روندهای برتر حوزه بانکداری در سال 2017؛ شرکتهای فین تکی و Open API
عصر بانک؛نیاز به ارتباط با مشتری در بانکها، موجب شده تا مشتری در مرکز توجه قرار گیرد و بانکها برای پاسخ به انتظارات مشتری، ورود به زندگی روزمره مشتریان را در اولویت خود قراردهند. اما بانکها با مشکلاتی هم روبرو هستند: از لحاظ تکنولوژیک هم با سیستمهای قدیمی و هم جو و فرهنگ سازمانی سنتی کار میکنند.
عامل تکنولوژی همانطور که راهکاری برای توسعه بانکها است، به رشد موسسات غیرمالی هم کمک میکند. شرکتهای استارتاپی حوزه فینتک با استفاده از تکنولوژی محصولات و سرویسهایی ساده و مقرون به صرفه برای مشتریان تولید کردهاند. اما این شرکتهای فینتکی از لحاظ اندازه و دسترسی به حجم مشتریان و قوانین رگولاتوری با مشکلاتی روبرو هستند که این امر نیازمند همکاری بانکهاست. این همکاری موجب میشود محصولات و خدمات بهتری با استفاده از آخرین تکنولوژی به مشتریان عرضه گردد.
رشد فینتک تاثیر به سزایی بر روی صنعت بانکی داشته است و این امر موجب شده تا بانکها تمرکز ویژهای بر نوآوری با استفاده از تکنولوژیهای جدید مثل زنجیره بلوک(Blockchain)، بیومتریک(Biometrics) و فرایندهای اتوماتیک(robotic process automation) داشته باشند.
در این مقاله سعی داریم تا روندهای حوزه بانک که انتظار میرود در آینده نزدیک بر اکوسیستم بانکداری تاثیر بگذارد را بررسی و تحلیل کنیم.
روند1: شرکتهای فینتک شرکای تجاری بانکها و نه رقیب
بانکها برای ایجاد محیطی نوآورانه و پاسخگو به نیاز مشتریان در حال همکاری و شراکت با شرکتهای فینتک هستند.
وضعیت موجود
- بانکها تحت تاثیر سیستمهای قدیمی خود هستند و بیشتر درگیر قوانین رگولاتوری هستند تا اینکه بر نیاز مشتری خود تمرکز داشته باشند.
- شرکتهای فینتک با نوآوری در محصولات و خدمات در حال ورود به بازار هستند و سودده ترین بخش بازار را نیز هدف گرفتهاند.
- با تکیه بر نوآوری، سهولت و قیمتهای مقرون به صرفه، شرکتهای فینتک در حال ربودن مشتریان بانکهای سنتی هستند.
محرکهای کلیدی
- همکاری با شرکتهای فینتک محیطی سودمند در حوزه نوآوری را برای بانکها، خارج از محدودیتهای رگولاتوری فراهم میکند که تجربه کاربری بهتر و هزینههای پایینتری را برای مشتریان بانک به ارمغان میآورد.
- شرکتهای فینتک با قوانین رگولاتوری آشنا نیستند و از میزان اعتماد مشتری و رگولاتوری کمتری به نسبت بانکها برخوردارند.
- بانکها توان عملیاتی برای تولید محصولات مشتری پسند و مطابق با نیازهای مشتریان را ندارند.
نگاهی به روند
- ورود فین تک به صنعت بانکی، بانکها را بر آن ساخته تا پیشنهادهای جدید برای ایجاد محیط نوآورانه را بپذیرند. آنها به کمک شرکتهای فینتک به عنوان شرکای تجاریشان سعی در خلق نوآوری دارند.
- شراکت بین بانک و فینتک، محیط تستی (Sandbox) را برای آزمایش سرویسها ایجاد میکند. این محیط آزادی عمل برای ایدههای نوآورانه را فراهم میآورد و همچنین شرکتهای فینتک خارج از فضای بانکی، ساختار و قوانین آن قرار میگیرند.
- میزان سرمایهگذاری در حوزه فینتک بین سالهای 2013-2016 به عدد 62 میلیارد دلار میرسد(1) و این میزان به 24٫6 میلیارد دلار در سال 2015 رسید.
پیادهسازی
- بانکهای سنتی میتوانند با فراهم آوردن زیرساختهای مالی، به مقیاس کردن کسب و کار شرکتهای فینتک کمک کنند و همچنین به حجم عظیم مشتریان دسترسی داشته باشند.
- فینتک با فراهم آوردن نوآوری و تکنولوژی برای بانکها، تجربه کاربری مشتریان بانک را بهبود میبخشد.
- بانکها میتوانند ارزش و خدمات جدیدی را به موقع به بازار عرضه کنند و هزینههای خود را کاهش دهند و بازگشت سرمایه خود را افزایش دهند.
- این همکاری هم به بانکها و هم شرکتهای فینتک کمک میکند تا بتوانند تمرکزشان را بر مزیت رقابتی خود داشته باشند و نتیجه بهتری را بگیرند.
روند2: بانکها با استفاده از Open API داراییهای دیجیتال و دادههای خود را به درآمد تبدیل میکنند
API باز، محصولات و خدمات بانکها را با اپلیکیشنهای شرکای تجاری یا شرکتهای حوزه فینتک به اشتراک میگذارد. این اشتراکگذاری محصولات و خدمات متنوعی را در اکوسیستم بانکی فراهم میآورد که میتواند در حوزههای مختلف کسب درآمد کند.
وضعیت موجود
- بانکهای سنتی میبایستکه با دسترسی و راحتی تکنولوژی ارائه شده از سوی شرکتهای فینتک رقابت کنند.
- با رشد فضای دیجیتالی و ارتباطات، استفاده از دادههای مرتبط با مشتریان برای بانکها از اهمیت به سزایی برخوردار است.
- بانکها به دنبال راههای بازگشت سرمایه جدیدی هستند تا بتوانند به ارزش داراییهای دیجیتال و دادههای مشتری دست بیابند.
محرکهای کلیدی
- اکوسیستم جدید همکاری بانکها و فینتک، موجب تغییرات در شیوه به اشتراکگذاری دادهها شده است.
- بسیاری از ابتکارات و قوانین و مقرارت رگولاتوری دسترسی به دادههای مشتری بانک را برای سایر کسب و کارها آزاد کرده است.
- راهی برای بانکها فراهم شده تا از داراییهای دیجیتال و دادههای خود کسب درآمد کنند.
نگاهی به روند
- API، پروتکل تکنولوژی است که به اجزا نرمافزارهای جداگانه اجازه ارتباط میدهد. اگر این ارتباط از سوی بانک باشد، دادهها را پکیج کرده و در دسترس سازمانهای داخلی و خارجی می گذارد.
- تکنولوژی API انعطاف مورد نیاز بانکها را فراهم میآورد تا بتوانند محصولات شخصیسازی شده و تجربه که مشتریان انتظار دارند را از طریق اپلیکیشنهای شرکای تجاری در اختیارشان بگذارند.
- از بانکها انتظار میرود تا دسترسی به API هایشان را باز کنند. به برنامهنویسان اجازه بدهند تا برنامههای نوآورانه خود را که بر بستر بانک عمل میکنند توسعه دهند.
- ارتباط و یکپارچگی برنامههای شرکای تجاری بانکها از طریق API ، نقاط ضعف بانکها در بخشهای مختلف را پوشش میدهد.
- نوآوری برنامههای شرکتی مثل OPEN bank project ، موجب قدرتمند شدن بانکها در ارائه پیشنهادهای دیجیتالی با استفاده ازاکوسیستم برنامههای شرکای تجاری شده است.(2)
ادامه دارد…
منبع: توسن بوم