برای دریافت وام‌های مختلف مسکن چقدر باید اوراق بخریم؟

بعد از مصوبه اسفند سال گذشته شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش سقف پرداخت وام‌های مسکن، بانک مسکن از ابتدای سال 1395 موظف است تا از طریق انتشار اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس مقدمات این کار را فراهم کند بنابراین با ابلاغ رسمی بانک مسکن به فرابورس، پرداخت این وام‌ها از طریق خرید اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس آغاز شده است و متقاضیان وام‌های مسکن باید ابتدا اوراق تسهیلات مسکن را در فرابورس خریداری کنند.

عصر بانک؛بر اساس مقررات جدید دریافت تسهیلات، زوج‌های تهرانی که تاریخ عقدشان از اول فروردین سال 1385 به بعد باشد در صورت عدم استفاده از تسهیلات طرح 92، می‌توانند با خرید 200 برگ از این اوراق هریک 50 میلیون تومان وام مسکن دریافت کنند.ضمن اینکه به این مبلغ 10میلیون تومان وام جعاله نیز اضافه می‌شود و زوجین می‌توانند جمعا 110میلیون تومان وام دریافت کنند.

 

این در حالی است که نرخ بهره رسمی وام‌های جدید که تا سقف 100میلیون تومان تعیین شده است 17.5درصد و نرخ بهره واقعی آنها بیش از 22درصد است.در عین حال مبلغ بازپرداخت اقساط این وام‌ها بین 2تا 2.5 میلیون تومان تعیین شده است که قیمت بالای اقساط انتقادات برخی کارشناسان را به همراه داشته است به طوری که برخی کارشناسان معتقدند که عموم مردم توان بازپرداخت این وام ها را نداشته و پرداخت وام های جدید منجر به تحریک تقاضای مسکن نمی شود.

 

با این حال زوج های تهرانی برای دریافت 100 میلیون تومان وام مسکن باید 200 برگه اوراق از فرابورس خریداری کنند که با توجه به قیمت 79 هزار تومانی این اوراق در بازار فرابورس، باید مبلغی حدود 15 میلیون و 800 هزار تومان برای خرید این اوراق هزینه کنند؛ یعنی کسانیکه متقاضی دریافت این نوع وام هستند باید 10 میلیون تومان وام جعاله به اضافه 5 میلیون تومان را برای دریافت این اوراق هزینه کنند.

 

همچنین زوج‌هایی که در مراکز استان‌ها و شهر‌های بالای 200هزار نفر سکونت دارند نیز می‌توانند 80 میلیون تومان وام مسکن به اضافه 10میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند که این افراد برای دریافت وام 80 میلیونی به 160 برگه اوراق نیاز دارند یعنی این افراد برای دریافت وام 80 میلیونی مسکن نیز باید مبلغ قابل توجه 12 میلیون و 600 هزار تومانی را صرف هزینه خرید اوراق کنند.

 

ضمن اینکه براساس مصوبه شورای پول و اعتبار زوج‌هایی که در سایر مناطق شهری هستند نیز از امتیاز وام‌های 60میلیون تومان به اضافه 10میلیون تومان وام جعاله برخوردار می‌شوند که این افراد هم باید نسبت به خریداری 120 برگه اوراق تسهیلات مسکن به مبلغ حدود 9 میلیون و 400 هزار تومان از فرابورس اقدام کنند.

 

به غیراز زوج‌ها سایر افراد می‌توانند در تهران 60 میلیون تومان، در مراکز استان‌ها 50میلیون تومان و در سایر مناطق شهری 40 میلیون تومان وام دریافت کنند که به همه ارقام 10میلیون تومان نیز وام جعاله اضافه می‌شود. متقاضیان برای دریافت این وام‌ها باید اوراق تسهیلات مسکن بعد از آبان94 را خریداری کنند.

 

در واقع استفاده از وام‌های جدید مسکن فقط از طریق خرید گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادرشده از نمادهای «آبان‌94» و بعد از آن امکان‌پذیر است. پرداخت تسهیلات از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادر شده در نمادهای مهر 1394 و قبل از آن صرفا تا سقف‌های تسهیلات قبلی (50میلیون تومان برای زوجین و 35میلیون تومان برای سایر اشخاص) امکان‌پذیر خواهد بود.

 

در این شرایط متقاضیان تهرانی برای دریافت وام 60 میلیونی مسکن باید 120 ورقه حق تقدم تسهیلات با در نظر گرفتن قیمت 79 هزار تومانی خریداری کنند و در مجموع باید حدود 9 میلیون تومان برای خرید این اوراق بپردازند.مراکز استان ها نیز به 100 ورقه اوراق به مبلغ 7 میلیون و 900 هزار تومان نیاز دارند و سایر مناطق شهری نیز باید 80 برگه معادل 6 میلیون و 300 هزار تومان خریداری کنند.

 

در این شرایط طبق آمار منتشر شده تعداد کسانیکه در ابتدای سال 1395 از این اوراق استفاده کرده اند نیز قابل توجه است به طوری که طبق آمار نخستین هفته معاملات فرابورس، تعداد هزار و 500 نفر با استفاده از 66هزار و 365 اوراق حق‌تقدم تسهیلات مسکن وارد فرایند دریافت تسهیلات از بانک مسکن شدند. بر این اساس حجم معاملات حق‌تقدم تسهیلات مسکن در هفته منتهی به 13فروردین‌ماه جاری، 103هزار و 689 و ارزش معاملات این اوراق بالغ بر 82‌ میلیارد ریال بود.

 

معاملات حق‌تقدم تسهیلات مسکن از سال 1389در شرکت فرابورس آغاز شده است که هم‌اکنون بیش از 20نماد حق‌تقدم تسهیلات مسکن در این بازار معامله می‌شود.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.