با BNPL همه وام دهنده دیجیتالی می‌شوند!

از یک جوان بپرسید آخرین باری که از پول نقد استفاده کرده است، کی بوده؟ احتمالاً شگفت زده خواهید شد. در 18 ماه گذشته، پرداخت‌های دیجیتال در ایالات متحده به دنبال روندهای مشابهی که قبلاً در آسیا، اروپا و آمریکای لاتین ایجاد شده بود، افزایش یافته است.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصربانک؛ مشتریان، به خصوص نسل جوان و Z، به سرعت از پرداخت‌های بدون تماس، انتقال پول فوری و کارت‌های اعتباری دیجیتال یکبار مصرف استقبال می‌کنند. فین‌تک‌هایی مانند Stripe، Plaid، و Venmo دنیای کاملا جدیدی از پرداخت‌های دیجیتال را ایجاد کرده‌اند و یکی از انواع پرداخت‌های دیجیتالی که محبوبیت خاصی پیدا کرده است، ” اکنون بخر بعداً پرداخت کن” یا BNPL است.

سایر فین‌تک‌های بزرگ، مانند Affirm، Klarna، Sezzle و Afterpay که اخیراً توسط Square خریداری شده‌اند، و همچنین بسیاری از استارت‌آپ‌های دیگر، BNPL  را به طور فزاینده‌ای برای تراکنش‌های مشتریان ایجاد کرده‌اند. ارائه دهندگان زیرساخت BNPL به خرده فروشان این امکان را می‌دهند که خطوط اعتباری را به خریداران در نقطه فروش ارائه دهند تا بتوانند محصولات را به صورت اقساطی با بهره صفر یا بسیار کم خریداری کنند. BNPL همچنین برای افرادی مناسب است که کارت اعتباری ندارند یا می‌خواهند از هزینه‌های سنگینی که شرکت‌های کارت اعتباری دریافت می‌کنند اجتناب کنند.

بسیاری از آمریکایی‌ها ابتدا از طریق طرح‌های خرید گوشی آیفون، با BNPL آشنا شدند. با این روش هزینه آیفون جدید آنها در 24 ماه تقسیم می‌شود، و این روش اکنون برای سایر اقلام با ارزش مانند دوچرخه‌های Peloton، کنسول‌های بازی و مبلمان رایج شده است. در سال گذشته، از هر پنج آمریکایی، یک نفر از طریق BNPL خرید خود را انجام داده و تا سال 2025، تراکنش‌های BNPL مشتریان می‌تواند به 680 میلیارد دلار در سراسر جهان برسد که نسبت به سال 2020 دو برابر می‌شود. در کشورهای دیگری مانند چین یا آرژانتین، BNPL  به قدری رایج است که مردم می‌توانند حتی برای سوار شدن مترو از این روش استفاده کنند.

راهکار وام دیجیتالی BNPL

ارتقای فناوری وام دیجیتال

با ادامه گسترشBNPL، همراه با برنامه‌های وام‌دهی دیجیتالی گسترده‌تر، چالش‌ها و فرصت‌هایی برای وام‌دهندگان، از فین‌تک‌های بزرگ و بانک‌ها گرفته تا وام‌دهندگان غیربانکی، پردازنده‌های پرداخت و تاجران فراهم می‌شود. نوآوری BNPL روند “همه می‌توانند وام دهنده باشند” را تسریع می‌کند، ولی با تولد اپلیکیشن‌های وام‌دهی جدید، نیاز به فناوری بیشتری برای حمایت از  طرح‌های وام دهی دیجیتال وجود دارد. فین‌تک‌ها باید فناوری ارائه خدمات و جمع‌آوری وام‌های پشتیبان خود را ارتقا دهند تا حجم بیشتری از BNPL را فعال کنند. بانک‌ها هم باید سیستم‌های پشتیبان قدیمی را جایگزین کنند تا BNPL در سطوح فنی، نظارتی و انطباقی ممکن شود. خرده فروشان در هر اندازه‌ای به دنبال تقویت امور مالی خواهند بود و خود وام دهنده می‌شوند، زیرا از این طریق روابط خود را با مشتریان عمیق تر می‌کنند.

BNPL روند جدیدی از نوآوری پرداخت‌ و وام‌دهی دیجیتال است که  فرصت‌های بی‌نظیری برای فین‌تک‌های باهوش فراهم می‌کند. در حال حاضر، برخی از فین‌تک‌های BNPL توسط بانک‌ها خریداری شده‌اند، مانند خرید اخیر 2.2 میلیارد دلاری GreenSky توسط گلدمن ساکس که یک فین‌تک در حوزه BNPL است.

فین‌تک‌ها رشد BNPL را امکان پذیر می‌کنند

فین‌تک‌ها در خط مقدم اکوسیستم BNPL هستند و هم تعاملات مصرف‌کننده با BNPL و هم وام‌دهی پشتیبان و مجموعه‌های مورد نیاز برای کارکرد آن را تقویت می‌کنند. اما اکثر فین‌تک‌ها هنوز کارهای زیادی برای انجام دارند تا BNPL را صددرصد ایمن، متداول، سازگار و قابل دسترس کنند. بسیاری از آنها باید فناوری خود را ارتقا دهند. پلتفرم‌های قدیمی بانکداری و وام‌دهی که آنها بر آن‌ها تکیه می‌کنند، باید جای خود را به ارائه‌دهندگان دیجیتال بدهند، به‌ویژه وقتی صحبت از سیستم‌های حیاتی مانند نرم‌افزار ارائه خدمات وام می‌شود.

با رشد BNPL، متأسفانه تاخیر در پرداخت‌ها نیز افزایش می‌یابد که مستلزم ارائه خدمات وام قوی‌تر، در مقیاس دیجیتالی است. خدمات وام‌های پشتیبان همچنین می‌تواند به فین‌تک‌های BNPL اجازه ورود به بخش‌های جدید مانند مراقبت‌های بهداشتی، بیمه، اجاره و مواد غذایی و همچنین پذیرش ارزهای خارجی را بدهد.

وام دهندگان سنتی مانند بانک‌ها به طور فزاینده‌ای با فین‌تک‌ها رقابت می‌کنند، بنابراین باید فناوری خود را برای حمایت از BNPL، در میان انواع دیگر طرح‌های وام دهی دیجیتال، ارتقا دهند. از آنجایی که فین‌تک‌ها همچنان در بازارهای اصلی حساب‌ها، پرداخت‌ها و وام‌دهی بانک‌ها پیشروی می‌کنند، بانک‌ها می‌توانند با بهبود خدمات وام‌، که به سازمان‌هایشان اجازه می‌دهد تجارب وام گیرندگان را ساده‌تر کنند، در BNPL پیشروی کنند.

BNPL اینجاست تا بماند. مشتریان در سرتاسر جهان تجربه یکپارچه و نقطه فروش خرید اقساطی محصولات با سود صفر را دوست دارند. خرده فروشان هم دوست دارند که BNPL روشی ساده و کم هزینه پرداخت در اختیار مشتریان قرار دهد. فین‌تک‌ها و بانک‌ها  نیز عاشق این هستند که BNPL دنیای کاملاً جدیدی از وام‌های دیجیتال به روی آنها  باز ‌کند. در آینده سرمایه‌گذاری در فناوری BNPL ، در میان سایر طرح‌های وام‌دهی دیجیتال، برای همه انواع وام دهندگان (فین‌تک، بانک، غیربانک‌ها، خرده‌فروشان و غیره) اولویت اصلی خواهد بود، اگر بخواهند در عصر جدید دیجیتالی موفق باشند.

 

منبع paymentsjournal
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.