اهمیت نشان‌گذاری (توکن) در پرداخت‌های اینترنت اشیا

ویژگی مشترک وسایلی مانند یخچال، خودرو، ساعت و حلقه چیست؟ همه محصولاتی هستند که می‌توانند به اینترنت متصل شوند و تراکنش‌ها را تکمیل یا با کاربران از طریق رابط موبایلی تعامل داشته باشند. تعداد اجزای متصل به اینترنت به سرعتی زیاد رو به افزایش است.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛به گفته گارتنر تا سال 2020 بیش از 20 میلیون وسیله به اینترنت متصل می‌شوند و بسیاری از وسایل اینترنت اشیا از طرق غیرسنتی مانند سفارش غذا به کمک یخچال یا استفاده از ساعت هوشمند برای پرداخت بهای ناهار، در را به روی تراکنش‌های موبایلی باز می‌کنند. با انجام تراکنش از طریق وسایل متصل به اینترنت و با پیشرفت فناوری، در زمان کوتاهی تقریباً تمام وسایل قابلیت پرداخت خواهند داشت.

اهمیت نشان‌گذاری (توکن) در پرداخت‌های اینترنت اشیا

این به معنای انجام تراکنش‌های آسان‌تر برای مشتریان است که راه را برای جرائم سایبری و نقض امنیت باز می‌کند. درنتیجه نشان‌گذاری یا همان توکنیزاسیون یعنی ایجاد یک نشان منحصربه‌فرد به‌جای قرار دادن اطلاعات کارت روی تراکنش، به روشی حیاتی‌تر برای حفاظت از بانکها و نیز مشتریان آن‌ها در مقابل حملات ویروسی اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند.

 

همه این ابزارها مشکلات امنیتی را برای کاسبان، مشتریان و بانکها افزایش می‌دهند درنتیجه لازم است همه ابزارهای اینترنت اشیا ایمن باشند و هیچ کارت، حساب یا اطلاعات شخصی قابل افشایی به آن‌ها متصل نباشد. در اینجا نشان گذاری نقشی اساسی در آینده ابزارهای متصل و اینترنت اشیا ایفا می‌کند.

نشان ‌گذاری

 

نشان ‌گذاری روند جایگزین کردن داده‌های حساب با نمادهای شناسایی منحصربه‌فرد است که در آن تمام اطلاعات اساسی در مورد داده بدون آن‌که امنیت آن‌ها مخدوش شود، حفظ می‌شود. بخش ارزشمند این روند توانایی این است که اطلاعات مهم یا راکد را با قرار دادن یک نشان منحصربه‌فرد به‌جای شماره کارت غیرقابل‌دسترسی می‌کند. نشان‌گذاری یک شماره تراکنش پویا رمزنگاری‌شده ایجاد می‌کند و داده‌های حساب را برای پذیرنده و یا هرکسی که در تلاش است داده‌های نشان‌دار را بدزدد، مخفی می‌کند.

روال کار بدین‌صورت است: پذیرنده‌ای تراکنشی را ارسال می‌کند که برای شبکه شبیه یک تراکنش EMV است و پردازشگر پرداخت آن را با مخزن نشان انطباق می‌دهد. سپس نشان با شماره کارت واقعی انطباق داده می‌شود و تأییدیه‌ای به صادرکننده ارسال می‌شود که خود یک داده پویای دیگر و سطح امنیتی مضاعفی است. مهم‌ترین بعد نشان‌گذاری حذف داده‌های حیاتی مانند شماره کارت، CVV و تاریخ انقضا از تراکنش است. داده‌های موقت نشان برای مجرمان ارزشی ندارد و چون تراکنش در مجاری متعدد انجام می‌شود، خطر افشا نیز اندک است.

 

نشان‌گذاری و اینترنت اشیا

درحالی‌که میلیاردها ابزار به‌زودی به راه‌حل پرداخت تبدیل می‌شوند، حتماً باید هر ابزار و شبکه‌های مرتبط با آن، برای مشتریان و کاسبان امن باشد. خرده‌فروشان آنلاین با استفاده از نشان‌گذاری می‌تواند به همان میزانی که کارت EMV می‌تواند برای تراکنش‌های داخل فروشگاهی محافظت ایجاد کنند، نقش محافظتی داشته باشد. به‌علاوه تعامل میان سایت‌های تجارت الکترونیک و کیف پول‌های موبایلی یک روند تائید نهایی تک دکمه‌ای برای مشتریانی که از ابزارهای موبایلی و اینترنت اشیا استفاده می‌کنند، ایجاد می‌نماید.

 

در واقع نشان‌گذاری باعث می‌شود اینترنت اشیا در آینده تجاری شود. درحالی‌که تراکنش‌ها به کیف پول‌های دیجیتال متصل شده و یک نشان از آن‌ها حمایت می‌کند، هر ابزاری این پتانسیل را دارد که به یک روش پرداخت تبدیل شود. به ویژه خودروها به‌زودی به یک سازوکار پرداخت مطلوب بهای گاز، عوارضی، پارکینگ و حتی فست‌فودها تبدیل می‌شوند. مشتریان از طریق NFC قادر خواهند بود تراکنش‌ها را بدون نیاز به کیف پول و به شکلی ایمن تکمیل کنند.

برای اینکه ابزارهای اینترنت اشیا به روش پرداخت تبدیل شوند که در واقع ایمن است و کلاه‌برداری را کاهش می‌دهد، بانکها باید نشان‌گذاری را وارد سامانه‌های خود کنند. این امر از طرق بسترهای CORE و روندهای پرداخت که نشان‌گذاری را در سیستم خود ادغام کرده‌اند حاصل می‌شود. غول‌های پرداخت مانند ویزا و مسترکارت مهاجرت به نشان‌گذاری را به روندی یکپارچه تقریباً رایگان تبدیل کرده‌اند. این شرکت‌ها استانداردی مقرر کرده‌اند که به هر بانک و پذیرنده قابلیت استفاده از نشانه‌گذاری بدون هزینه‌های نجومی را می‌دهد.

 

به گزارش عصربانک ازآنجایی‌که نشانه‌گذاری، داده‌های راکد تراکنش را استخراج می‌کند، درز اطلاعات در این روش تقریباً ناممکن است و درنتیجه زمان و اطلاعات پذیرندگان، بانک و مشتریان هدر نمی‌رود و از نگرانی آن‌ها کاسته می‌شود. ازآنجایی‌که در آینده نزدیک ابزارهای متصل بیشتری به ابزارهای پرداخت تبدیل می‌شوند، ضروری است از راه نشان‌گذاری، هر تراکنش بانک و مشتری ایمن شود.

منبع: atmmarketplace

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.