اعتبار استفاده میکنند و از آنجا که این موضوع از جهات حقوقی کامل نیست، بهزودی سازمان امور مالیاتی کشور الزام به استفاده از کلیدهایی که دارای گواهی معتبر هستند را در دستور کار خود قرار خواهدداد.
مدیرعامل «شاکیلید» در مورد راهکار مجموعه تحتمدیریت خود در راستای حل این مشکل گفت: در این زمینه https://moady.emzame.ir/ توسط «شاکیلید» طراحی شده تا افراد بتوانند بهشکل آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری، گواهی را گرفته، کلیدها را دریافت و در سامانه مؤدیان استفاده کنند.
پیشروبودن و پشتیبانی مهمترین مزیت رقابتی «شاکیلید» با سایر رقبا است
فقیهی مزیت رقابتی «شاکیلید» نسبت به سایر رقبا را چنین برشمرد: تلاش مدیران و کارکنان «شاکیلید» همواره تلاش برای پیشروبودن و سهولت کار در نحوه ارائه محصولات برای کسبوکارها و مردم همچنین کاربری سیستمها بودهاست.
وی افزود: پشتیبانی عالی از خدمات ارائهشده و ارتقای راهحلها با توجه به نیاز مردم و کسبوکارها نیز مدنظر بوده که توجه به این موارد موجب شده تا سازمانهای بزرگ و کوچک از «شاکیلید» به نیکی یاد کنند.
توسعه بازار اولویت «شاکیلید» در سال جاری است
مدیرعامل «شاکیلید» در مورد چالشهای مجموعه گفت: مهمترین چالش امسال، چالشهای سیاسی بود که موجب وقفه در اقتصاد و کندی فعالیت بازار شد و در نتیجه تاثیر مستقیم بر درآمدزایی شرکت داشتهاست.
وی خاطرنشان کرد: البته در این مدت تلاشهای خوبی برای مدیریت شرایط صورت گرفت اما بیشک حمایت دولت و نهادهای متولی میتواند به ارتقای خدمات و کاهش هزینههای کسبوکارها از طریق کاربردهای تسهیلکننده امضاء کمک کند، چنانچه 800 میلیون تومان صرفهجویی کاغذ یکی از مشتریان نیمهخصوصی «شاکیلید» در سال گذشته نمونه موفقیت این طرح است و قطعا با احتساب هزینههای دیگر از جمله هزینه کارشناسی و بایگانی و… در مقیاس سازمانهای بزرگتر به رقم قابلتوجهی میرسد.
فقیهی توسعه بازار را مهمترین اولویت «شاکیلید» عنوان کرد و گفت: تمرکز «شاکیلید» در سال جاری، توسعه بازار است که تحقق این امر در صورت توجه به نیازهای بازار و حضور قدرتمند در بازار بهدست خواهدآمد.