با بانک سرمایه‌گذاری اروپا نیازی به دور زدن تحریم‌ها نیست

یک عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: همیشه یکی از نگرانی‌های ایران هزینه بالای جابجایی و انتقال پول است که حتی در تحریم‌های گذشته هزینه‌های این جابجایی‌ها را 8 تا 9 درصد بالا برده بود.با ایجاد این کانال مطمئن می‌توان این هزینه‌ها را به حداقل رساند و نیازی به دور زدن تحریم‌ها نیست و از این نظر خوشایند است.

عصر بانک؛جمشید عدالتیان در مورد کارکرد بانک سرمایه گذاری اروپا گفت: به طور کلی مشکلات و مسائل اقتصادی هنوز پابرجاست اما این کانال می‌تواند دریافت‌ها و پرداخت‌ها را تسهیل کند و یک کانال مطمئن و قابل کنترل برای ایران است تا دریافتی‌ها و پرداختی‌های خود را از طریق آن انجام دهد.

 

وی ادامه داد: همیشه یکی از نگرانی‌های ایران هزینه بالای جابجایی و انتقال پول است که حتی در تحریم‌های گذشته هزینه‌های این جابجایی‌ها را 8 تا 9 درصد بالا برده بود. با ایجاد این کانال مطمئن می‌توان این هزینه‌ها را به حداقل رساند و نیازی به دور زدن تحریم‌ها نیست و از این نظر خوشایند است.

 

عضو اتاق بازرگانی با اشاره به نقش نظارتی این بانک گفت: در مورد دیگر کارکردهای این کانال می‌توان به نقش نظارتی آن اشاره کرد که در راستای برطرف کردن نگرانی اروپایی‌ها مبنی بر نحوه‌ی خرج پول‌های دریافتی توسط ایران است و به نوعی نقش تضمینی هم دارد.

 

عدالتیان متذکر شد: هرچند این اقدام کافی نیست اما گامی مهم برای گشودن کانال ارتباطی با ایران است، به طوری که شاهد کاهش نرخ دلار در بازار هستیم.

 

وی افزود: این مذاکرات و پیمان‌ها لازم و ضروری است اما نباید فراموش کرد که مشکلات موجود با دو بار رفت و آمد برطرف نمی‌شود و نیازمند پیگیری مستمر بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و وزارت امور خارجه است تا نتایج به بار بنشیند.

 

این کارشناس اقتصادی در مورد واکنش امریکا به این توافق گفت: این مبادلات تنها به یورو صورت خواهد گرفت و به نوعی ارتباطی با امریکا ندارد.

 

/ایلنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.