تفاوت‌های بانکداری خُرد در برابر بانکداری شرکتی و اختصاصی

آیا با تفاوت‌های سه نوع اصلی بانکداری خُرد، بانکداری شرکتی و بانکداری اختصاصی آشنایی دارید؟

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک؛ بانکداری خُرد مستقیماً با مشتریان خُرد سرو کار دارد. این نوع بانکداری به عنوان بانکداری شخصی نیز شناخته می شود. بانکداری خرد چهره قابل رویت بانکداری برای عموم مردم است و شعب بانکی در همه شهرهای دنیا نمونه بارز آن هستند. اما بانکداری شرکتی یک بخش تخصصی از یک بانک تجاری یا توسعه‌ای است که راه حل های مختلف بانکی از جمله مدیریت اعتبارات، مدیریت دارایی، مدیریت وجه نقد و وثیقه را برای شرکت های بزرگ و همچنین بنگاه های کوچک و متوسط ​​(SME) ارائه می دهد.

همچنین بانکداری اختصاصی با هدف‌گذاری مشتریان خاص و ثروتمند که نیازمند خدمات منحصربه فرد در زمینه‌های گوناگون مالی، بانکی و سرمایه‌گذاری‌اند از تمامی ظرفیت‌ها، تخصص‌ها و منابع برای پاسخگویی به نیازهای این مشتریان بهره می‌برد.

 

پذیرش سپرده‌ها و ارائه وام به مشتریان یک فعالیت سنتی بانکداری است ولی امروزه بانک‌ها فعالیت‌های متنوع بانکی دیگری را هم انجام می‌دهند.

در مجموع بانکداری عمدتا شامل سه بخش است.

1. بانکداری خرد

2.بانکداری شرکتی

3.بانکداری اختصاصی

تفاوت میان بانکداری خرد و بانکداری شرکتی و اختصاصی

 بانکداری خرد

  •  بانکداری خُرد بخشی از بانکداری است که مستقیما با مشتریان یا اشخاص تعامل دارد.
  • بانکداری خُرد فعالیتی است که توسط بانک‌ها برای مشتریان به صورت روزمره انجام می‌شود.
  • بانکداری خُرد برای مشتریان وجهه‌ای روشن و مشهود دارد.
  • بانکداری خُرد به بانکداری تجاری نیز معروف است و شامل افتتاح حساب‌های پس‌انداز، حساب‌های جاری، ارائه انواع مختلف وام، ارائه کارت اعتباری و دبیت، طرح های بازنشستگی، گواهی‌ سپرده و … است‌.
  • در بانکداری خرد، سپرده مشتریان مهم‌ترین منبع تامین مالی است‌ و در این نوع بانکداری از تفاوت بین نرخ بهره‌ی وام‌دهنده و وام‌گیرنده سود بوجود می‌آید.

بانکداری شرکتی

  •  بانکداری شرکتی تنها به کسب‌وکارهای بزرگ و گروه‌های کسب‌وکاری خدمات ارائه می‌دهد.
  • هم‌چنین بانکداری شرکتی به عنوان بانکداری کسب‌وکار نیز شناخته می‌شود.
  • به طور خلاصه در بانکداری شرکتی بخشی وجود دارد که خدمات بانکی را به طیف وسیعی از شرکت‌های بزرگ تا شرکت‌های متوسط ارائه می‌دهد.
  • بانکداری شرکتی از بهره و هزینه‌های کارمزد خدمات سود کسب می‌کند.
  • بانکداری شرکتی خدمات متنوعی مانند افتتاح حساب‌ پس‌انداز، حساب جاری، تسهیلات وام و اوراق اعتباری به شرکت‌ها ارائه می‌دهد.
  • به علاوه این نوع بانکداری، تامین مالی تجاری، تبادل ارز خارجی، مدیریت مالی شرکت‌ها را انجام می‌دهد.
  • به طور خلاصه  بانکداری شرکتی خدماتی را به صورت سفارشی سازی شده به شرکت‌ها ارائه می‌دهد.

بانکداری اختصاصی

حدود یک چهارم ثروت دنیا در دستان ثروتمندان قرار دارد. بنابراین مخاطبان اصلی بانکداری اختصاصی افراد حرفه‌ای و ثروتمند هستند. افرادی که به دلیل درگیری‌های کاری و حرفه‌ای خود نیاز دارند تا مشاوران و موسسات مالی متخصص ثروت آنها را مدیریت و رشد دهند. بانک‌ها هم با شناسایی این فرصت تلاش کرده‌اند تا با ارائه راه‌حل‌های جامع و سودآور، متناسب با ریسک‌پذیری مشتریان خود ثروت آنها را افزایش داده و مدیریت کنند.

بانک‌ها با درک ارزش این دسته از مشتریان در پی ارائه خدماتی منحصر به فرد و سفارشی شده در حوزه‌های مالی و بانکی نیز هستند.

خدمات بانکداری اختصاصی در قالب سوپرمارکت بانکی تعریف و به مشتریان ارائه می‌شود.  این خدمات طیف وسیعی از پیچیده‌ترین مشاورهای حقوقی و مالیاتی تا خدمات مربوط به تسهیل فرآیندهای کاری و مالی مشتریان را در بر می‌گیرد. انجام معاملات املاک و مستغلات مشتریان، ثبت‌نام فرزندان آنها در موسسات آموزشی، خرید اتومبیل، انجام امور مربوط به کارت‌های اعتباری و… تنها چند مثال ساده از خدمات قابل ارائه در این بانکداری است که امروزه در دنیا به این مشتریان ارائه می‌شود.

برای مشتریان خاص نمی‌توان به خدمات استاندارد و رایج بسنده کرد و باید با انعطاف، خلاقیت و حساسیت خدمات مورد نیاز آنها را شناسایی و پاسخ گفت، بنابراین این خدمات به صورت منحصر به فرد و بسیار منعطف به مشتریان بانکداری اختصاصی ارائه می‌شود.

در کل هر سه نوع بانکداری نقش مهمی در عملکرد اقتصادی ایفا می‌کنند. هر دو خدماتی مربوط به هر بخش را ارائه می‌دهند و در طراحی خدماتشان به نیازهای مشتریان توجه می‌کنند.

.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.