تکنولوژی بلاکچین و آینده‌ی بانکداری / حرکت از اینترنت اطلاعات به اینترنت ارزش

بلاکچین جدیدترین تکنولوژی برای تأثیرگذاری بر آینده‌ی مالی و بانکی است و تاکنون تغییرات زیادی در صنایع مالی ایجاد کرده است‌.

عصر بانک؛بلاکچین از نظر تاریخی یکی از بخش‌های تغییردهنده‌ی تکنولوژی بوده است.امروزه بلاکچین به امری ضروری برای بانک‌ها در ارائه‌ی خدمات تسویه پرداخت سریع‌تر از طریق سیستم‌ها و فرایندهای بانکی تبدیل شده است. در این مسیر یکی از مزایای اصلی فین‌تک‌ها، جدا از سرعت بیش‌تر نسبت به همتایان میلیارد دلاری‌شان، توانایی‌ آنها برای فعالیت‌ در مناطق خارج از کنترل رگولاتوری است که بانک‌ها از ترس جریمه‌های سنگین از آن اجتناب می‌کنند. در آینده شرکت‌های فین‌تک و بانک‌ها قادر به ارائه‌ی خدمات با اصطکاک کم‌تر خواهند بود. بنابراین فرایندهایی مانند تسویه پول در پرداخت‌های بین‌المللی با استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند بلاکچین تسریع خواهند شد. چالش بزرگ در این زمینه چگونگی واکنش رگولاتوری در دنیای در حال تغییر امروز است.

تکنولوژی بلاکچین و آینده‌ی بانکداری
بخش‌هایی از  بلاکچین مانند هش‌های کریپتوگرافیک و مراکز داده توزیع شده، جدید نیستند. اما در صورتی که ترکیب شوند، نوعی جدید و بسیار قدرتمند از اشتراک داده و انتقال دارایی ایجاد می‌کنند که منجر به حذف واسطه‌ها، طرف‌های سوم و هزینه فرآیندهای اصلاحی می‌شوند.
تخمین زده شده که بانک‌های برتر جهان دو سوم از بودجه ITشان را در پشتیبانی از ساختارهای باقی مانده دفاتر فیزیکی‌شان و برای کاهش هزینه‌هایشان صرف می‌کنند. به عبارت دیگر، زمان، تلاش و سرمایه زیادی برای پشتیبانی از فرایندهایی صرف می‌کنند که در سودشان افزایش مستمری ایجاد نمی‌کند. در نهایت، بانک‌ها، بانک مرکزی، صرافی‌ها و … سریعا در حال استفاده آزمایشی از بلاکچین هستند تا هزینه‌هایشان را کاهش دهند و با افزایش سود، نرخ بازگشت سرمایه‌شان را ارتقا دهند.
البته بلاکچین تنها راه حل برای بانک‌ها نیست. در بسیاری از موارد، ساختارها یا فرآیندهای دیتابیس‌های معمول بدون هزینه‌ها و چالش‌های مربوط به بلاکچین به نتایج مشابهی می‌رسند‌. برای مثال اتوماسیون داخلی، تعدیل کارکنان و برون سپاری. به علاوه شواهد قانع کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد بلاکچین می‌تواند بسیاری از فرآیندهای موجود برای تسویه و پرداخت را کاهش دهد یا حتی حذف کند‌.
در طول سال‌های گذشته، بانک‌های بزرگ جهان شروع به سرمایه‌گذاری روی تکنولوژی بلاکچین کرده‌اند و البته بسیاری کاربردهای آن هنوز در مرحله آزمایشی است. این فرایند ابتدا با کریپتوکارنسی‌هایی مانند بیت کوین شروع شد و در حال تغییر به تکنولوژی‌ است که می‌تواند بسیاری از پارادایم‌های کسب‌وکار را در بخش بانکداری تغییر دهد.
تاکنون بانک‌ها برای بهره بردن از مزیت کاهش هزینه و سرعت دادن به فرایندها به دنبال بلاکچین بوده‌اند، اما چیزی که فراتر از این موارد وجود دارد، هیجان و جذابیت توانایی تکنولوژی برای ایجاد روش‌های جدید انجام کسب‌وکار است. بلاکچین می‌تواند محدودیت‌های نوآوری را در کاربردهایی مانند وفاداری و پاداش‌ها، اینترنت اشیا، بازارها، و … از بین ببرد. مخصوصا هر کاربردی که نیاز به تبادل دارایی‌های مالی داشته باشد‌.
یک مطالعه که توسط Accenture ، بر روی هشت بانک بزرگ در جهان انجام شده نشان می‌دهد که بلاکچین می‌تواند هزینه‌ی ایجاد زیرساخت برای پشتیبانی از فعالیت‌ها را تا میزان 30درصد کاهش دهد. این معادل با صرفه‌جویی بین 8 تا 12 میلیارد دلار در سال است و موجب مزایایی مانند پذیرش رگولاتوری، بهبود گزارش‌های مالی و فعالیت‌های مانند شناسایی مشتری (KYC) هم می‌شود.
مطالعه‌ای که توسط  Business Insider Intelligence (بیزنس اینسایدر اینتلیجنس) انجام شده نشان داد که رایج‌ترین دلایل سرمایه‌گذاری بانک‌ها در اروپا، خاورمیانه و آفریقا در بلاکچین ایجاد مدل‌های کسب‌وکار جدید یا ایجاد استارت‌آپ‌ها است. بیش از 37 درصد بر این دلیل تاکید کرده‌اند و هدف 20 درصد از این پاسخ‌دهندگان رسیدن به صرفه‌جویی در هزینه‌ها و بهبود کارایی و 16 درصد هم درک مزایای بلاکچین را دلیل سرمایه گذاری دانستند. تعداد کمی نیز ترس از ایجاد اختلال در فعالیت‌هایشان و نگرانی از عقب ماندن از رقبایشان را عامل اصلی این سرمایه‌گذاری عنوان کرده‌اند.
همان‌طور که بانک‌ها رشد را درک کرده‌اند، شروع به تمرکز و جست‌وجو برای کاربردهای محسوس‌تر و هدفمندتر بلاکچین کردند تا مشکلات‌شان را حل کنند. برای مثال، پرداخت‌های بین‌المللی یکی از بخش‌هایی است که ارزش افزوده بالایی برای بانک‌ها ایجاد می‌کند. رئیس بانک انگلستان، در یک سخنرانی در مورد پردازش پرداخت‌ها در آوریل 2017 اشاره کرد که این روش می‌تواند با ارتقای دقت، کارایی و امنیت پرداخت‌ها در فرآیندهای تسویه و پرداخت، موجب ده‌ها میلیارد پوند صرفه‌جویی شود.
بطور کلی، زنجیره  تسویه پرداخت شامل بسیاری از واسطه‌هاست که موجب کندی آن می‌شود. هم‌چنین ریسک‌های عملیاتی زیادی ایجاد می‌کند و پتانسیل زیادی برای کلاهبرداری دارد. تطابق تکنولوژی بلاکچین در این مورد نه تنها موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود، بلکه امنیت و کارایی را نیز افزایش می‌دهد.
تکنولوژی بلاکچین می‌تواند بیش‌تر در جهت ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یا توسعه‌ی تکنولوژی‌های مالی جدید به کار برده شود. همچنین این قرارداد هوشمند می‌تواند برای دیگر موارد مانند بررسی اسناد، حقوق مالکیت، دارایی‌های دیجیتال یا فیزیکی یا جلوگیری از کلاهبرداری استفاده شود.
به‌ عنوان یک مقایسه بانکداری مبتنی بر بلاکچین با بانکداری سنتی، می‌توان گفت بلاکچین مانند یک تاریخچه‌ی کامل از تراکنش‌های مالی است و هر بلاک مانند یک صورتحساب شخصی است. اما به دلیل اینکه بلاکچین مبتنی بر یک سیستم دیتابیس توزیع شده است، بلاکچین می‌تواند به سادگی در فعالیت‌های کسب‌وکار جدید در همه‌ی بخش‌ها استفاده شود. بنابراین، تکنولوژی نه تنها بانک‌ها را به خود جذب می‌کند، بلکه بر بخش‌های دیگر در زمینه‌ی موزیک، جواهرات، بیمه و اینترنت اشیا هم موثر است‌. طرفداران هم‌چنین پیشنهاد کرده‌اند که این نوع سیستم الکترونیک می‌تواند به صورت مفید برای سیستم‌های رای گیری یا ثبت‌نام وسیله نقلیه توسط دولت، سوابق پزشکی و … استفاده شود.
با این حال، این خطر وجود دارد که خیلی زود انتظار داشته باشیم که بلاکچین به عنوان زیرساخت، فراتر از اینترنت عمل کند در حالی که بلاکچین یک تکنولوژی بنیادی است که می‌تواند توسعه آن سال‌ها طول بکشد. برای مثال، حدود 30 سال برای گوگل و آمازون طول کشید که از توسعه‌ی تکنولوژی‌های حاصل از اینترنت ظاهر شوند.
حتی اگر مزایای بلندمدت بلاکچین را در نظر بگیریم، ظهور تکنولوژی‌های بنیادی غالبا با مقاومت روبرو می‌شود. اگر سال 2015 سال ایجاد بلاکچین و سال 2016 سال تجربه و تایید این مفهوم برای یادگیری موارد استفاده‌ی آن باشد، پس سال 2017 سال شروع برنامه‌های آزمایشی بانک‌ها با مشتریان واقعی و با نگاهی به نسخه‌های آماده تولید بوده است. و سال 2018 این برنامه‌های به صورت جدی‌تر عملیاتی شده است.
اگر بلاکچین به یک تکنولوژی مرسوم در بانکداری تبدیل شود، غلبه در برخی مسائل رگولاتوری چالش برانگیز است. برای مثال تعیین صلاحیت و مسئولیت در صورت بروز اشتباه یک چالش است، چون دفاتر توزیع شده محدود به هیچ مکانی نیستند. هم‌چنین برای ایجاد سیستم بلاکچین به عنوان «منابع قابل اعتماد و منحصر بفرد هویت» و برای شناخت آن به عنوان یک مورد ضد جعل، باید چارچوب‌های قانونی آن توسعه پیدا کند. هم‌چنین بدلیل ماهیت باز دفاتر توزیع شده، حریم خصوصی یک مسئله‌ی مهم است، مخصوصا زمانی که لازم باشد تا از حفظ امنیت داده‌های مشتریان مطمئن شویم.
به گزارش عصربانک، علیرغم این چالش‌ها، علاقه به بلاکچین کم نشده است. بلاکچین یک پلتفرم برای نوآوری است و قابلیت شکل دهی مجدد خدمات مالی را دارد. انجمن جهانی اقتصاد قابلیت گسترده‌ی بلاکچین در بخش مالی را تایید کرده و اعلام کرده که قابلیت بلاکچین برای ایجاد فرصت‌های غیر متمرکز و افزودن ارزش تجاری در جامعه منجر به حرکت در جهت تحول اینترنت، از اینترنت اطلاعات به اینترنت ارزش خواهد شد.
ترجمه از thefinancialexpress
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.