اجتناب از رفتار جزیره‌ای

شرکت‌های حوزه تخصیص اعتبار امروز در کشور به صورت جدی فعال و مشغول به کار هستند؛ علیرغم تمام سختی‌ها و دشواری‌ها که از جهات مختلف به این صنعت وارد می‌شود، این شرکت‌ها استوار در مسیر باقی مانده‌اند. اتحاد و همکاری ایشان به اشکال مختلف می‌تواند زمینه ساز اتفاقات و رویدادهای ماندگاری در این حوزه شوند. اما چگونه می‌توان در جهت این مهم گام برداشت؟ آیا رقابت در فضای کاری اجازه همکاری و حتی همراهی مضاعف را می‌دهد؟

احمد افتخاری، مدیرعامل آپسان

ادبیات کهن ایران سرشار از پند و اندرزهایی است که حکایت از اتحاد و مشارکت افراد و گروه‌ها دارد. بدون قرار گرفتن افراد در کنار هم و همسو شدن اهداف، کارهای بزرگ و تاثیرگذار اتفاق نخواهند افتاد. حوزه‌های متفاوت کاری نیز باید این اصل را در نظر داشته باشند تا بتوانند گام‌های قوی و موثر به سوی اهداف عمیق و تاثیر گذار بردارند.

اجتناب از رفتار جزیره‌ای

بدون شک صنعت اعتبار نیز از این اصل مهم و اساسی جدا نیست. شرکت‌های حوزه تخصیص اعتبار امروز در کشور به صورت جدی فعال و مشغول به کار هستند؛ علیرغم تمام سختی‌ها و دشواری‌ها که از جهات مختلف به این صنعت وارد می‌شود، این شرکت‌ها استوار در مسیر باقی مانده‌اند. اتحاد و همکاری ایشان به اشکال مختلف می‌تواند زمینه ساز اتفاقات و رویدادهای ماندگاری در این حوزه شوند.

اما چگونه می‌توان در جهت این مهم گام برداشت؟ آیا رقابت در فضای کاری اجازه همکاری و حتی همراهی مضاعف را می‌دهد؟

پاسخ دادن به سوال‌های فوق در ابتدا سخت به نظر نمی‌رسد اما تلاش برای ارائه جوابی کامل و مناسب پاسخ دهنده را با ابهاماتی مواجه می‌کند. ابتدا باید در نظر داشته باشیم که هر کدام از این شرکت‌ها در یک بخش خاصی از بازار حضور پررنگتری دارند؛ بعضی در کنار کسب و کار بزرگتری مشغول اعتبار دهی به مشتریان آن کسب و کار هستند و برخی دیگر کل مشتریان کسب و کارهای موجود در کشور را پوشش می‌دهند. این خود نشان دهنده لزوم بودن و وجود هر کدام از این شرکت‌های فناورِ حوزه اعتبار است. بدون تردید همه در کنار هم می‌توانند بازاری به این بزرگی را پوشش دهند و حتی ورود رقبای جدید نیز در صورت رعایت استانداردهای لازم نیز احساس می‌شود.

همانطور که در ابتدای یادداشت اشاره شد اتحاد و همکاری مستمر و مستقیم شرکت‌های فعال در این عرصه از الزامات بهبود فرآیندهاست. بهبود فرآیندهایی که تنها مربوط به بخش اجرایی و عملیاتی کار نمی‌شود؛ بلکه کلیه سطوح کاری از قبیل طراحی، تصمیم‌گیری، قانون‌گذاری، مقررات زدایی، هم اندیشی، حل مسئله و… را در برمی‌گیرد؛ باید در نظر داشت که اگر حوزه اعتبار را مانند سیستمی دارای حیات در نظر بگیریم، نقص در هر قسمت و بخش منجر به مرگ و غیر فعال شدن کل سیستم می‌شود. اکوسیستم اعتبار با اجزا متفاوتی کار می‌کند و به جلو رانده می‌شود. این اجزا همان شرکت‌ها و کسب و کارهای فعال در این بخش هستند. نباید فراموش کرد که باید به شدت این اجزا هماهنگ با یکدیگر کار کنند و مانند تمام سازهای موجود در یک ارکستر هماهنگ باهم نواخته شوند چراکه خارج زدن هر کدام کل نظم و زیبایی کار را از بین می‌برد و مخاطبان را آزرده می‌سازد. تعامل، اتحاد، همراهی و همکاری شرکت‌های فعال در این حوزه به روش‌های مختلف امکان پذیر است. انجمن‌ها، نشست‌ها، گفتگوهای مستقیم و غیر مستقیم، بحث و تبادل نظر، رای گیری، اعتراض جمعی، پیگیری جمعی، تشویق جمعی و… تنها بخش کوچکی از اقدامات هماهنگ و همسو باهم کسب و کارهای این حوزه است.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که هرچقدر این شرکت‌ها در قالب یک اکوسیستم منسجم فعالیت کنند دستیابی آن‌ها به موفقیت امکان پذیرتر خواهد بود. اجتناب از اقدامات و رفتارهای جزیره‌ای می‌تواند مهم‌ترین بایدِ حال حاضر و آینده این صنعت رو به رشد کشور باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.