جایگاه بانک تجارت در نظام بانکی

در یکی دو سال گذشته محدود شدن فعالیت‌های بین المللی کشور و به تبع آن عملیات ارزی بانک‌ها عملکرد همه بانک‌ها از جمله بانک تجارت را تحت تاثیر قرار داد.

همچنین کاهش رشد اقتصادی از منفی 4 درصد در سـال 1397 به  منفی  7 درصد در سـال 1398، افزایش سطح عمومی قیمت‌ها  و نرخ تورم، افزایش بازدهی بازارهای رقیب صنعت بانکی از جمله بازدهی  30 درصدی سکه و بازدهی 186 درصدی بورس از جمله عوامل دیگری است که می‌توان در این راستا به آنها اشاره کرد.

اما بانک تجارت در سال جاری با اقدامات مختلف خود برای رفع این مشکلات حرکت به سمت پیاده سازی بانکداری دیجیتال را به عنوان یکی از  اهداف کلیدی خود شروع کرده است. در همین راستا از مهم‌ترین اهداف بانک تجارت در سال جاری می‌توان به افزایش سهم بانک از نقدینگی کشور و مجموع تعهدات شبکه بانکی، کاهش مطالبات معوق بانک، ارتقای سطح خدمات بانکداری الکترونیکی، افزایش سهم درآمدهای غیرمشاع نسبت به کل درآمدهای بانک، افزایش بهره‌وری و حاشیه سود عملیاتی، توسعه و بهینه سازی حوزه فناوری اطلاعات، مولدسازی املاک و سرمایه گذاری‌ها و پیگیری واگذاری برخی از شرکتها در بازار سرمایه، استقرار سامانه اطلاعات مدیریت ریسک(RMIS) و پیاده سازی سامانه جامع اعتباری (SAB) اشاره کرد.

جایگاه بانک تجارت در نظام بانکی

در ادامه جایگاه بانک تجارت بین بانک‌های کشور در بخش‌های مختلف بررسی شده است.

همانطور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، تعداد کارکنان بانک تجارت در خرداد 99،  15.4 درصد از کل کارکنان شبکه بانکی را شامل می‌شود. همچنین 14.9 درصد تعداد شعب داخلی نظام بانکی متعلق به بانک تجارت است. سپرده‌های ریالی این بانک 17.3 درصد و تسهیلات و مطالبات ریالی 13.6 درصد از سهم کل نظام بانکی را شامل می‌شود.

جایگاه بانک تجارت در نظام بانکی

همچنین از اقلام مهم ترازنامه بانک تجارت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کل سپرده‌های بانک تجارت در خرداد 99 بالغ بر 2.231.815 میلیارد ریال، کل تسهیلات 95890 میلیارد ریال و مطالبات از دولت 488.805 میلیارد ریال می‌شود.

جایگاه بانک تجارت در نظام بانکی

همچنین سهم سپرده‌های بدون هزینه در خرداد ماه 99 به 34.3 درصد رسیده است و سهم سپرده‌های هزینه‌ای به 65.7 درصد که بر اساس نمودارهای زیر سهم سپرده‌های بدون هزینه در حال افزایش است و سهم سپرده‌های هزینه‌ای کاهش پیدا کرده است.

جایگاه بانک تجارت در نظام بانکی

ترکیب مصارف بانک در سال 1398

در شکل زیر ترکیب مصارف بانک با جزئیات آمده است:

نتایج عملکرد

افزایش خالص درآمد تسهیلات و سپرده گذاری در خرداد سال 98 نسبت به سال 97 در نمودار زیر آمده است که نشان از افزایش بیش از 8 هزار میلیارد ریالی خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری، افزایش 21 هزار میلیارد ریالی هزینه  سود سپرده‌ها و افزایش بیش از 30 هزار میلیارد ریالی درآمد تسهیلات اعطایی دارد.

جایگاه بانک تجارت در نظام بانکی

افزایش خالص درآمد کارمزدی در سال 1398

بر اساس نمودار زیر خالص درآمد کارمزدی در سال 98 نسبت به سال قبل بیش از 5 هزار میلیارد ریال افزایش داشته، هزینه کارمزدی بیش از 1 هزار میلیارد ریال و درآمد کارمزدی بیش از 6 هزار میلیارد ریال افزایش داشته است.

مجموع درآمدها و هزینه‌ها در سال 1398

همچنین در سال 98 نسبت به سال قبل از آن، جمع هزینه‌های بانک بیش از 30 هزار میلیارد ریال و جمع درآمدهای بانک بیش از 38 هزار میلیارد ریال افزایش داشته است.

جایگاه بانک تجارت در نظام بانکی

تبدیل زیان خالص بانک تجارت به سود خالص

همچنین بر اساس نمودار زیر زیان خالص بانک تجارت، در سال  99 به سود خالص تبدیل شده است

جایگاه بانک تجارت در نظام بانکی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.