ساماندهی کارتخوان‌ها به کجا رسید؟

در راستای ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، سازمان امور مالیاتی باید با همکاری بانک مرکزی نسبت به ساماندهی کارتخوان‌ها و درگاه‌های پرداخت الکترونیک و اتصال آن‌ها به پرونده مالیاتی اقدام کند که تاکنون حدود ۶ میلیون دستگاه کارتخوان به پرونده مالیاتی متصل شده‌اند و تا پایان فروردین ماه سال آینده کارتخوان‌های بدون پرونده مالیاتی غیرفعال می‌شوند.

در راستای اجرای ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، بانک مرکزی باید با همکاری سازمان مالیاتی نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام می‌کرد.

در این زمینه، با اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی کلیه اشخاص دارای ابزار پرداخت‌های بانکی می‌توانند با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir فهرست تمامی دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی خود را مشاهده و نسبت به الصاق آنها به پرونده‌های مالیاتی قبلی و یا تشکیل پرونده مالیاتی جدید اقدام کنند که فرصت این اقدام در ۳۰ بهمن ماه به پایان رسید.

آمارها نشان دهنده این است که تا ابتدای اسفندماه، بالغ بر چهار میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه الکترونیکی پرداخت به پرونده‌های مالیاتی متصل شده‌اند.

اما اعلام سازمان امور مالیاتی حاکی از آن است که درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی از روز شنبه ۷ اسفندماه برای اتصال کارتخوان های بانکی به پرونده مالیاتی، مجددا بازگشایی شده و در این مرحله از ثبت اطلاعات، مؤدیان مالیاتی صرفا امکان اتصال دستگاه کارتخوان به پرونده مالیاتی را دارند که پس از بررسی بانک مرکزی و تشکیل پرونده مالیاتی، آن دسته از دستگاه‌های کارتخوان بانکی که مسدود شده‌اند، در این مرحله فعال‌سازی خواهند شد.

از سوی دیگر، تاکنون حدود ۲۰۰ هزار دستگاه کارتخوان بانکی توسط بانک مرکزی غیرفعال شده است.

علاوه براین، تازه‌ترین اعلام‌ها در این راستا بیانگر این است که در هفته گذشته حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر کارتخوان توسط پذیرندگان در سامانه جامع مالیاتی ثبت و الصاق شدند و تاکنون حدود ۶ میلیون کارتخوان پرونده مالیاتی فعال دارند.

همچنین، کاظم دهقان مدیرعامل شرکت شاپرک که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، اعلام کرده که تلاش همکاران بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی این است که ضمن حفظ کسب‌وکار پذیرندگان و کسبه تا آخر فروردین سال آینده کارتخوان بدون پرونده مالیاتی وجود نداشته باشد.

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز اعلام کرده بود که تا پایان فروردین ماه بدون هیچگونه تمدید مهلت مجدد، پرونده ساماندهی کارتخوان‌ها بسته خواهد شد.

منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.