اهمیت APIها و شرکت‌های نرم‌افزاری در صنعت پرداخت

در این دوره جدید پرداخت، اغراق نیست اگر بگوییم توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به همان اندازه بانکداران، مدیران سبد پرتفوی و کادر حرفه‌ای سنتی مالی اهمیت دارند.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک، خیلی ساده، صنعت پرداخت غرق در فناوری است. فقط با استفاده از اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند ، شخص می‌تواند تقریباً تمام فعالیت‌های مالی مورد نظر خود را انجام دهد. از بررسی مانده حساب بانکی و خرید با کیف پول دیجیتال گرفته تا ارسال پول برای دوستان و خانواده. این تجربیات غالباً آسان هستند و دسترسی راحت و سهل کاربران را برآورده می‌کنند.

اهمیت APIها

نوآوری فناورانه مزایای فراوانی را به کسب‌وکارها می‌دهد. ساده‌سازی روند پرداخت و پشتیبانی از طیف وسیعی از روش‌های پرداخت رضایت مشتری را بهبود می‌بخشد، رشد درآمد را هدایت می‌کند و وفاداری به نام تجاری را ارتقا می‎بخشد. پذیرندگان نیز از فناوری برای شناسایی عادات مصرف‌کننده، متناسب‌سازی تبلیغات با نیازهای مشتریان خاص و بهبود فرایندهای خدمات مشتری استفاده می‌کنند.

در این دوره جدید پرداخت، اغراق نیست اگر بگوییم توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به همان اندازه بانکداران، مدیران سبد پرتفوی و کادر حرفه‌ای سنتی مالی کت‌وشلوار پوش در صنعت پرداخت اهمیت دارند.

اگرچه اهمیت توسعه‌دهندگان نرم‌افزار تعجب آور نیست اما یک قهرمان ناشناخته در صنعت پرداخت (پیشرفت تکنولوژیک به طور کلی) وجود دارد که ممکن است بسیاری از خوانندگان با آن آشنا نباشند: API‌ها

مهم نیست که چه کسی هستید و از چه سرویس آنلاین استفاده می‌کنید، APIها مسئول عملکرد سیستم هستند. بدون آنها کار یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار به طور تصاعدی پیچیده‌تر می‌شود و بسیاری از سرویس‌ها دیگر کار نمی‌کنند. طبق یک تخمین،  API 83٪ از کل ترافیک وب را تشکیل می‌دهد. اما APIها چه هستند و چرا صنعت پرداخت باید به آنها اهمیت دهد؟

API چیست؟

API، مخفف رابط برنامه‌نویسی برنامه کاربردی است. این اصطلاح فنی ممکن است احساس سردرگمی را برای بسیاری از خوانندگان ایجاد کند اما درک APIها به همان اندازه ساده و مهم است.

به طور کلی، API مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های برنامه‌نویسی است که به یک نرم‌افزار اجازه می‌دهد مستقیماً با برنامه نرم‌افزاری دیگر ارتباط برقرار کند. از طریق این ارتباط، یک برنامه می‌تواند برنامه دیگر را به انجام وظایف مختلف از ارسال پاسخ به یک پرسش خاص تا شروع یک عملیات پیچیده وادار کند.

تصور کنید در رستورانی نشسته‌اید و در حال خواندن منو هستید. در حالی که این فهرست همه مواردی را که می‌توانید سفارش دهید ذکر می‌کند  اما مواد اصلی و فعالیت مورد نیاز برای تهیه وعده‌غذایی در آشپزخانه انجام می‌شود. برای دسترسی به وعده غذایی شما به پیشخدمت سفارش می‌دهید و او نیز این سفارش را به کارکنان آشپزخانه می‌گوید. وقتی غذا آماده شد آنها آن را برای شما می‌آورند. به این ترتیب، APIها مانند کارمندان هستند، در حالی که منو و آشپزخانه مانند اپلیکیشن‌های مختلف هستند.

API‌ها کجا استفاده می شوند؟

پاسخ کوتاه این سوال این است که APIها تقریبا در هر جایی استفاده می‌‍شوند. مثال‌های زیادی برای کاربرد API وجود دارد. Uber یا Lyft را چطور سفارش می‌دهید؟ آیا می‌توانید از API‌ها برای انجام این کار تشکر کنید. اینها مواردی هستند که به برنامه‌های اشتراک گذاری تاکسی اجازه می‌دهند تا بطور یکپارچه با  Google Maps ارتباط برقرار کنند و مکان را انتخاب کرده تا شما یک وسیله نقلیه بگیرید و هزینه خدمات خود را پرداخت کنید و تمامی این کارها را در یک اپلیکیشن انجام دهید. در صنعت پرداخت، APIها به مردم امکان می‌دهند تا پرداخت آنلاین داشته باشند، زمان سررسید صورتحساب را بررسی کنند ، امور مالی خود را پیگیری کنند و فعالیت‌های مربوط به پرداخت دیگری را انجام دهند. در حقیقت، تقریباً همه فعالیت‌های آنلاین تا حدی به API متکی هستند.

اهمیت مستندسازی API

برای استفاده از سرویس‌های فعال API، مصرف‌کنندگان فقط باید با هر رابطی که استفاده می‌کنند تعامل داشته باشند. جست‌و‌جوی گوگل را به عنوان مثال در نظر بگیرید. برای موفقیت در گوگل کردن شخص نیازی به دانستن آنچه در گوگل اتفاق می‌افتد ندارد. آنها فقط باید بدانند که چگونه از رابط کاربری استفاده کنند.

برای توسعه‌دهندگان، این امر کاملا متفاوت است. توسعه‌دهنده‌ای را در نظر بگیرید که اپلیکیشن جدیدی را برای مشتریانی که به دنبال پیگیری امور مالی خود هستند طراحی می‌کند. مهندس نرم‌افزار باید برنامه را پیکربندی کند تا بتواند از طریق API آن بانک با موفقیت با بانک کاربر ارتباط برقرار کند. برای ایجاد این نتیجه، توسعه‌دهنده نرم‌افزار باید بداند که API بانک به چه اطلاعاتی نیاز دارد و بانک از چه پاسخی (یا اقداماتی) پشتیبانی می‌کند.

خوشبختانه برای توسعه‌دهندگان، API‌ها مستنداتی دارد. مستندات API مجموعه دستورالعمل‌های فنی برای چگونگی ارتباط موثر و استفاده از API است که دقیقا توضیح می‌دهد که برای اتصال به API به چه برنامه کاربردی نیاز است و نتایج احتمالی آن چیست.

تشبیه رستوران بالا می‌تواند اهمیت اسناد را نشان دهد. شما نمی‌توانید غذای اصلی را بصورت نامفهوم به پیشخدمت سفارش دهید. علاوه براین، گزینه‌های موجود در اختیار شما به آنچه در منو هست و مواد تشکیل‌دهنده موجود در آشپزخانه محدود هستند. اگر شروع به سفارش مواردی کنید که در فهرست نیستند یا چیزی را که موجودی آن به اتمام رسیده را درخواست کنید، در نهایت به خواسته خود نخواهید رسید. به این ترتیب، منو همراه با دانستن نحوه سفارش صحیح از پیشخدمت به عنوان مستند عمل می‌کند.

چالش‌های API

با وجود بسیاری از APIها و وجود مستنداتی برای دانستن اینکه کدام API برای کدام پروژه خاص بهترین است، دستان توسعه‌دهندگان کاملاً پر است.

با بازگشت به مثال توسعه‌دهنده‌ای که برنامه مدیریت مالی برنامه را ایجاد کرده است، این برنامه باید بتواند به بانک‌های مختلف متصل شود. از آنجا که هر بانک ممکن است API مخصوص به خود را داشته باشد (درصورتیکه فقط یکی داشته باشند)، توسعه‌دهنده باید با مستندات مربوط به هر API آشنا باشد. آنچه برای یک بانک کار می‌کند ممکن است برای بانک دیگر اصلاً مفید نباشد.

توسعه‌دهندگان فقط در اپلیکیشن‌های مدیریت مالی با این چالش روبرو نیستند. بررسی مستندات پیچیده در همه موارد از طراحی برنامه‌های پرداخت آنلاین گرفته تا نرم‌افزار POS  مورد نیاز است. این پیچیدگی می‌تواند نوآوری را با مشکل روبرو کند و باعث ایجاد دردسر برای تولیدکنندگان نرم‌افزار شود.

کمک به توسعه‌دهندگان

برای کمک به توسعه‌دهندگان، برخی از شرکت‌ها پلتفرم‌هایی را توسعه داده‌اند که دسترسی به مستندات API را  ساده‌تر کرده است.

برای مثال، Worldpay اخیرا Worldpay for Developers را ایجاد کرده است که سایتی با انواع ابزارها و ویژگی‌ها برای کمک به توسعه‌دهندگان است تا بتوانند سریع‌تر اطلاعات ضروری را پیدا کرده و ارائه محصولات مختلف Worldpay را بررسی کنند. این وب سایت دارای یک رابط کاربری دوستانه و یک طراحی ساده برای تسهیل آسان کار است. مهمتر از همه این سایت برای کمک به توسعه‌دهندگان طراحی شده است که بفهمند کدام APIهای Worldpay برای نیازهای خاص آنها مناسب است.

نتیجه‌گیری

APIها دنیا را می‌چرخانند. شرکت‌ها می‌توانند استفاده از آنها را برای توسعه‌دهندگان آسان کنند. تقریباً  در کل فعالیت‌های آنلاین، APIها نقشی اساسی را در زندگی مدرن ایفا می‌کنند. این امر به ویژه در صنعت پرداخت دیده می‌شود، یعنی جایی که بسیاری از خدمات مالی آنلاین به APIها متکی هستند تا تجارب یکپارچه‌ای را به مشتریان ارائه دهند.

اما برای استفاده صحیح از APIها، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار معمولاً به انبوهی از مستندات نیاز دارند که از برنامه‌ای به برنامه دیگر متفاوت است. ساده‌سازی این فرآیندها، همانطور که Worldpay از طریق سایت Worldpay for Developers انجام داده است به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار این امکان را می‌دهد تا با سهولت بیشتری محصولات را بسازند و آزمایش کنند. در نتیجه باعث ایجاد نوآوری و بهبود تجربه مشتری می‌شوند.

ترجمه از: paymentsjournal

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.