سیستم‌های پرداخت‌ آنی در دنیا و تسهیل کلاه‌برداری

کلاه‌برداران پیوسته به دنبال روش‌های حمله جدید هستند و پرداخت آنی مسیر تازه‌ای برای فعالیت مجرمانه است.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛ به‌کارگیری سامانه‌های پرداخت آنی در سراسر جهان طی سال‌های اخیر رشدی صعودی داشته و به مشتریان این امکان را داده تا در لحظه بین حساب‌ها پول انتقال دهند اما این کار غیرقابل‌بازگشت است. در نوامبر 2017 یوروزون (Eurozone) سیستم پرداخت بین المللی و آنی خود را آغاز کرد اما هم زمان اتاق پایاپای آمریکا از طرح پرداخت سریع‌تر خود در آمریکا رونمایی کرد. استرالیا در فوریه 2018 بستر پرداخت جدیدی را به مشتریان معرفی کرد و کانادا نیز در سال 2019 به این جرگه خواهد پیوست.

 

برای مشتریان اشتیاق به این سیستم پراخت از نظر‌ تسهیل کار روشن است. اما به‌هرحال کلاه‌برداران پیوسته به دنبال روش‌های حمله جدید هستند و پرداخت آنی مسیر تازه‌ای برای فعالیت مجرمانه است.

 

یک نمونه کلاه‌برداری، به صورت صورتحساب است که شامل ارسال مجرمانه یک صورتحساب می‌شود که ظاهراً از جانب یک فرد مجاز است اما شامل اطلاعات حساب هم می‌شود. این کلاهبرداری چندان جدید نیست اما زمانی که قربانی، پرداختی آنی برای کلاه‌بردار انجام می‌دهد، فرصتی برای فهم ماجرا و لغو کردن تراکنش وجود ندارد.

در انگلیس پرداخت‌های آنی از سال 2008 به‌واسطه خدمت پرداخت سریع‌تر آغاز شده و کلاه‌برداری صورتحساب به‌ویژه در مورد اشخاص افزایش یافته است. چون میزان تراکنش در پرداخت آنی تا 250 هزار پوند است، این امر می‌تواند زندگی قربانیان را تا آخر عمر تحت تأثیر قرار دهد.

 

ممکن است برخی قربانیان را سرزنش کنند که چرا آنها به‌قدر کافی همه‌چیز را بررسی نکرده‌اند؛ اما در بسیاری از موارد همین کار به گمراهی منتهی می‌شود. درواقع بانک‌ها به مشتریان این امکان را داده‌اند به‌صورت آنی پرداخت‌های غیرقابل‌بازگشت داشته باشند اما به‌اندازه بانک توانایی بررسی مسئله را ندارند. چگونه مشتری می‌تواند روی تراکنش‌های خود تحلیل ریسک رفتاری انجام دهد؟

 

پرداخت‌های آنی راهی برای دور زدن قانون

 

به گزارش عصربانک، پرداخت‌های آنی کلاه‌برداری را تسهیل می‌کنند. امکان انتقال سریع پول برای مجرمانی که می‌توانند به‌سرعت پول را بین چند حساب مختلف جابجا کنند و ردگیری آن را در روند وقوع جرم برای پلیس دشوار کنند، بسیار ارزشمند است. برای استفاده از این امکان چندین تاکتیک کلاه‌برداری جدید استفاده می‌شود:

 

– کلاه‌بردار می‌تواند حساب فرد دیگری را در دست بگیرد و از طریق آن پول جابجا کند و درنتیجه پیگیری پول برای مقامات دشوارتر می‌شود. در برخی موارد صاحب حساب حتی متوجه  نمی‌شود. به‌ویژه اگر کلاه‌بردار کنترل حسابی فردی را در  اختیار داشته باشد که مدتی است استفاده نمی‌شود.

– حساب اجاره ای حسابی است که مجرمان از آن برای پنهان کردن پول دزدی استفاده می‌کنند و نیازی ندارند به‌طور مستقیم آن را کنترل کنند. در برخی موارد مردم اجازه می‌دهند از حساب آنها استفاده شود زیرا تصور می‌کنند به شخصی نیازمند کمک می‌کنند اما در برخی موارد در قبال تسهیل کلاه‌برداری مبلغی دریافت می‌کند.

– روش دیگر، باز کردن حساب با استفاده از هویت سرقتی یا جعلی توسط کلاه‌برداران است. مجرمان با این حساب‌ها می‌توانند پول انتقال دهند و نیز آن را خالی کنند.

بانک‌ها چه باید بکنند؟

 

درنهایت مسلم است پرداخت‌های آنی در نقاط مختلف اکوسیستم بانکی، نه صرفاً تراکنش، کاتالیزور و تسهیلگر کلاه‌برداری است. در حال حاضر بانک‌ها راهبردهایی جداگانه برای مقابله با هر مشکل به کار می‌گیرند. اما بانک‌ها با اخاذ رویکردی جامع می‌توانند برای متوقف کردن کلاه‌برداری در تمام مراحل آمادگی بهتری از خود نشان دهند.

منبع:paymentscardsandmobile

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.