توسعه خدمات بانکداری نوین، مهمترین پروژه فناوری اطلاعات بانک قوامین

صفری: اکثر بانک‌های ایرانی به روش Total solution تمایل دارند و مدیران بانکی خیلی سخت می‌پذیرند که از یک شرکت ارائه‌دهنده، خدمات نوین را دریافت کنند و از یک شرکت دیگر، Core را تامین کنند.

عصر بانک؛مهندس بهزاد صفری، از متخصصین بانکداری الکترونیک است که در پروژه‌های مختلف سامانه‌های یکپارچه بانکی یا همان CoreBanking و صنعت پرداخت حضور داشته و در دو سال گذشته به عنوان معاون فناوری اطلاعات بانک قوامین مشغول به فعالیت است. به همین بهانه با ایشان درباره آخرین پروژه‌های بانک قوامین و برنامه‌های پیش رو به گفت و گو کردیم:

 

بهزاد صفری در سال 83 با قبول مسئولیت در پروژه سامانه یکپارچه “سیب” موسسه قرض‌الحسنه بسیجیان (مهر اقتصاد فعلی) وارد حوزه بانکداری الکترونیک و فناوری اطلاعات شد. به گفته صفری در سال 83  هنوز Core مانند امروز در بین بانکها مطرح نبود. درآن زمان مدلMulti Branch  در بانکهای صاحب سیستم یکپارچه، عملیاتی بود و از حدود سال 85 دیتاسنترها و مدل متمرکز در صنعت بانکی کشور ظاهر شد. وی در سال 91 بعد از قریب به 10 سال حضور در بانک مهر اقتصاد، به بانک دی رفت. او در بانک دی به عنوان رئیس اداره خدمات نوین مشغول به فعالیت شد و پروژه مهاجرت بانک دی از سیستم بانکیران به بنکو را مدیریت کرد که این پروژه 9 ماه بعد به سرانجام رسید. بعد ازآن در شرکت تجارت الکترونیک دی که  مدیریت حوزه پرداخت بانک دی را بر عهده داشت، مشغول به فعالیت شد. سپس مدتی بعنوان مشاور در بانکهایی چون پاسارگاد، رسالت و … فعالیت داشت. پس‌ازآن با توجه به سوابق و تجارب کاری در حوزه مهاجرت سیستم‌های بانکی، در پروژه مهاجرت Core پست‌بانک حضور پیدا کرد. به گفته صفری پروژه مهاجرت پست‌بانک پروژه‌ای سنگین بود و بانک عملاً با 5 یا 6 سیستم جزیره ای سروکار داشت، پروژه‌ای مثل تمنوس در پست‌بانک شکست خورده بود و در آن زمان پست‌بانک مصمم به یکپارچه سازی و مهاجرت به سیستم یکپارچه بود. صفری در اواخر آن پروژه با دعوت دکتر نتاج، مدیرعامل بانک قوامین، به این بانک رفت و از سال 95 تا به امروز در بانک قوامین، به عنوان معاون فناوری اطلاعات مشغول به فعالیت است.

 

آخرین پروژه‌های فناوری اطلاعات بانک قوامین

معاون فناوری اطلاعات بانک قوامین درباره آخرین پروژه‌های بانک گفت: در حوزه‌های زیرساختی ازجمله پروژه‌هایی که بانک انجام داده می‌توان به راه‌اندازی شبکه V-SAT اشاره کرد که با توجه به گستردگی شعب بانک قوامین و هدف این بانک در خدمت‌دهی به پرسنل خدوم ناجا و آحاد مردم، سعی کردیم تا اولاً سرویس‌های پایداری داشته باشیم و ثانیاً بتوانیم در مناطقی که زیرساخت مناسبی ندارد، خدمات خود را ارائه دهیم. بعد از آن در حوزه امنیت کارهای خوبی انجام داده‌ایم تا بانک را در برابر حملات سایبری ایمن‌تر کنیم که از جمله می‌توان به تدوین طرح جامع امنیت، اخذ گواهینامه ISMS و همچنین راه‌اندازی SOC (مرکز عملیات امنیت) اشاره کرد.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در شش ماهه ابتدای سال 97 نسبت به سال گذشته ، حدود 40 درصد افزایش تراکنش داشته‌ایم. این رشد می‌طلبید که ظرفیت‌هایمان را در حوزه خدمات نوین بانکداری گسترش تا بتوانیم این حجم تراکنش را پاسخ دهیم. علت افزایش تراکنش‌ها، افزایش پایداری سرویس‌ها و بازاریابی مناسب است. بانک قوامین همچنین از نظر تعداد ابزار عابربانک در بین بانک‌های خصوصی رتبه دوم را دارد. بر این اساس در بانک قوامین با توجه به شرایط پیش رو و در راستای افزایش کیفیت، سال گذشته مناقصه‌ای برگزار کردیم تا حوزه خدمات نوین بانک را توسعه دهیم که در این مناقصه شرکت داتین برنده شد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: غالباً بانک‌های ایرانی به استفاده از روش Total solution تمایل دارند و مدیران بانکی خیلی سخت می‌پذیرند که از یک شرکت ارائه‌دهنده، خدمات نوین را دریافت کنند و  از یک شرکت دیگر خدمات Core را دریافت کنند. اما ما قائل به این روش نبودیم و معتقدیم که بهترین خدمات را باید از بهترین شرکت‌ها دریافت کرد و همه باید مشارکت کنند تا بهترین خدمات را به مشتریان ارائه دهیم. لذا مناقصه‌ای برگزار کردیم که شامل سوییچ، CMS، کارت اعتباری، اینترنت بانک، موبایل بانک و غیره بود. هدف دیگر ما این بود که از رشد سامانه‌های جزیره‌ای نیز جلوگیری کنیم. در برنامه زمان‌بندی توسعه خدمات، پروژه را با اینترنت بانک شروع کردیم چون اولاً اینترنت بانک قبلی ما قابل توسعه نبود و مشتریان نیز تقاضای خدمات جدید برای بستر اینترنت بانک را داشتند اما ما نه‌تنها نمی‌توانستیم خدمات جدید ارائه دهیم، حتی خدمات موجود هم مشکلاتی داشت.

 

معاون فناوری اطلاعات بانک قوامین خاطر نشان کرد: در مقایسه با اینترنت بانک قبلی، اینترنت بانک جدید، قابلیت‌های بیشتری دارد ازجمله توسعه در آن بسیار ساده‌تر است، شرکت پیمانکار حرفه‌ای‌تر کار را دنبال می‌کند و فقط مشکل ما بحث هماهنگی فرآیندها به‌واسطه Core خارجی است که از سرعت اولیه کاسته است. همچنین توسعه نسخه جدید موبایل بانک نیز در دستور کار است. موبایل بانک قوامین بیش از یک‌میلیون و 200 هزار کاربر دارد و از سرویس‌های خوب بانک است ولی به آن قانع نیستیم و باید آن را توسعه بدهیم.

 

صفری همچنین با اشاره به اپلیکیشن‌های پرداخت گفت: بانک قوامین با اپلیکیشنهای مهم کشور در حوزه پرداخت همکاری می‌کند و جزو اولین بانک‌هایی هستیم که سرویس کارت به کارت را روی آپ، 780 و 724 راه‌اندازی کردیم و  سرویس‌های ارزش‌افزوده را در اختیار سایر PSP ها قرار دادیم و از این محل رشد تراکنشی بسیار خوبی داشته‌ایم. یکی دیگر از برنامه‌های ما راه‌اندازی BI است. پروژه BI در حال اجراست و ماژول مربوط به حوزه سپرده‌ها آماده است و گام‌به‌گام تا پایان سال، BI را بر اساس تحلیل داده‌ها تکمیل می‌کنیم. هم‌چنین با توجه به شرایط خاص صنعت بانکداری و اقتصاد که باید در زمان کوتاه بهترین تصمیم را اتخاذ کرد. تحلیل داده‌ها هم به این حوزه جهت تصمیم‌گیری کمک می‌کند و هم در موضوع ارتباط با مشتریان و در حوزه بازاریابی و فروش از آن استفاده می‌شود. دغدغه بعدی بانک در ارتباط با BI این بود که در گزارش‌های مدنظر بانک مرکزی اولاً باید داده‌ها به‌موقع و ثانیاً قابل‌اتکا باشند. با طرح‌های جدیدی که به‌زودی اجرا می‌کنیم، این مشکل نیز حل خواهد شد.

ادغام بانک‌های نظامی

صفری درباره بحث ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه بصورت مختصر گفت: ساماندهی و ادغام بانک‌ها از سیاست کلی نظام است که بارها توسط نهادهای مختلف در رسانه ها مطرح شده لکن آنچه در این خصوص مطرح است اینکه اولاً جزییات این تصمیم تاکنون مشخص نشده و ثانیاً این امر در زمان کوتاه قابل انجام نبوده و نیاز به زمان دارد.

برنامه‌های آتی بخش فناوری اطلاعات بانک قوامین

صفری در انتها با اشاره به مهم‌ترین پروژه‌های بانک گفت: مهمترین پروژه‌های فناوری اطلاعات بانک در سال جاری و آتی، تکمیل پروژه‌های خدمات نوین بانکداری است که پیمانکار مشخص شده و مشغول به فعالیت است. همچنین موضوع مهم دیگر بانک، بحث CoreBanking بانک است. با توجه به شرایط نرخ ارز و مباحث مربوط به تحریم و همچنین در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل، از شرکت های داخلی دعوت کردیم تا توانمندی‌های خود را در قالب سند درخواست (RFI) به ما ارائه دهند. در شرکت‌های داخلی نقاط قوت و نقاط قابل بهبود داریم و با حمایت و کار مضاعف می‌توان از محصولات داخلی استفاده کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.